הערות "צלול" למסמך המדיניות לחופי אילת

עמותת צלול מברכת על הכנת מסמכי המדיניות למרחב הימי והחופים של מפרץ אילת. ומודה למנהל התכנון, צות התכנון והעיריה על ייזום והובלת המסמך. ניכר כי הושקעה מחשבה, נערכה עבודה רחבת היקף, וכי ניסו לתת מענה אינטגרטיבי ומאוזן למגוון בעלי עניין. ניכר כי צוות התכנון מבין שהעקרון המנחה למדיניות תכנון הוא, שהמפרץ כולו הוא יחידה אקולוגית אחת מורכבת ורגישה מאוד המהווה אתר טבע יחודי עם חשיבות עולמית (אלמוגים חסינים יחסית להלבנה). והיא הבסיס לעיר תיירות שנשענת על ערכי טבע ונוף. עם זאת, חסרים מספר דגשים חשובים במסמך על מנת לשמור על מדיניות זו כפי שנפרט כאן בקצרה:  

 א. שינוע גז נפט ודלקים דרך מפרץ אילת:

  1. חסרות אמירות מפורשות נגד כל הרחבה של פעילות מסופי דלק ונפט באילת. כל פעילות של דלקים פוסיליים במפרץ אילת מהווה סיכון לעתיד האקולוגי והתיירותי של אילת.
  2. על המסמך להציג חזון ומתווה לביטול מסוף הנפט של קצא"א באילת וחוות מיכלי הנפט באילת
  3. חסרה אמירה מפורשת שלא יקום מתקן הנזלת גז , ולא מסוף להעברת "גז פוסילי ("טבעי") דרך אזור אילת
  4. חסרה אמירה מפורשת וברורה שיש לצמצםכל הפעילות מסוכנת ומזהמת  של קצא"א באילת

ב. כלובי דגים וחקלאות ימית :

  1. לאחר מאבק אזרחי ממושך הצליחו להוציא את כלובי הדגים מהים. אסור להחזיר את כלובי הדגים למפרץ אילת, בשום היקף, גם לא היקף קטן ביותר. אנו מתנגדים לכך מכל וכל וסבורים שיש להישאר עם העמדה שבאזור אילת אפשר לגדל דגים יש לגדל אך ורק ביבשה.
  2. גם חקלאות ימית ביבשה צריכה לכוון לאפס הזרמות שפכים לים, ובכל מקרה לעמוד בטנולוגיות המיטביות הקיימות לצמצום, טיהור וחיטוי הקולחים.

ג. פיתוח תיירות בחוף הדרומי :

לדעתנו המסמך מאפשר פיתוח רב מידי בחוף הדרומי של אילת שעד כה הצליח להישמר מפיתוח בעצימות גבוהה. עודף פיתוח בחוף הדרומי מפר את האיזון ופוגע במשאב הטבעי, מהמערכת האקולוגית בים ועד למפגש הנופי המהמם ביופיו ביון הר לים. לכן אני מבקשים :

  1. לא לאפשר כלל מלונות חדשים בסביבה החופית (עד 300 מטר מקו המים) של החוף הדרומי. אנו מבקשים לשמור את רצועת החוף הצרה והרגישה של החוף הדרומי ללא פיתוח. ניתן לעשות פיתוח שקשור לחוף ככל שנדרש כחלק מהפיתוח המוצע בעורף – בצד המערבי של הכביש. בכל מקרה יש לאסור פעילות בלילה ברצועת החוף הדרומית, מלבד המקומות שכבר אושרו לכך.
  2. לבטל את ההמלצה לחניון קמפינג משולב שמשמעו בפועל כפר נופש נוסף בחוף הדרומי לבית ספר שדה. יש לאסור חניה בקרוואנים בחוף הדרומי. יש לפתח קמפינג משולב כפר נופש, בחוף הצפוני כחלק מתכנון אזור הקינט.
  3. טיילת לאורך החוף צריכה לעקוף את מתחמי הגנה מיוחדים על שונית האלמוגים. יש לשמור על איסור כניסה/או כניסה מווסתת ומודרכת למתחם התחנה למניעת זיהום ים, שמורת חוף אלמוג, והמרכז הבינאוברסיטאי. הטיילת בחוף הדומי צריכה להיות ללא גינון או גינון יובשני שאינו דורש דישון, ומינימום השקיה. הצללה של הטיילת תעשה באמצעות סככות מותאמות נופית.
  4. יש לצמצם את הפעילות של קצא"א בים ובחוף, ואף להביא לסיום פעילותה.

ד.  דיג– אנו תומכים בהמלצות צוות התכנון לגבי מדיניות הדייג במפרץ אילת

  1. יש להפריד בין דיג ספורטיבי לדיג מסחרי. כיום יש בין 3 ל-4 דייגים מסחריים פעילים שבאמת מתפרנסים מדיג, לפעילותם אין תרומה משמעותית לכלכלת העיר אילת.
  2. התיירים הבאים לאילת יעדיפו לדעת שאת הדגים היפים שצפו בהם בים לא מוגשים להם בצלחת, והם לא נפגעים פעילות דיג כזו או אחרת במפרץ אילת.
  3. דייג מצד אחד ותירות אקולוגית וספורט ימי (צלילה, שחיה, שנרקול, גלישה לסוגיה) מצד שני הם שימושים הנמצאים בקונפליקט. המשך דייג באילת יפגע בכח המשיכה של כל התיירות הזו למפרץ אילת. 
  4. אפשר לשמור על דייג חובבים/ספורטיבי תחת המגבלות כפי שמוצע בנייר המדיניות. יש לעבות מגבלות אלו אותם במסמך הנחיות מפורט לדייג ספורטיבי.

ה. צלילה, תיירות ושמורות טבע

  1. צלילה ושנרקול הם ענף משמעותי באילת וחשוב לטפח אותו ולחשוב על כלים שיאפשרו שגשוגו בלי לפגוע במשאב – שוניות האלמוגים בעומקים שונים, ומרבצי עשב הים. בחוף הדרומי יש לשמור ולהדק את ההסדרה של כניסות מבוקרות לים (חבלול פתחי כניסה ויציאה, שאינם פוגעות באלמוגים)
  2. ניתן לקדם שוניות מלאכותיות לצוללנים, אבל באופן זהיר ומבוקר ועם גוף מנהל ומנטר שימנע פעולות העלולות לפגוע בצוללנים ובערכי טבע יחודיים. שוניות מלאכותיות יכולות להוריד מעומס הצוללים והמשנרקלים על מהשוניות הטבעיות.
  3. חשוב לשמור באילת לא רק על האלמוגים אלא כל המערכת האקולוגית, על מיני מפתח ומינים בסכנה כגון הבטאים, צבי הים, ומתחמי עשב הים.
  4. בשמורות הטבע יש לאפשר ספורט ימי לא מנועי – שייט בסאפ/קייק, צלילה , שנירקול שחיה וכו'.
  5. חשוב מאוד לשמור על הקניונים בעומק הים ועל השוניות המזופוטיות (שוניות עומק).
  6. לאור משבר אקלים והמגוון הביולוגי, ובשל תופעת הלבנת אלמוגים הגורמת למוות שוניות אלמוגים בכל העולם, יש לנו חובה עולמית לשמור מגוון בתי גידול התומכים בשוניות האלמוגים במפרץ אילת. בשל כך אנו מבקשים שהמסמך יגדיר לפחות 30% שמורות ימיות במפרץ אילת.