עמותת צלול הודיעה לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, כי היא מתנגדת לתוכנית חברת חיפה כימיקלים ליבא אמוניה דרך מפרץ אילת. במכתבה לאלקין כתבה "צלול", כי התנגדותה נובעת מחשש כבד מפני פגיעה צפויה בשונית האלמוגים הנדירה שבמפרץ אילת.
במכתבה לאלקין כתבה "צלול": "שונית האלמוגים של מפרץ אילת היא משאב טבע ותיירות יוצא דופן, החשוב מאוד לכלכלת העיר. השונית מצליחה להתקיים דווקא במפרץ בשל שורה של תנאים מיוחדים, שהפרתם תפגע ביכולתה להמשיך להתקיים. תנאים אלה כוללים ים צלול, מיעוט נוטריינטים וטמפרטורה קבועה שכמעט ואינה משתנה".
עוד כתבה "צלול", כי מחקר משותף לישראל ושוויץ מצא לאחרונה, כי בשל תכונותיה הייחודיות השונית היא תהיה בין האחרונות לשרוד את משבר האקלים, שמכלה את רוב שוניות העולם. מכאן, שלשונית של מפרץ אילת ערך עולמי, שלא יסולא בפז.
"באם תתרחש תאונה, חבלה או תקלה שתגרום לדליפת אמוניה בים או ברציף, תגרום לעלייה בטמפרטורת המים ושינוי קיצוני בכימיה של המים שיגרמו לפגיעה קשה בדגים, באלמוגים ובבע"ח נוספים בשונית. לא רק זאת, בשל התנאים המיוחדים של מפרץ אילת והרוחות הערות המנשבות בו, קיים חשש חמור, שפגיעה באיזוטנק, גם ברציף, תגרום להגעת "ענן האמוניה" לשמורת האלמוגים ולפגיעה חמורה בה".
עוד כתבה "צלול", כי ידוע לה, כי במישור רותם מתוכננים שני מפעלים ליצור אמוניה. אחד של חברת חיפה כימיקלים והשני של חברה פרטית נוספת, שיתחילו לפעול ב-2023. עד להשלמת המפעלים, אפשר להמשיך את יבוא האמוניה דרך נמלי הים התיכון ועדיף לשנעם למישור רותם באמצעות רכבת, כפי שהוסכם בועדות התכנון. שינוע האיזוטנקים מנמל אילת, דרך העיר אילת וכבישי הדרום מסוכנת. יש לפעול להפחתת תנועת משאיות עם חומ"ס ברחבי הארץ ולפעול לשינוע ברכבות ככל האפשר.
מרגע ש"חיפה כימיקלים" הודיעה כי תקים מפעל לייצור אמוניה, על המשרד לפעול לזירוז פתרון חשוב זה על מנת למזער את הסיכון הבלתי סביר לחיי אדם ושונית האלמוגים החשובה. לא ייתכן כי רווח של עסק מכל סוג שהוא יבוא לפני חיי אדם ואוצרות טבע נדירים ברמה בינלאומית. טוב יעשו חיפה כימיקלים והמשרד להגנת הסביבה באם יתרכזו בקידום הקמת מפעל אמוניה במישור רותם, ולא יגרמו למפגעים קשים לאדם ולמערכת האקולוגית הרגישה של מפרץ אילת.