"צלול" למשרד הביטחון: קחו אחריות לניקוי החופים שבאחריותכם – בסיסים ושטחי אש

עמותת צלול כתבה מכתב למנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל, ובו דרשה שמשרד הביטחון וצה"ל יקחו אחריות לניקוי החופים שבאחריותם, הסגורים לציבור הרחב.

במכתבה כתבה "צלול": על פי עדויות שהגיעו לעמותת צלול, חופים רבים שנמצאים באחריות צה"ל, מלאים בפסולת, ובעיקר פסולת פלסטיק המגיעה מהים. אמנם הציבור הרחב אינו עושה שימוש בחופים אלה, אך למרות זאת ישנו צורך משמעותי בניקיון החופים משום שאי איסוף הפסולת גורם לכך שהיא חוזרת לים ופוגעת ביצורים הימיים, או שהיא עפה עם הרוח המערבית ונוחתת על גבעות החול ושם גורמת לפגיעה נופית ונזק רב לחי ולצומח. בשל כל אלה מבקשת עמותת צלול מ ממשרד הביטחון ומצה"ל לנקות את חופי הים שבאחריותם, ולמנוע בכך את הנזק הקשה לסביבה הימית והחופית.

הדברים אמורים לגבי:

  • החוף המצוי בעורף מכון רפא"ל שבסמוך לעכו
  • חוף המבצר בעתלית
  • "שטח אש 24" בסמוך לראשון לציון
  • שטחי האש בפלמחים ובזיקים.

להערכת היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, המפעילה את תוכנית "חוף נקי", עלות ניקוי ק"מ חוף כ-100 אלף שקל בשנה – לניקוי המתקיים ארבע פעמים בשבוע. משרד הביטחון יכול לשכור קבלן שינקה את החופים או שיעביר את הכסף לרשות הטבע והגנים שתשכור את שירותי הקבלן.

לא יתכן שרשויות מקומיות ומועצות אזוריות מוציאות מתקציבן מיליוני שקלים בכל שנה כדי לנקות את החופים, ואילו צה"ל ומשרד הביטחון המחזיקים בחופים אלה,  לא ידאגו לניקיונם.