"צלול" יזמה קואליציה בה חברים למעלה מ-20 ארגוני סביבה לביטול תוכנית להעביר נפט ממדינות המפרץ לים התיכון באמצעות הצינור המתאכל של קצא"א. כ-300 מדענים מכל העולם חתמו על עצומה הקוראת לביטולה. בראשית 2022 הודיע המשרד להגנת הסביבה שהוא נוקט במדיניות של "אפס תוספת סיכון למפרץ אילת". היתר הרעלים של המשרד מאפשר להעביר שני מיליון טון נפט בשנה. קצא"א לוחצת על הממשלה להגדיל את הכמות. הארגונים מתנגדים וכך גם פורום ההתפלה, פורום ראשי רשויות חוף ואיגוד רופאי הציבור
חייבים לפרק את קצא"א
החתימה המהירה על ההסכם בין קצא"א לבין "רד מד" ללא מעורבות של המשרד להגנת הסביבה, ללא תסקירים וחוות דעת סביבתיות וללא בחינת הסיכונים, היא ההוכחה לצורך הדחוף לפרק את חברת קצא"א הפועלת תוך החרגה של חוקי סביבה, ללא שקיפות ומתוך אינטרסים כספיים צרי אופק בלבד. "צלול" בשיתוף ארגוני סביבה וארגונים אזרחיים בארץ ובעולם פוע לביטול התוכנית ולהמשך השמירה על שוניות הים האדום שהן נכנס מקומי וכלל עולמי.
חוות דעת
עמדת האיגוד הישראלי להתפלה
עמדת פורום רופאי בריאות הציבור
עמדות המומחים
שונית האלמוגים תצליח לשרוד את משבר האקלים בשל המבנה הגנטי המיוחד שלה. מכאן שיש לה חשיבות עצומה לא רק לעיר אילת אלא לעולם כולו, שכן קיים סיכוי שהיא תהיה גרעין הרבייה לכל שוניות העולם.
די בתקלה ולו הקטנה ביותר, כדי להרוס את השונית הרגישה מאוד לזיהומים. ככל שיותר מכליות ישוטו במפרץ ההסתברות לתאונה שבה ישפך נפט למפרץ רק תגבר ואיתה הסיכון הרב להמשך קיומן של השוניות לאורכו של כל המפרץ.
מסמך מדיניות לשימור המפרץ של רשות הטבע והגנים קובע שהמפרץ ארוך וצר ובשל הרוחות החזקות הנושבות בו כל זיהום נפט יגיע מהר לאזור החוף שבו נמצאות שוניות האלמוגים ויפגע בהן לפני שיהיה סיכוי להתשלט עליו.
עמדת המשרד להגנת הסביבה
המשרד פרסם נייר עמדה הקורא לבטל לאלתר את הסכמי קצא"א עם איחוד האמירויות. מחברו, מנהל היחידה להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר, הזהיר, שבשל הגדלת מספר המכליות העוברות במפרץ שפך נפט יביא לאסון חסר תקדים.
מנייר העמדה עולה שבשנים האחרונות הגיעו למפרץ אילת כשש מכליות נפט בשנה בלבד ואילו על פי ההסכם החדש עד 2025 יגיעו למפרץ כ-50 מכליות בשנה – כחמישה מיליון טון נפט.
חדשות
המלצת ארגוני הסביבה למשרד להגנת הסביבה לעריכת סקר סיכונים להגדלת שינוע הנפט במפרץ אילת
"צלול", מטה החירום "עוצרים את אסון הנפט" ועמותת "מדבר וים", הגישו למשרד להגנת הסביבה מסמך עקרונות והמלצות להנחיות לסקר הסיכונים להגדלת שינוע הנפט באילת. במסמך
הלחץ הציבורי עבד – בוטלה הצעת המחליטים לאשר את הגדלת שינוע הנפט של קצא"א באילת
הלחץ הציבורי והעבודה המשותפת של ארגוני הסביבה, הרשויות המקומיות והמשרד להגנת הסביבה ממשיכים לבלום את המחטף המסוכן להגדיל את שינוע הנפט של חברת קו צינור
בלחץ ארגוני הסביבה וראשי הרשויות הדיון בממשלה בנושא קצא"א בוטל בפעם השנייה
בעקבות לחץ של ארגוני הסביבה וראשי רשויות הורידה הממשלה מסדר יומה בפעם השנייה את הדיון בהגדלת שינוע הנפט של קצא"א וביטול סמכות המשרד להגנת הסביבה
מחקר DHV קובע: עלויות עתק במקרה זיהום נפט באילת: 11 מיליארד שקל, (לא כולל נזק לאלמוגים). בים התיכון: 35 – 122 מיליארד שקל
מחקר שיזם ה"מטה לעצירת אסון הנפט", בהובלת "צלול", קובע: הנזקים הכלכלים שעלולים להיגרם לים התיכון או למפרץ אילת כתוצאה מאירוע שפך נפט בינוני בכמות של
הישג ל"צלול", ארגוני הסביבה והרשויות: החיסון על קצא"א יצומצם ופעילותה תהיה חשופה לעיני הציבור
בעקבות מאבק ארוך ונחוש של "צלול", ארגוני סביבה נוספים ורשויות מקומיות, אישרה ועדת החוץ והביטחון של הכנסת נוסח חדש ומקל של צו החיסיון של חברת
משרד ראש הממשלה ווועדת חוץ וביטחון דנים בקצא"א – "צלול" דורשת לא להגדיל את הכמות ולבטל את החיסיון
שני אירועים בעלי השפעה חסרת תקדים על עתיד מפרץ אילת מתרחשים במרץ 2024. צוות שהקים משרד ראש הממשלה, ברשות עמיר ברקן, בוחן את דרישת חברת
הארכת החיסיון לקצא"א לארבע שנים נוספות – ניסיון למחטף בחסות המלחמה
עמותת "צלול" שלחה מכתב למשרד האוצר למשרד המשפטים ובו פירטה את הסיבות להתנגדותה להארכה בארבע שנים של צו החיסיון המיוחד לחברת קצא"א. חברת קצא"א אחראית
הסיכונים במפרץ אילת גוברים – אסור שההיתר הזמני יהפוך לקבוע
ניסיונות שיגור הטילים מתימן לכיוון העיר אילת והמפרץ הם עוד סיבה מדוע אסור לאפשר לחברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) להגדיל את שינוע הנפט משני
"צלול" דורשת: הרחבת שינוע הנפט במפרץ אילת רק לטובת המשק הישראלי
לאור המלחמה הקשה שישראל מתמודדת איתה בימים אלו, קיבלה קצא"א היתר מיוחד וזמני להגדיל את היקפי שינוע הנפט שלה במפרץ אילת. אנחנו מבינים את המצב
מדענים נגד הסכם קצא"א
רשימת החותמים פרופ' אבישר דרור ישראל Israel פרופ' אבלסון אביגדור ישראל Israel ד"ר אבנר עוזי ישראל Israel פרופ' אברמוביץ סיגל ישראל Israel ד"ר אגאי שי
פורום ראשי רשויות החוף קורא לנתניהו לעצור את הגידול בשינוע הנפט של קצא"א
פורום ראשי רשויות החוף שלח מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו קרא לממשלה לעצור את הגדלת שינוע הנפט דרך ישראל ומפרץ אילת, שמתכננת קצא"א, תוך
קמפיין רחב של מטה החירום – קצא"א העתיד השחור של אילת ואשקלון
"קצא"א העתיד השחור של אילת ואשקלון". זוהי סיסמתו של קמפיין רחב בתמיכת תושבי אשקלון ואילת, כנגד התרחבות פעילות שינוע הנפט של קצא"א. הקמפיין כולל שורה