"צלול" לרשות המים: פרסמו את המכרז להקמת מט"ש ביד חנה

עמותת "צלול" מבקשת ממנהל רשות המים לפרסם ללא דיחוי נוסף את המכרז להקמת מכון לטיהור שפכים ביד חנה, לטיפול בשפכי נחל שכם הזורמים לנחל אלכסנדר. כיום פועל במקום מתקן חירום שהוקם לפני למעלה מ-20 שנה, שאינו מצליח לטפל בשפכים המאפיינים במליחות רבה וזיהום הכולל פסולות אבן, פסדים ובעונת הסתיו גם עקר (מוהל זיתים). התוצאה היא זיהום הנחל, סכנה בריאותית וסכנה לרוחצים בחופי בית ינאי ומכמורת. במכתבה כתבה "צלול":

"בהמשך לפגישתנו מיום 26 במאי 2024, עמותת "צלול" מבקשת לדעת מתי בכוונת רשות המים לפרסם את המכרז להקמת מט"ש יד חנה לטיפול בשפכי וקולחי טול כרם ושכם המזהמים מזה שנים את נחל אלכסנדר ואת הים התיכון. כידוע, השפכים בנפח של 30 אלף מ"ק ביום,  עוברים במתקן חירום שהוקם לפני למעלה מ-20 שנים כ"פתרון זמני". והם זורמים לים בצורה גולמית כמעט, תוך שהם פוגעים באופן חמור וכרוני בנחל, באסטואר של נחל אלכסנדר ובים.

אחד הפתרונות המרכזיים לשיקום נחל אלכסנדר הוא הקמת מט"ש מודרני שיהיה מסוגל לטפל בספיקות היומיות ובאיכות הגרועה של השפכים. ואכן, בעקבות עתירה של המועצה האזורית עמק חפר כנגד משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד התשתיות ורשות המים, הטיל בג"ץ על רשות המים ב-2014 לפרסם מכרז להקמת המט"ש (בג"ץ 6725/14) בעלות של כ-250 מיליון שקל, שבתכנונו המפורט הושקעו משאבים רבים. אלא שבשל המורכבות הכלכלית החליטה מועצת רשות המים ב-14 בינואר 2021 למנות ועדת משנה שתבחן חלופות למט"ש.

 ההצעה שאושרה במועצה היתה לפרסם מכרז למט"ש "מרודד", בעלות של 170 מיליון שקל, שיטפל גם בשפכי תנובות. ואכן, בתוכנית "משק הקולחים 2025" של רשות המים, ממרץ 2023, נכתב: "מט"ש "תנובות" יזרים עודפים מעבר לכמות היומית של 11,000 מ"ק ליד חנה. המט"ש יופעל עד 2035 לכמות של 11,000 מק"י ובשנת 2035 יבוטל". אלא שלמרות ההכרזות, המכרז להקמת מט"ש "יד חנה" טרם פורסם.

"צלול" עומדת על כך שאין הצדקה לדחיינות של פרסום המכרז ולחשש רשות המים ומשרד האוצר – שמא המט"ש יוקם לריק ועל המדינה יהיה לשלם ליזם על טיפול בשפכים שלא יתקיים. המציאות בשטח ידועה, והיא כוללת גידול מתמיד בכמות השפכים באזור כולו.

אי לכך, על רשות המים לפרסם בהקדם מכרז למט"ש יד חנה, שיכלול את את הפתרון המיטבי – כלכלי וסביבתי, כפי שעשתה בהצלחה במקרים אחרים, ביניהם הקדרון (שהעבודות בו החלו רק לאחר התערבות בית המשפט בעתירה של "צלול"), ולהביאו לאישור משרד האוצר. כל דחייה בפרסום המכרז היא גרירת רגליים מיותרת ומקוממת שמעצימה את הפגיעה בנחל, בבריאות הטבע החי הצומח, בריאות הציבור ופוגעת בחופי הרחצה כבר שנים רבות.

"צלול" שומרת לעצמה את הזכות לפעול בכל דרך כדי להפסיק מפגע זה".