הסכם קצא"א RED-MED סכנת מוות לאלמוגים

ההסכם של חברת קצא"א (קו צינור אירופה אסיה) ו-RED MED לשנע נפט ממדינות המפרץ לאילת ומשם לאשקלון ולאירופה מאיים להשמיד את שונית האלמוגים של מפרץ אילת, שהיא האחרונה שתשרוד את התחממות כדור הארץ. "צלול" ושאר ארגוני הסביבה מתנגדים נחרצות לתוכנית

ממשלות ארה"ב, ישראל ומדינות המפרץ מקדמות תוכנית להפיכת ישראל לגשר יבשתי להעברת נפט מהמפרץ הפרסי לאירופה במטרה לחסוך בעלויות ולעקוף את תעלת סואץ.

על-פי התוכנית מכליות ישנעו את הנפט למפרץ אילת. הנפט יוזרם בצינור של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) דרך היבשה לאשקלון, שם הוא יוזרם למכליות שישנעו אותו לאירופה.

כדי לקדם את העסקה חתמה חברת קצא"א, שהיא כיום חברה ממשלתית, על הסכם עם חברת MED-RED בבעלות חלקית של האמירויות להזרמת הדלקים ושאר חומרים מסוכנים.

מדוע זה מסוכן?

התוכנית מסכנת את מפרץ אילת ואת שונית האלמוגים שבו, שהיא הצפונית בעולם וכן את שוניות האלמוגים הנדירות בעקבה (ירדן), סיני (מצרים) וסעודיה. שוניות אלה נמצאות ברשימת אתרי הצלילה הטובים בעולם ופגיעה בהן משמעותה נזק אדיר לטבע אך גם למאות אלפי צוללנים בעולם העולים לרגל שוניות אלה. לדעת מומחים, השונית של מפרץ אילת, שהיא בעלת מבנה גנטי ייחודי, תהיה האחרונה לשרוד את משבר האקלים שגרם להשמדת רוב שוניות העולם ולכן יש לה חשיבות עולמית עצומה.

עמדות המומחים

בשל המבנה הגנטי שלה השונית  היא תהיה האחרונה  לשרוד את משבר האקלים שכבר פגע בשוניות רבות ברחבי העולם וגרם למותן. מכאן שלשונית  יש חשיבות עצומה לא רק לעיר אילת אלא לעולם כולו.  

די בתקלה בודדת  כדי להרוס את השונית הרגישה מאוד לזיהומים. ככל שיותר מכליות ישוטו במפרץ ההסתברות לתאונה שבה ישפך נפט למפרץ רק תגבר ואיתה הסיכון הרבה להמשך קיומן של השוניות לאורכו של כל המפרץ.

מסמך מדיניות לשימור המפרץ של רשות הטבע והגנים קובע שהמפרץ ארוך וצר ובשל הרוחות החזקות הנושבות בו, כל זיהום נפט יגיע מהר לאזור החוף שבו נמצאות שוניןת האלמוגים 

עמדת "צלול"

"החתימה המהירה על ההסכם בין קצא"א לבין "רד מד" ללא מעורבות של המשרד להגנת הסביבה, ללא תסקירים וחוות דעת סביבתיות וללא בחינת הסיכונים, היא ההוכחה לצורך הדחוף לפרק את חברת קצא"א הפועלת תוך החרגה של חוקי סביבה, ללא שקיפות ומתוך אינטרסים כספיים צרי אופק בלבד. עמותת צלול בשיתוף ארגוני סביבה וארגונים אזרחיים בארץ ובעולם תפעל לביטול התוכנית ולהמשך השמירה על שוניות הים האדום שהן נכנס מקומי וכלל עולמי.