עיריית אילת בונה טיילת - מגבול מצרים ועד גבול ירדן, שבנוייה ממש על קו המים ומאיימת על שונית האלמוגים היקרה שבמפרץ
תושבי אילת, ארגוני הסביבה, המשרד להגנת הסביבה ורט"ג, זועמים על העבודות – מהעובדה שהפנסים שיוצבו על הטיילת יגרמו לזיהום אור קשה, הגינון יגרום לזליגת חומרי הדברה ודשן למי המפרץ וקירות הטיילת יפריעו לצבות הים להטיל ביצים.
הטיילת, שתכנן משרד האדריכלים "מיזליס כסיף", מוקמת מכוחו של היתר בנייה שנתנה העירייה, מבלי שערכה תסקיר השפעה על הסביבה ותוך הסתמכות על מסמך מדיניות מלא בפגמים, שאמנם זכה לאישור מוסדות התכנון, אך כיום רבים מבינים שהיה שגוי ומוטעה מיסודו.
חלקה הצפוני של הטיילת הוקם בקיץ 2022, ואילו חלקה הדרומי טרם פותח, מכאן שעוד יש סיכוי לעצור אותה, או לפחות למנוע את הפגיעה הקשה הצפויה לטבע, לשונית ולסביבה כולה. עמותת "צלול" פועלת בשיתוף תושבים וארגוני סביבה נוספים מתוך כוונה להציל את מה שאפשר.
בראשית אוגוסט 2022 כתבו ארגוני הסביבה – "צלול", אדם טבע ודין והחברה להגנת הטבע מכתב למשרד התיירות, המשרד להגנת הסביבה, ומינהל התכנון בבקשה לעצור את העבודות ולבחון את התוכניות של הטיילת הדרומית מתוך כוונה להתאימן לעיר אילת ולסביבה הייחודית שלה. בפגישה עם השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, התחייב ראש העיר להקים צוות כזה.
הערות "צלול" לתוכנית (3 במרץ 2022)
החוף הדרומי
התוכנית מאפשרת פיתוח רב מידי באזור שעד כה התאפיין בפיתוח מצומצם. יש לבחון מחדש את התוכנית שכן עודף פיתוח מפר את האיזון, פוגע במשאבי הטבע, המערכות האקולוגית בים ובמפגש הנופי בין ההר לים. "צלול" מבקשת שהמסמך יכלול התייחסות לנושאים הבאים:
1 .לא לאפשר הקמת מלונות חדשים בסביבה החופית – עד 300 מטר מקו המים של החוף הדרומי.
2. לשמור את רצועת החוף הצרה והרגישה של החוף הדרומי ללא פיתוח. את הפיתוח, ככל שנדרש, יש לעשות בצד המערבי של הכביש.
3. יש לאסור על פעילות לילית ברצועת החוף הדרומית, מלבד במקומות שכבר אושרו לכך, ולהמנע מתאורה בטיילת.
4 .יש לבטל את ההמלצה לחניון קמפינג משולב שמשמעו בפועל כפר נופש נוסף בחוף הדרומי.
5. יש לאסור חניית קרוואנים בחוף הדרומי. יש לפתח קמפינג משולב כפר נופש בחוף הצפוני כחלק מתכנון אזור הקינט.
6 .טיילת לאורך החוף צריכה לעקוף את מתחמי ההגנה המיוחדים על שונית האלמוגים.
7. יש לשמור על איסור כניסה או לאפשר כניסה מווסתת ומודרכת למתחם התחנה למניעת זיהום ים, שמורת חוף אלמוג, והמרכז הבין -אוניברסיטאי.
8. הטיילת בחוף הדרומי צריכה להיות ללא גינון או גינון יובשני שאינו דורש דישון ומצריך מינימום השקיה.
9. הצללת הטיילת תעשה באמצעות סככות מותאמות נופית ובמרחק מינימלי של 50 מטר מהים.
10 .יש לצמצם את הפעילות של קצא"א בים ובחוף, ואף להביא לסיום פעילותה.
החוף הצפוני
לצד פיתוח תירות ים וחופים יש לשמור על עקרונות הקיימות ולצמצם את הפגיעה במערכות האקולוגיות.
1 .יש להקפיד שהתאורה בטיילת ובעסקים על החופים לא תאיר על הים ותגרום ל"זיהום אור".
2 .יש לאסור הכנסה של כלי פלסטיק חד פעמים לכל החופים והעסקים.
3. יש להתקין מערכות לאיסוף וטיפול במים אפורים (מי המקלחות, כיורים וברזיות) לצורך שמוש חוזר.
חדשות
"צלול" לחברי הוועדה המקומית אילת: בטלו את אישור תוכנית הבינוי והיתר הבנייה של החוף הדרומי
עמותת צלול שלחה מכתב לכל חברי הוועדה המקומית אילת בבקשה לבטל את האישור לתוכנית הבינוי והיתר הבניה בחוף הדרומי – מחוף המגדלור ועד למעבר טבה.
"צלול" בתשובה ללנקרי: עצור את הטיילת ובחן מחדש את התוכניות שטרם בוצעו
עמותת "צלול" שלחה מכתב לראש עיריית אילת, אלי לנקרי, בו היא מצירה על סירובו לפגוש את נציגיה וגם הערות לגבי מספר נושאים שעלו במכתבו: "עמותת
שלחו מייל לאלי לנקרי: למען הים, למען אילת, עצור את הבנייה בחופים!
ראש העיר אילת, אנו קוראים לך להפסיק את הבניה ההרסנית בחופי אילת. פיתוח תיירותי לא יכול להיעשות ללא התחשבות בסביבה הרגישה והמיוחדת של הים האדום.
הישג למאבק על חופי אילת: שר התיירות, רזבוזוב, הורה לעצור את תכנון החלק הדרומי, ולהציב מפקחים בצפוני
בתום סיור באילת, הורה שר התיירות, יואל רזבוזוב, לעצור את תכנון פיתוח החוף הדרומי של העיר, עד ליישום הלקחים הסביבתיים מהעבודות הנערכות בחוף הצפוני בימים
הערות "צלול" למסמך המדיניות לחופי אילת
עמותת צלול מברכת על הכנת מסמכי המדיניות למרחב הימי והחופים של מפרץ אילת. ומודה למנהל התכנון, צות התכנון והעיריה על ייזום והובלת המסמך. ניכר כי
ארגוני הסביבה למינהל התכנון, משרד התיירות ועיריית אילת: עצרו את העבודות בטיילת
הקודם הבא "צלול", החברה להגנת הטבע, ואדם, טבע ודין, פנו לשר התיירות, יואל רזבוזוב, ראש עיריית אילת, אלי לנקרי ולמינהל התכנון במשרד הפנים, בבקשה לעצור