ארגוני הסביבה לשרים: "עצרו את ההליכים לקידום משרפת אדומים"

מכתב ארגוני הסביבה לשרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל ולשר האוצר, ישראל כץ, בדרישה לעצור קידום של משרפות פסולת ובראשן את משרפת אדומים. לטענת הארגונים המשרפות יפלטו רעלים שיפגעו בבריאות תושבי כפר אדומים וחאן אל אחמר

אנו, ראשי הארגונים החתומים מטה דורשים לעצור באופן מיידי ומוחלט את כל ההליכים לקידום משרפת אדומים לרבות הליכי המכרז. 

  1. המשרד להגנת הסביבה בראשות השר, זאב אלקין, הקודם פעל לתכנון משרפות כפתרון לפסולת בישראל. עם כניסתך למשרד, ובהמשך לביקורת מקצועית וציבורית רחבה הנוגעת לאופן קבלת ההחלטה ללא בסיס נתונים ולעצם הסוגיה של טיפול בפסולת וכן בנוגע להשפעות הצפויות ממתקני שריפה – החלטת לעצור באופן גורף את התכנית ואף מינית ועדה לצורך בדיקה וגיבוש אסטרטגיה לטיפול בפסולת – ועל כך ברכתנו.
  2. אלא שבו בזמן שמתנהל תהליך ארצי כה משמעותי ובזמן שתכנון 3 משרפות נעצר כליל "על מנת שלא ליצור עובדות" המשרפה ב "שמרוני הטוב" מתקדמת במרץ רב לקראת הוצאת מכרז ממש בשבועות הקרובים.
  3. דווקא המשרפה שלא עברה הליך תכנוני כנדרש (ישנה עתירה תלויה ועמדת בבג"ץ), ללא תסקיר השפעה על הסביבה ועל הבריאות, ללא בחינת חלופות, באזור שבו לא חל חוק אוויר נקי ויכולות הפיקוח והאכיפה מוגבלות ממילא, בצמידות לבית ספר ובסמוך לבתי מגורים דווקא היא מקודמת בהליך בזק.
  4. קידום הליכי התכנון למשרפה זו המצויה בתחומי יו"ש, בניגוד לתוכניות האחרות שקידומם נעצר, ממחיש פעם נוספת את הפערים הקיימים בין הליכי התכנון ביהודה ושומרון להליכים המקבילים להם בתוך תחומי הקו הירוק, וכן את ההבדלים בדיני התכנון והבניה ודיני הסביבה בין שני האזורים.
  5. כידוע זיהומים ומפגעים סביבתיים אינם מוגבלים על ידי גבולות מלאכותיים שנקבעו על ידי האדם אלא ממשיכים להשפיע גם מעבר אליהם, ועל כן יש לקבוע כי החלטות מקצועיות של המשרד להגנת הסביבה לא יעצרו בגבולות הקו הירוק אלא יחולו גם על שטחי יו"ש ועל תושביו, הזכאים לא פחות מכל שאר תושבי המדינה ליהנות מסביבה בריאה ונטולת מפגעים.
  6. יש לציין שהמשרפה מתוכננת בשטח פתוח ולא מופר (בניגוד לעמדת המשרד עצמו בנושא), במעלה שמורת הטבע נחל אוג הנשפך לים המלח ובסמוך לאתרי תיירות וטבע.
  7. מדובר במשרפה עצומה, מהגדולות בעולם, כ 3,000 טון ביום יגיעו לאתר וכ 1,500 טון ביום למשרפה.
  8. במכרז המקדים להקמתה ישנם כשלים המייצרים סכנה חד משמעית לבריאות הציבור.
    לדוגמא תקנים ודירקטיבות מיושנים, מלפני כ 15 שנים שערכי המזהמים המסוכנים בהם כמעט כפולים מהנדרש היום.

בהמשך לכל הנ"ל אין ספק שמדובר במקרה הזה באפליה בוטה ומסוכנת.

אנו קוראים לך להורות לועדת המכרזים המקדמת את הקמת המשרפה לעצור את המכרז באופן מוחלט ומידי.