"צלול" לרשות מקרקעי ישראל: ממני את ניקוי חוף החשמל ליד אשדוד

עמותת צלול פנתה למנהל רשות מקרקעי ישראל (רמי"י) יעקב קווינט, בבקשה שיורה לממן את ניקוי חוף החשמל הסמוך לאשדוד. במכתבה כתבה "צלול": אורכו של חוף החשמל, המשתרע מהשטח ששיך לחברת נמלי ישראל (חנ"י) ועד לגן הלאומי כשמונה ק"מ. שטח זה מוגדר כגלילי -, ללא בעלים.  קטע חוף זה מתאפיין בלכלוך רב שמשאירים אחריהם דייגים, מארגני מסיבות, בעלי "זולות", והציבור הרחב שמגיע למקום, שבהיעדר רשות מקומית אחראית, איש אינו מנקה אחריהם. בנוסף, מתאפיין השטח בפיסות פלסטיק רבות המגיעות מהים וחוזרות אליו, שיש הכרח לאסוף אותו ולהקטין בכך את הנזק העצום לסביבה הימית.

להערכת היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, המפעילה את תוכנית "חוף נקי", עלות ניקוי ק"מ חוף כ-100 אלף שקל בשנה – לניקוי המתקיים ארבע פעמים בשבוע. ל"צלול" ידוע, שהגן הלאומי שבצפון השטח יהיה מוכן לקחת על עצמו את ניקיון כלל החוף בתמורה לתשלום.

לדעת "צלול", בהיעדר רשות אחראית, ובשל מצבו הקשה של חוף זה, על רשות מקרקעי ישראל, שהיא הבעלים של השטח, לקחת את האחריות ולממן את ניקוי החוף. לא יתכן שרשויות מקומיות ומועצות אזוריות מוציאות מתקציבן מיליונים בכל שנה כדי לנקות את החופים, שבהם עושים שימוש כלל אזרחי ישראל ולא רק תושביהן, ואילו רמ"י לא תינהג באותו אופן בדיוק בשטח הנמצא בתחום אחריותה.

יצוין, שצלול ערכה ניקיון חוף משמעותי בחוף החשמל, המוגדר כמלוכלך ביותר בארץ, שלאחריו חיפשה את הגוף שיקח אחריות על החוף – חנ"י ורמ"י. לפי שעה חנ"י הודיעה שהיא מנקה את החוף – טענה שיש לחזור ולבדוק. רמ"י הודיעה שתחסום את המעבר לחוף, אך אך לא נטלה אחריות באשר לתחזוקתו השוטפת. "צלול" ממשיכה לעקוב.מ