"צלול" מבקשת להשתתף בדיון הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל

עמותת "צלול" ביקשה מיו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, ח"כ מיכאל ביטון, להשתתף בדיון הוועדה ולהציג  את עמדותיה באשר ליישום החלטות הממשלה לגבי העיר אילת בשגרה ובחירום. לדברי "צלול" העמותה "צלול" פועלת באילת מאז 1988, והיא בעלת בקיאות רבה בכל הקשור לעיר, תושביה, צרכיה והאתגרים העומדים בפניה.

גידול בכמות הנפט הנפרקת במפרץ

בעקבות המלחמה והשבתת מסוף הנפט באשקלון, הוגדלה כמות הנפט הנפרקת בנמל קצא"א אילת, באישור המשרד להגנת הסביבה. במפרץ אילת שוכנת שונית אלמוגים נדירה ומיוחדת שיש לה חשיבות רבה לכלכלת העיר ולאלמוגי העולם. פגיעה בה בעקבות אסון נפט משמעותה פגיעה אנושה בכלכלת העיר ובסביבה. כידוע, מכליות נפט הן יעד נחשק לטרוריסטים. פגיעה מכוונת במכלית בעקבות פגיעת טיל מאזור תימן או עזה, משמעותה הרס הים והחופים במפרץ אילת ופגיעה קשהבחיי התושבים. עם זאת, מחוסר ברירה אחרת לתקופת המלחמה בלבד קצא"א אנו לא מתנגדים לאישור מיוחד לפריקת נפט נוסף באילת במקום במסוף הנפט באשקלון .

"צלול" מבקשת להזכיר לוועדה ולממשלה שיש לוודא שאכן כל מכליות הנפט מיועדות לצרכי צה"ל ולמשק האנרגיה (חשמל ותחבורה) של ישראל ולא למטרה אחרת. בדיון תבקש "צלול" מהמשרד להגנת הסביבה, קצא"א והעיריה להגביר את המוכנות למניעה וטיפול בזיהום ים וחופים במקרה של פגיעה או תקלה במיכלית נפט בים, במכלי קצא"א בעיר, או במקרה תקלה או חבלה בפריקת נפט שתגרום לשפך נפט בים. ככל הידוע לנו למשרד להגנ"ס יש מחסור בציוד וכח אדם מיומן בתחנת חריום למניעת זיהום ים באילת (ראה למשל בסיכום הוועדה בבנמשרדית לאירוע זיהום זפת בסערה פברואר 2021). עלות אסון זיהום נפט מיליארדי שקלים בנזקים ישירים ועקיפים לעיר אילת, תושביה ולכלל ישראל.

תשתיות מים, שפכים וטיפול בפסולת

 עומס המפונים הרב מחייב היערכות של העיר מבחינת אספקת מים וטיפול בפסולת ושפכים בכמויות גדולות בהרבה ממה שהעיר רגילה אליהן – לאורך זמן. "צלול" תבקש לשאול האם יש הערכות מיוחדת להתמודדות עם הגידול בצריכת מים עירונית, ביכולת להתמודד עם ספיקות גבוהות של שפכים ולמנוע גלישות ביוב או שפכים חצי מטופלים וביכולת להתמודד עם כמויות הפסולת הגדולות.

כמו כן ביקשה "צלול" לבחון האם  קיימת היערכות למניעת פיגוע סייבר שישבש את פעילות מתקני קצא"א, מתקני אספקת המים, מתקן טיפול בשפכים ומתקן ההתפלה.

בסוף מכתבה ציינה "צלול", שצוות העמותה ומתנדביה מציעים את עזרתם לעירייה, ולמשרד להגנת הסביבה להתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם בשעות קשות אלה.