ניוזלטר לסיכום 2021 – שנה מאתגרת

 
 
חברות וחברים יקרים,
עמותת "צלול" מסכמת שנה מאתגרת ורבת הישגים שבה פעלה ללא לאות למען הים, הנחלים, המים, הסביבה והבריאות של כולנו.
אין מספיק מקום בניוזלטר אחד כדי לתאר את כל מה שעשינו ב-2021, ולכן בחרנו באירועים הבולטים ביותר.
– יזמנו הקמה של קואליציית ארגוני סביבה שבלמה את הסכם קצא"א שאיים לפגוע באלמוגי ים סוף, בהתפלה, בבריאות ובתירות.
– גייסנו אלפי מתנדבים שניקו את החופים במהלך אסון הזפת שפגע בחופי ישראל, המחיש את אזהרות "צלול" מפני זיהום נפט ואת הצורך לשפר את המוכנות להתמודדות עם זיהום נפט ים. וגרמנו לתקשורת, שהתעלמה מהאסון, לדווח עליו בהרחבה.
– בשיתוף תושבי האזור, עצרנו את התוכנית להקים משרפה באתר "השומרוני הטוב", מנענו את התוכנית להקים משרפות פסולת בכל רחבי הארץ והיינו שותפים לכתיבת תוכנית המשרד להגנת הסביבה לקידום מדיניות הפחתה, מחזור וכלכלה מעגלית.
– הקמנו פורום מקצועי להכנת תוכנית לשימור בארות המים ולהגנה על מי תהום במטרה להפוך את משק המים לסביבתי, כלכלי, בטוח ומקיים.
– עתרנו נגד זיהום הכספית במפרץ עכו.
– פעלנו בשורה של נחלים למניעת המשך הזיהום בביוב ובקולחים
– הקמנו את "צלול בעסקים" – חברת ייעוץ וליווי לעסקים, ארגונים ורשויות מקומיות, שמטרתה לסייע להם לצמצם את הזיהום שהם מייצרים ולהתייעל. כל ההכנסות מיועדות למימון פעילות "צלול".
– השקנו את "השפעה מקומית", לשינוי התנהלות עסקים בפריפריה היהודית והערבית ולעידוד הפחתת טביעת כף הרגל האקולוגית, בדגש על צמצום השימוש בפלסטיק חד פעמי וצמצום בזבוז מזון.
– כפעילים בולטים בקואליציית "לבחור ירוק", סייענו בהכנסת יותר חברי כנסת סביבתיים לכנסת, ובלמנו את הכוונה להפקיע סמכויות מהמשרד להגנת הסביבה ברשות הרגולציה החדשה.
– כחלק מהיוזמים של "פורום כסף נקי", הובלנו לשורת התחייבויות, כבר בשנה הראשונה, שיסיטו כחצי טריליון שקל ממימון דלקים פוסיליים למימון אנרגייה ירוקה.
 
עזרו לנו להמשיך בדרך למען הסביבה והבריאות של כולנו. שתפו את המסרים שלנו, בואו להתנדב ותרמו לנו. יחד יהיה פה צלול!!!
 
 
Drove Image
 
סיכוני הנפט של קצא"א: המאבק הסביבתי הגדול של השנה עם הישג חשוב בבג"צ!
לאחר כשנה של מאבק רחב כנגד סיכוני קומבינת קצא"א, קבעו שלושת שופטי בג"צ, בראשות הנשיאה אסתר חיות, שלא התקיים דיון ממשלתי מספק בנושא המהותי – שינוע נפט ממדינות המפרץ לים התיכון, תוך סיכון אלמוגי מפרץ אילת, התיירות, הבריאות, חופי ישראל ומפעלי ההתפלה.
לא פחות חשוב, בית המשפט קיבע את סמכותו של המשרד להגנת הסביבה כרגולטור הקובע לניהול שינוע הנפט, שכבר הודיע שלא יאפשר כל תוספת סיכון למפרץ אילת. משמעות הדבר היא, שבמקום שינוע של כ-30 מיליון טון נפט בשנה, בתשתית ישנה ומתפוררות, תוכל קצא"א להעביר כשני מיליון טון בלבד, כפי שהותר לה עד כה. בנוסף, היא תדרש לשדרג את תשתיות ההולכה והמוכנות לחירום במקרה של זיהום נפט.
חשוב להדגיש: זהו תקדים חשוב המחזק את כוחו של המשרד להגנת הסביבה מול החברות העוסקות בנפט.
זה לא הכל. הישגי הקמפיין רחבים הרבה יותר. המאבק נגד קצא"א, אותו יזמה והובילה "צלול", בשיתוף ארגונים נוספים, בנה "צבא הגנה אזרחי" רחב היקף, שלא היה כמוהו בישראל, כנגד איומי הנפט ולמען חיזוק המשרד להגנת הסביבה. צבא זה כולל חלק ממשרדי הממשלה, חברי כנסת, ראשי ערים, עשרות מדענים חשובים מהארץ והעולם שחתמו על עצומה ועזרו בחוות דעת, ובעיקר – אלפי אנשים נפלאים, שהפגינו בגשרים ברחבי הארץ ומול ביתם של ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר החוץ יאיר ולפיד. סיכוני הנפט והשפעתם הסביבתית, כלכלית, בריאותית ובטחונית, הפכו לבעיה מוכרת בקרב הציבור.
אלא שהמאבק טרם תם. קצא"א ושותפיה יפעלו בכל דרך ובאמצעות כל מניפולציה כדי להגדיל את כמויות הנפט המותרות לשינוע. אלא ש"צבא ההגנה האזרחי למען הים" ימשיך לעמוד על המשמר, יחזק את המשרד להגנת הסביבה ולא יכנע ללחץ שמפעילות החברות לשנע נפט ולהרחיב את הקידוחים בים.
אנו מזמינים אתכם לחתום על העצומה כנגד קומבינת קצא"א ולהצטרף עוד היום לדרישה הציבורית הברורה, שבעידן של משבר אקלים, אסור לישראל הקטנה והצפופה להפוך לגשר למעבר נפט ממדינות המפרץ לים התיכון, תוך סיכון הבריאות, מתקני ההתפלה, הטבע והאלמוגים, שיהיו האחרונים לשרוד את משבר האקלים שהשמיד שוניות בכל רחבי העולם בזכות עמידותם לעליית טמפרטורת מי הים.
 
Drove Image
 
הים התיכון
אסון הזפת – ב-17 בפברואר נחתו על חופי הארץ, מראש הנקרה ועד לזיקים, כמויות אדירות של זפת שחורה ומסוכנת. בתגובה גייסה "צלול" אלפי מתנדבים שפשטו על החופים ואספו עשרות טונות של זפת, שאם לא היתה נאספת, היתה מגדילה את ממדי האסון. במקביל, לחצה "צלול" על התקשורת לדווח על האסון האקולוגי בהרחבה. ואכן, במהלך החודש התראיין הצוות של "צלול" בלמעלה מ-100 ראיונות לתקשורת בארץ ובעולם. האירוע הקשה חשף את חוסר המוכנות של המשרד להגנת הסביבה והרשויות המקומיות להתמודד עם אסון נפט בים, וחידד את הדרישה להאיץ את המוכנות לחירום, לאשר את חוק התלמ"ת (תוכנית לאומית להתמודדות עם זיהום ים בשמן) ולצייד את היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית בציוד המתקדם ביותר.
הצעת חוק התלמ"ת שופרה ופורסמה להערות הציבור. עמותת צלול הגישה הערותיה בכתב ובע"פ, וממש לאחרונה החליטה הממשלה להקים מערך זיהוי והתראה שמורכב מכמה שכבות: שימוש בנתוני לווין, ברדאר ובצילומי אוויר.
הקמת כוח חירום אזורי להגנה מזיהומי נפט – דרישה של "צלול" המתקדמת לקראת הגשמה.
דרישה לטיפול במוקדי הזיהום ממי נגר עירוני הגלשות שפכים ומי תהום מזוהמים – למרות הסגרים של תקופת הקורונה, המשכנו בדיגומים, זיהינו מקומות זיהום חדשים והעברנו את המידע לרשויות. חלק מהמפגעים כמו בנתניה וחיפה נמצאים בטיפול. בנוסף, אושרה בקשה של "צלול" לדיון דחוף בוועדת פנים וסביבה בנושא.
גריעת השטחים להרחבת הפקת הגז – הובלנו את דרישת ארגוני הסביבה והרשויות המקומיות לגרוע שטחים מתוכננים להרחבת הפקת הגז והנפט ואת הכוונה להקים אסדות נוספות לטיפול בגז ליד החופים.
מעקב ופרסום מצב החופים – "צלול" עוקבת, מזה כ-20 שנה, אחר מספר הימים שבהם נסגרים החופים לרחצה בקיץ ובחורף. לפרסום הנתנוים תפקיד חשוב בלחץ על הרשויות לטפל במקורות הזיהום.
נגד מרינות – "צלול" התנגדה לתוכנית רשות הספנות (רספ"ן) ומשרד התחבורה להקים שש מרינות לאורך חופי הארץ, בשל פגיעתן הסביבתית בחופים, בטבע ובציבור. לאחר מאבק של ארגוני הסביבה ובעקבות עמדת המשרד להגנת הסביבה, הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) החליטה להקים מרינה אחת בנהרייה. "צלול" מתנגדת להקמתה בשל הפגיעה הצפויה בשמורה הימית הסמוכה, פגיעה בהסעת החולות בים (מצפון לדרום) וגזל החוף הפתוח האחרון של העיר.
 
Drove Image
ביוב וקולחים
במטרה למנוע הצפות ואת זיהום הים, דורשת "צלול" מראשי הרשויות בארץ להפריד בין מערכות הביוב והניקוז, לנקות את רחובות הערים מפסולת פלסטיק, פגרי בעלי חיים ובדלי סיגריות, ולמנוע את הגעתם לים בימי גשם. הערכות מראש תקטין את הזיהום ותמנע את סגירת חופי הרחצה – בעיקר אחרי הגשם הראשון.
דוגמים צלול – "צלול" נמצאת בעיצומו של מבצע לדיגום הנקזים העירוניים מתוך כוונה לאתר את הביוב הזורם לים בחסות הגשם ולהעמיד את האשמים לדין. בעקבות הממצאים הקשים שכבר התגלו, ביקשה "צלול" דיון דחוף בוועדת פנים והגנת הסביבה של הכנסת שיתקיים בקרוב.
 
Drove Image
נחלים
נחלי הארץ הנשפכים לכינרת ולים התיכון המשיכו לסבול מהזרמות של ביוב וקולחים, שגרמו לזיהום, לסגירת חופי רחצה ולאזהרות שלא להיכנס לנחלי הצפון. אך למרות שהתמונה ניראת עגומה, היו לנו לא מעט הצלחות.
נחל שגור – שכנענו את משרד האוצר ורשות המים לתקצב את חיבור הישובים לצינור שיזרים אותם למכון טיהור שפכים בכרמיאל.
מטמנת תאנים – ביקשנו מרשות המים להוציא צו לניקוי מעוות למניעת זרימת תשטיפים לנחל חצור ולכינרת. הרשות הודיעה שתשקול ברצינות את הבקשה.
נחל אלכסנדר – דרשנו מרשות המים להקים מט"ש ביד חנה, כפי שהתחייבה, ולמנוע את ביטול מט"ש תנובות.
נחל תנינים – "צלול" שותפה למחאת התושבים כנגד הבנייה בפשט ההצפה של הנחל, ואף שלחה התנגדות לתוכנית.
נחל קדרון – בעקבות בג"ץ של "צלול" העבודות להפסקת הזרמת שפכי ירושלים לנחל מתקדמות במלוא המרץ.
נחל קישון – חברת נמלי ישראל (חני"י) רוצה להשתלט על גדת הקישון, במקום הרגיש ביותר, ולהציב עליה מכולות. "צלול" מתנגדת למהלך ודורשת מהוועדה המחוזית שלא לפטור את חנ"י מתסקיר השפעה על הסביבה.
הרפורמה במדגה – ביולי 2022 יחל המשרד להגנת הסביבה לאכוף את התקנות על המדגים. בכך תושלם הרפורמה בענף אותה יזמה "צלול", בשיתוף מגדלי הדגים והמשרד להגנת הסביבה.
 
Drove Image
משבר המים
עודפי קולחים – בעקבות יוזמה של "צלול", דנים משרדי הממשלה, מומחים שונים וארגוני הסביבה בשאלת עתיד עודפי הקולחים המזהמים את הנחלים והים בכל חורף.
בארות המים – "צלול" מובילה צוות מייעץ, רב תחומי, לאגף אסדרה ברשות המים הדן בעתיד בארות המים בשל חשיבותם האסטרטגית, הכלכלית והבריאותית. מסקנות הצוות יכתבו בעבודה שתוגש לרשות המים ולממשלה. הצוות כולל משרדי ממשלה, אקדמיה ומומחים מתחומים שונים.
 
Drove Image
פסולת וחד פעמי
"צלול" פועלת במגוון חזיתות במטרה לצמצם את השימוש המופרז בפלסטיק ובעיקר פלסטיק חד פעמי. במהלך השנה הושגו מספר הישגים, אך הדרך עוד ארוכה:
משרפות פסולת – המשרד להגנת הסביבה קידם הקמת משרפות פסולת במקומות שונים בארץ. "צלול" וארגונים נוספים מנעו את המהלך תוך דרישה לפעול לצמצום השימוש, מיחזור וכלכלה מעגלית.
חוק הפיקדון – לאחר מאבק ארוך וממושך, החל מדצמבר 2021, מוטל חוק הפיקדון גם על בקבוקים גדולים – "צלול" פועלת לשיפור האיסוף ולהבטחת יישום מלא של החוק. במקביל פועלת "צלול" פועלת לקידום והקמת פתרונות למיחזור הבקבוקים.
מס על כלים חד פעמיים – "צלול" תמכה בהטלת המס כשלב בדרך לאיסור מוחלט של מכירתם של הכלים, ופועלת להגברת ההסברה בציבור לגבי נחיצות החוק, עם דגש על הקהילה הדתית באמצעות מסרים הלכתיים המעודדים את הפסקת השימש.
פרויקט "עיר ללא פלסטיק" – ממשיכים במשימה הגדולה להפסקת השימוש בפלסטיק חד פעמי בהרצליה. במהלך הקיץ נערכו הדרכות בחופים כנגד הבאת כלים חד פעמיים לים. בהשראת הקמפיין הכריזו חברות ומשרדים על הפסקת השימוש ביניהם – משרד המשפטים.
חופים ללא פלסטיק – עוד כחלק מהישגי "עיר ללא פלסטיק", עיריות הרצליה ואילת אימצו חוק עזר האוסר שימוש בחד פעמי בחופים.
ניקוי הים הגדול בעולם – כ-13 אלף איש: מבוגרים, בני נוער וילדים, פשטו על החופים ואספו למעלה מ-40 טון פסולת באירוע השנתי "ניקיון הים הגדול" שנערך כחלק מהפעילות ב"אנשי הים התיכון".
 
Drove Image
משבר האקלים
במטרה לצמצם את השפעות המשבר יזמה "צלול" מהלכים שצפויה להם השפעה רבה על העתיד של כולנו:
עתירה להתקנות תקנות מכוח חוק אוויר נקי – "צלול" עתרה כנגד המשרד להגנת הסביבה והאוצר בדרישה שייגבו היטל על פליטת מזהמים לאוויר שיתמרץ את המזהמים למצוא פתרונות לצמצום הפליטות וזיהום האוויר.
עתירה כנגד מדיניות תכנון המרחב הימי – "צלול" יחד עם נוער המחאה למען האקלים, עתרו כנגד הכוונה להרחיב את קידוחי הגז והנפט בים ולהקים עוד אסדות. הדיון צפוי להתקיים בקרוב.
תוכנית "השפעה מקומית" – משותפת ל"צלול" ושלושה ארגונים סביבתיים נוספים לשינוי מודעות והתנהגות של עסקים ברשויות מקומיות בנגב ובגליל, לצמצום השימוש בכלים חד פעמיים, צמצום בזבוז מזון, התייעלות, הפחתת טביעת הרגל האקולוגית והעלאת המודעות למשבר האקלים. התוכנית בחסות האיחוד האירופי.
פורום כסף נקי – אחרי שנים בהם "צלול" מובילה מאבקים נגד תעשיית הנפט והגז, היא מרחיבה את הפוקוס להיכן שהכי כואב – עצירת המימון לפעילות. "צלול" שותפה בקואליציה של ארגוני הסביבה והחברה הפועלים להסטת השקעות מדלקים פוסיליים. השנה הראשונה של הפעילות הובילה להצהרות גופי הפנסיה להסטת השקעות שיצטברו לכחצי טריליון שקלים ולעוד שורת הישגים מרגשת.
מטה החירום האקלימי-אקולוגי – "צלול" הצטרפה ליוזמה של פעילי סביבה להגברת הלחץ על הממשלה ומקבלי החלטות להאיץ את ההתמודדות עם משבר האקלים ולאמץ חוק אקלים שישנה את סדרי העדיפויות בכך שישים את שינוי האקלים, שהוא האיום הגדול מכל על האנושות, בראש סדר העדיפויות.
 
צלול בעסקים
במטרה לענות על הדרישה ההולכת וגוברת של חברות גדולות ועסקים לייעוץ סביבתי, הקימה "צלול"את "צלול בעסקים" – שירותי ייעוץ וליווי לחברות הגדולות במשק במטרה לצמצם את טביעת הרגל האקלימית שלהן. אחרי שנת פעילות "צלול בעסקים" מייעצת ומלווה חברות מהמובילות במשק. כל ההכנסות משמשות למימון פעילותה של העמותה.
 
Drove Image
מביאים את הדאגה לים לקהלים חדשים
מלכת היופי, נעה כוכבא, מתנדבת פעילה של "צלול", הפיצה את המסרים של העמותה, לשמירה על הים והאלמוגים, בקרב כלל המשתתפות בתחרות "מיס יוניברס" באילת, שהעבירו את המסר לעשרות מיליונים ברחבי העולם
קירות של תקווה – פרויקט של "ארטיביזם" (אומנות ואקטיביזם) שיזמה "צלול" כחלק מפעילותה ב"אנשי הים התיכון", שמזמין אומנים ואומניות לצייר על קירות של מוסדות וארגונים. אם יש לכם קיר פנוי במיקום מרכזי הזוכה לחשיפה, אתם מוזמנים לפנות.

2021 במספרים

1,000,000

איש נחשפו לפעילות העמותה באמצעות הרשתות החברתיות, ותודה למשפיענות ומשפיעני הרשת שנרתמו למען "צלול".
360
כמות האזכורים בתקשורת.
30,000
השתתפו בהפגנות שארגנו בכל רחבי הארץ.
20,000
 
השתתפו בנקיון הזפת בחופים.
15,000
השתתפו בנקיונות החופים,
13,000
השתתפו בניקיון הים הגדול בעולם.
200
השתתפו בשרשרת אנושית בחוף זיקים.
1
מלכת יופי העלתה מודעות להצלת האלמוגים בתחרות "מיס יוניברס".
 
עמותת צלול
035762666
אבא הילל סילבר 16, רמת גן 52506
 
facebook pagetwitter pagewebsite link
 
הסירו אותי מרשימת התפוצה