הסכם קצא"א ותוכנית הגז יהפכו את אילת ואשקלון לערי נפט וגז

עמותת צלול יזמה קואליציה בה חברים למעלה מ-20 ארגוני סביבה לביטול תוכנית צינור קצא"א מאילת לאשקלון וביטול תוכנית צינור הגז לאילת. 250 מדענים מכול העולם חתמו על עצומה הקוראת לביטול תוכנית קצא"א ולהצלת אלמוגי ים סוף והים התיכון

ממשלות ארה"ב, ישראל ומדינות המפרץ מקדמות תוכנית להפיכת ישראל לגשר יבשתי להעברת נפט מהמפרץ הפרסי לאירופה במטרה לחסוך בעלויות ולעקוף את תעלת סואץ.

על-פי התוכנית מכליות ישנעו את הנפט למפרץ אילת. הנפט יוזרם בצינור של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) דרך היבשה לאשקלון, שם הוא יוזרם למכליות שישנעו אותו לאירופה.

כדי לקדם את העסקה חתמה חברת קצא"א, שהיא כיום חברה ממשלתית, על הסכם עם חברת MED-RED בבעלות חלקית של האמירויות להזרמת הדלקים ושאר חומרים מסוכנים.

מדוע זה מסוכן?

התוכנית מסכנת את מפרץ אילת ואת שונית האלמוגים שבו, שהיא הצפונית בעולם וכן את שוניות האלמוגים הנדירות בעקבה (ירדן), סיני (מצרים) וסעודיה. שוניות אלה נמצאות ברשימת אתרי הצלילה הטובים בעולם ופגיעה בהן משמעותה נזק אדיר לטבע אך גם למאות אלפי צוללנים בעולם העולים לרגל שוניות אלה. לדעת מומחים, השונית של מפרץ אילת, שהיא בעלת מבנה גנטי ייחודי, תהיה האחרונה לשרוד את משבר האקלים שגרם להשמדת רוב שוניות העולם ולכן יש לה חשיבות עולמית עצומה.

עמדות המומחים

בשל המבנה הגנטי שלה, השונית  תצליח לשרוד את משבר האקלים שפגע בשוניות רבות ברחבי העולם מכאן שלשונית יש חשיבות עצומה לא רק לעיר אילת אלא לעולם כולו, שכן קיים סיכוי שהיא תהיה גרעין הרבייה לכל שוניות העולם.

די בתקלה בודדת  כדי להרוס את השונית הרגישה מאוד לזיהומים. ככל שיותר מכליות ישוטו במפרץ ההסתברות לתאונה שבה ישפך נפט למפרץ רק תגבר ואיתה הסיכון הרבלהמשך קיומן של השוניות לאורכו של כל המפרץ.

מסמך מדיניות לשימור המפרץ של רשות הטבע והגנים קובע שהמפרץ ארוך וצר ובשל הרוחות החזקות הנושבות בו כל זיהום נפט יגיע מהר לאזור החוף שבו נמצאות שוניות האלמוגים ויפגע בהן לפני שיהיה אזיה סיכוי להתשלט על הזיהום.

עמדת "צלול"

החתימה המהירה על ההסכם בין קצא"א לבין "רד מד" ללא מעורבות של המשרד להגנת הסביבה, ללא תסקירים וחוות דעת סביבתיות וללא בחינת הסיכונים, היא ההוכחה לצורך הדחוף לפרק את חברת קצא"א הפועלת תוך החרגה של חוקי סביבה, ללא שקיפות ומתוך אינטרסים כספיים צרי אופק בלבד. עמותת צלול בשיתוף ארגוני סביבה וארגונים אזרחיים בארץ ובעולם תפעל לביטול התוכנית ולהמשך השמירה על שוניות הים האדום שהן נכנס מקומי וכלל עולמי.

צינור הגז

המועצה הארצית מקדמת תוכנית מתאר ארצית (תמ"א) 37/ה/3 לרצועת תשתיות משולבת באזור הנגב, הערבה ואילת שמטרתה לחבר אזורים אלה למערכת הגז הטבעי אך גם ליצא את הגז. במרכז התוכנית  צינור גז ענק – בקוטר של 36 צול, בעלות של 700 מיליון שקל מכספי משלם המיסים שיעביר את הגז מהים התיכון למפרץ אילת. בקצה צינור הגז הענק מתוכנן מתקן הנזלה שמטרתו לייצא את הגז תוך סיכון הסביבה, הבריאות ואלמוגי מפרץ אילת.

הצינור – שלוש חלופות גרועות

המועצה הארצית בוחנת שלוש חלופות לצינור – אחת גרועה מקודמתה שכן תכליתו של הצינור בסופו של דבר היא יצוא גז תוך פגיעה בשטחים הפתוחים של ישראל ופגיעה בבריאות תושבי אילת והאלמוגים:

חלופה 1 – מרחב מערבי – מאשלים ומשאבי שדה ועד  לדרך 10 – בסמוך לגבול המצרי ובתוך שמורת הטבע הר הנגב המרכזי. משם התוואי ימשיך לאורך דרך 12 במקביל לגבול עד לעיר אילת.

התוואי עובר בתוך שמורת הטבע הרי אילת וחוצה שמונה נחלים ראשיים – נחל לבן, נחל ניצנה, נחל חורשה, נחל לוץ, נחל פארן, נחל חיון, נחל שחורת ונחל שלמה ומספר שמורות טבע מוכרזות – הרי אילת, שמורת הר הנגב, מכתש רמון מערבי, שמורת נחל לבן וחולות שונרה וכן ארבעה מסדרונות אקולוגיים ארציים.

חלופה 2 – מרחב מרכזי -ראשית הקו בתחנת הגז של דימונה, לכביש 40 דרך ירוחם, מצפה רמון ולב מכתש רמון עד לחיבור לכביש 90 בצומת קטורה ומשם עד לחיבור של קצא"א בבאר אורה. משם ימשיך הקו עד למתחם קצא"א בדרום העיר.

התוואי עובר בלב שטחי אש פעילים וחוצה 17 נחלים: ירוחם, רביבים, הרועה, צין, רמון, נקרות, שחורת, טרשים, ציה, ציחור, חיון, תמנע, רחם, שחורות, רודד, רודף ושלמה. ועובר בשמורת הר נגב מרכזי, מכתש רמון מערבי, שמורת מצוק הצינים, צין, ערבות, עברונה והרי אילת.

חלופה 3 – מרחב מזרחי – מצומת הערבה, בסמיכות לדרך מס' 90, משם ימשיך הקו דרומה עד לעיר אילת. התוואי חוצה 16 נחלים ראשיים: תמר, צפית, צין, סיף, אמציהו, חצבה, עדן נקרות, עוש, ברק, פארן, חיון, תמנע, רחם, שחורת ורודד ועובר בלב שמורות טבע – מכתשים, יטבתה ערבה ועברונה ובתחום שלושה יערות: שיטים, יטבתה וחצבה.

מתקן ההנזלה – מסוכן לבריאות ולאלמוגים

בקצה הצינור מתוכנן מתקן הנזלה שמטרתו להפוך את הגז לנוזל כדי שאפשר יהיה ליצאו לארצות אחרות דרך מפרץ אילת. לנקודת הקצה נקבעו שלוש חלופות: בסמוך לאזור התעשייה שחרות, בסמוך לתחנת הכוח אילת ובנמל קצא"א.  

כל חלופה שתבחר תהיה קרובה לשכונות מגורים, תגרום לזיהום אויר כבד שיפגע בבריאות ותפגע אנושות במהלך הנרחב המתוכנן להעביר את כל הערבה והעיר אילת לשימוש מלא באנרגיית שמש. במקום להפוך את האזור למוביל עולמי לפתרונות של אנרגייה מתחדשת, התוכנית מגבירה את התלות בגז לדורות רבים.

הגז טבעי מורכב ברובו (98%)  ממתאן הפוגע בכדור הארץ ומאיץ את משבר האקלים. בכל העולם פועלים להפחתת השימוש בגז ומסתמכים עליו כעל אנרגיית מעבר עד לאימוץ מלא של אנרגיות מתחדשות.

הטענה שהגז שיגיע לאילת יאפשר חשמל זול יותר למלונות וליישובים באזור אינה נכונה – אפשר לספק אנרגייה סולרית נקייה במחיר נמוך מזה של שריפת גז, שהשימוש בו לא רק יקר יותר אלא גם מונופוליסטי, מזהם ומסוכן. 

ההצדקה הכלכלית היחידה לתוכנית היא יצוא גז נוזלי ממתקן ההנזלה המזהם והמסוכן.

אם אילת והערבה זקוקות למעט גז כדי לפתח תעשייה מקומית, אפשר לייבאו ממצרים דרך נמל עקבה באמצעות צינור הנמצא 11 ק"מ מאילת. זהו פתרון סביבתי וזול יותר, שגם יחזק את הקשרים עם ירדן ומצרים.

 

עמדת "צלול"

"צלול" מתנגדת לתוכנית בכל תוקף. הטענה שהגז שיגיע לאילת יאפשר חשמל זול יותר למלונות וליישובים באזור אינה נכונה – אפשר לספק אנרגייה סולרית נקייה במחיר נמוך מזה של שריפת גז, שהשימוש בו לא רק יקר יותר אלא גם מונופוליסטי, מזהם ומסוכן. ההצדקה הכלכלית היחידה לתוכנית היא יצוא גז נוזלי ממתקן ההנזלה המזהם והמסוכן. אם אילת והערבה זקוקות למעט גז כדי לפתח תעשייה מקומית, אפשר לייבאו ממצרים דרך נמל עקבה באמצעות צינור הנמצא 11 ק"מ מאילת. זהו פתרון סביבתי וזול יותר, שגם יחזק את הקשרים עם ירדן ומצרים.