במסגרת הסכם בין MED-RED של קצא"א עם איחוד האמירויות יגיעו למפרץ אילת עשרות מכליות נפט בכל שנה. הנפט יוזרם בצינור יבשתי דרך הערבה והר הנגב לנמל אשקלון בדרכו לאירופה, תוך סיכון אדיר למפרץ אילת, הנגב והים התיכון
בעקבות ההסכם בין חברת (קו צינור נפט אירופה אסיה) קצא"א לאמירויות עשרות מכליות נפט ענקיות יפרקו בכל חודש נפט ותזקיקים במזח קצא"א הצמוד לשמורת האלמוגים באילת. אלה יזרמו בצינורות ישנים לאורך הערבה והנגב למסוף אשקלון וישלחו לאירופה. הסכם זה חושף את מפרץ אילת, עקבה, חופי סיני, הרי אילת, הנגב והים התיכון לסכנה אדירה שמקורה בדליפה, תקלה או חבלה מכוונת – שבאזורנו הן עניין של זמן בלבד.
לנוכח החוסר במוכנות של המשרד להגנת הסביבה להתמודד עם אסונות דליפה, הנזק וההרס לאלמוגים הנדירים ולתיירות במפרץ יהיו אדירים. ישראל, ירדן ומצרים השקיעו מאות מיליוני דולרים באלפי חדרי מלון ושדות תעופה חדישים, ואלה עלולים לרדת לטמיון במקרה של זיהום ים שיהרוס את החופים היפהפיים שהם מוקד משיכה לרבים.
בזכות המבנה הגנטי שלהן שהופך אותן לחסינות למשבר האקלים ולתופעת ההלבנה (BLEECHING), שוניות האלמוגים של צפון ים סוף נחשבות לאוצר טבע ייחודי ונדיר ברמה עולמית – לכן חשיבותן העצומה לנו ולעולם כולו. דליפת נפט תשמיד את האלמוגים הנדירים שהם "יערות הגשם התת ימיים", לבו של הטבע ושל התיירות באזור. כשמסוף הנפט באילת פעל בשנות ה-70 הוא גרם לנזקים כבדים לשונית האלמוגים.
לאורך צינור קצא"א – בין אילת לאשקלון – אירעו במהלך השנים אסונות טבע חמורים – בעברונה, בנחל צין ומקומות נוספים. הגדלת כמות הנפט הזורמת בצינור היבשתי תחשוף לסכנה שמורות טבע ושטחים רגישים שלא יצליחו להתאושש מזיהום. גם חופי הים התיכון בסכנה גדולה מזיהום הנפט, שעלול לפגוע לא רק באשדוד ואשקלון, אלא בכול חופי הים התיכון באזור – תלוי בהיקף הדליפה, בזרמים ובמזג האוויר. אירוע זיהום חמור בים התיכון יפגע בהתפלה, מקור המים העיקרי של ישראל, בסחר הימי ובאלפי עסקים לאורך החופים הנסמכים לפרנסתם על ים צלול ונקי.
תנועת מכליות הנפט עלולה גם ליצור "פקקי תנועה" מול חופי אילת וסיני, כשמכליות הענק ימתינו לתורן במזח קצא"א.
אחסנה ושינוע נפט בתשתיות קצא"א הישנות יגרמו למפגעי ריח קשים וזיהום אויר באילת ובאשקלון שיפגעו בבריאות התושבים והתיירים.
באוגוסט 2020 טבעה מכלית נפט מול חופי מאוריציוס וגרמה לנזק אקולוגי חמור. אסור שאסון דומה יקרה בים סוף או בים התיכון!
עזרו להגן על שוניות האלמוגים, הבטיחו את הפיכתה של אילת למובילה עולמית באנרגייה סולארית במקום לעיר נפט, והגנו על חופי הים התיכון ומרחבי הטבע בדרום המדינה.
הרחבת צינור הגז לאילת ומתקן הנזלת הגז באילת
צינור גז לאילת יבלום את מעבר אילת והערבה ל100% אנרגיית שמש, וייצור תלות לדורות בגז מזהם. בנוסף בקצה הצינור, באילת, יוקם מתקן הנזלת גז לייצוא, שיזהם את האוויר, יפגע בבריאות הציבור ובאיכויות מי הים החשובה לקיום האלמוגים
בימים אלה דנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בתוכנית להנחת צינור גז ענק בקוטר של 36 צול, ומאשקלון לאילת דרך הר הנגב, המכתשים, עברונה והרי אילת בעלות של 700 מיליון שקל מכספי משלמי המיסים. בקצה צינור הגז הענק יהיה צורך להקים מתקן הנזלה שיאפשר לייצא את הגז במכליות. כחלק מחוסר השקיפות בו מנוהל הפרויקט המתקן אינו מוזכר בתוכניות. המתקן שצפוי לקום קרוב לשכונות מגורים יגרום לזיהום אויר כבד שיפגע בבריאות, ויפגע אנושות במהלך הנרחב המתוכנן להעברת כל הערבה ואילת לשימוש מלא באנרגיית שמש. במקום להפוך את האזור למוביל עולמי לפתרונות אנרגייה מתחדשת, הוא יגרום לתלות אזורית בגז לדורות.
הגז טבעי מורכב ברובו (98%) ממתאן הפוגע בכדור הארץ ומאיץ את משבר האקלים. בכל העולם פועלים להפחתת השימוש בגז ומסתמכים עליו כעל אנרגיית מעבר עד לאימוץ מלא של אנרגיוה מתחדשות.
הטענה שהגז שיגיע לאילת יאפשר חשמל זול יותר למלונות וליישובים באזור אינה נכונה – אפשר לספק אנרגייה סולרית נקייה במחיר נמוך מזה של שריפת גז, ששימוש בו לא רק יקר יותר אלא גם מונופוליסטי, מזהם ומסוכן. ההצדקה הכלכלית היחידה לתוכנית היא יצוא גז נוזלי ממתקן ההנזלה המזהם והמסוכן.
אם אילת והערבה זקוקות למעט גז על מנת לפתח תעשייה מקומית, אפשר לייבאו ממצרים דרך נמל עקבה באמצעות צינור הנמצא 11 ק"מ מאילת. זהו פתרון סביבתי וזול יותר, שגם יחזק את הקשרים עם ירדן ומצרים.