בעקבות דרישת ארגוני הסביבה – הבורסה משיקה מדד ישראלי נקי מדלקים מחצביים

פורום "כסף נקי" של ארגוני הסביבה, בשיתוף הבורסה לניירות ערך, השיקו בתחילת דצמבר 2020 את "מדד תל אביב 125 נקי מדלקים מחצביים", בעזרתו יוכלו המשקיעים לבחור שלא להשקיע את כספם בחברות שעושות שימוש או מעורבות בייצור  גז, פחם ודלק.

בין יוזמי הקרן עמותת "צלול", שמובילה במשך שנים מאבקים נגד התעשייה הפטרוכימית ונגד קידוחי הגז והנפט בים שמאיימים על חיינו.

לדברי מנכ"ל "צלול" מאיה יעקבס, לאחר שנים של תחושה לפיה "הכלבים נובחים והשיירה עוברת", הגענו למסקנה שצריך לפגוע בחברות במקות שהכי כואב להן – מקורות המימון שלהן.

"צלול גאה במקום המרכזי שלה בפורום כסף נקי"., מסבירה יעקבס, "קרנות הפנסיה בישראל, ללא יוצא מן הכלל, לוקחות את הכסף ששייך לנו, האזרחים, ומשקיעות אותו בתעשיות הדלקים הפוסילים. וגיע העת שכולם יבינו שבעידן של משבר אקלים ואסון מתקרב, מצב זה לא יכול להימשך.

מטרת המדד היא לדרוש מחברות עסקיות לקחת אחריות על מעורבותן והשפעתן על משבר המאקלים שהסיבה המרכזית לו היא שימוש מוגבר בדלקים מחצביים.

בפורום "כסף נקי", שפועל במסגרת עמותת "חיים וסביבה", חברים 28 ארגונים. הפורום עוסק בהיבטים הפיננסיים של משבר האקלים. ומבקש מקרנות הפנסיה לקחת אחריות על ההשקעות שהן עושות בכסף שלנו ולנהל את הכספים שהציבור נדרש להפקיד כל חודש לפנסיה לא רק מתוך הסתכלות על שורת רווח קצרת מועד, אלא גם עם מחשבה על העתיד. "לא בכסף שלנו", מבהירה סיסמת הקמפיין שבחרו הארגונים הירוקים, הבנו שמה שיגרום לגופים המוסדיים להתחיל להקשיב לנו זה כסף. ומשם זה התחיל בעצם. צריך להבין: אנחנו, אזרחי ישראל, מחוייבים לתת את הכסף שלנו לקרנות הפנסיה, והן משקיעות אותו בתעשיות שמחסלות את העתיד שלנו ושל הילדים שלנו".

הישגי הקרן עד כה

  • הוגדרו קריטריונים לתו "כסף נקי" שהוענקו לשני גופים פיננסיים בית ההשקעות כרמים שוקי הון בע"מ ואופק, הבנק החברתי.
  • נוסדו ופורסמו "מדרג כסף נקי" המדרג את כלל הגופים המוסדיים המנהלים את הפנסיות של כולנו.
  •  מגדל Online ואלטשולר שחם – בית השקעות התחייבו להפסיק להשקיע בדלקים פוסיליים מזהמים ולהיפטר בהדרגה מאחזקות קיימות שלהם בתחום. כל אלה כבר הניבו למעלה מחצי טריליון ש"ח (!)  כסף נקי שלא יממן פרויקטים פוסיליים!

 

ומה אנחנו יכולים לעשות?

להתקשר ליועץ ההשקעות ולבקש ממנו להסיט את ההשקעות הפרטיות שלנו על-פי המדד החדש.