אי מול חופי חיפה להקמת שדה תעופה? ל"צלול" יש שאלות

הדמיה: סרג'יו דב רוזן

בעקבות החלטת שר הביטחון, בני גנץ, למנוע הקמה של שדה תעופה בעמק יזרעאל, העלו מספר יזמים רעיון להקים שדה תעופה על אי, מול חופי חיפה. ל"צלול" יש מספר שאלות ליזמי האי: 

  1. על סמך מה קבעתם שלשדה תעופה ימי מול טירת הכרמל יהיו פחות השפעות סביבתיות שליליות, ומה הפרמטרים להשוואה?
  2. מה יהיה גובה האי מעל פני הים ואיך הוא ישפיע על הנוף? בהתחשב בעובדה שעליו לעמוד בגלים של 10מ'. בחישוב פשוט אפשר להניח, שגבוה המבנים על האי יהיה לא פחות מ-30 מטר מעל פני הים, ובמיוחד מגדל הפיקוח, ואילו בית הנתיבות יבנה במרחק של כשני ק"מ מהחוף.
  3. אסדת הגז היא במרחק של  10 ק"מ מהחוף והיא ניראת מכל נקודה בכרמל. שינוי הנוף מחוף וים פתוח פתוח לנוף אורבני ורועש, עלול לגרום לנזק נפשי, בריאותי וכלכלי לתושבי האזור. האם שאלה זו נלקחה בחשבון? האם איכות חיהם של תושבי חוף הכרמל, טירת כרמל ודרום מערב חיפה שווה פחות מאיכות חיהם של תושבים במקומות אחרים בארץ? חופי הכרמל הם אבן שואבת לנופשים מכל הארץ, ולא רק מחיפה וטירת כרמל, למה לקלקל להם את החופש והנופש?
  4. איזה כמות חול תדרש כדי לבנות את האי, מאיזה עומק יכרה את החול, מה נזקים הסביבתיים שיגרמו לחופים והסביבה ימית בעקבות ההפרעה הטבעית של זרימת החול במקום המוצע? איזה השפעה סביבתית תהיה לגריעת כמויות החול הדרושות מהאתר מעומק של 100 מ'.  האם יש ניסיון עולמי בכרייה של כמויות כה גדולות של חול?
  5. ידוע שבניית תשתיות חדשות בים, מעודדות התישבות של מיניים פולשים, ביניהם פוליפים של מדוזות ממין צורב (חוטית נודדת). האם שאלה זו נבדקה?