"צלול" לשרת הפנים שקד: "יש להסדיר איסור הכנסת כלים חד פעמיים לכל חופי הרחצה"

עמותת צלול פנתה לשרת הפנים אילת שקד בבקשה לפעול להסדרת איסור הכנסת כלים חד פעמיים לכלל חופי הרחצה בארץ וזאת באמצעות הכלים העומדים לרשות משרדה. במכתב ציינה "צלול" שלאיסור זה חשיבות עצומה בעקבות הנזקים החמורים להם גורם הפלסטיק החד פעמי לסביבה הימית, שכן על-פי הנתונים מקור 60% מהפלסטיק הימי הוא בפסולת שמשאיר הציבור על חופים המוכרזים והלא מוכרזים.

עד-כה אישר משרד הפנים בקשות לחקיקת חוקי עזר למספר רשויות מקומיות, האוסרים הכנסת מוצרים חד פעמיים לחופים ושימוש במוצרים חד פעמיים בעסקים על חוף הים, ביניהם באילת, הרצלייה מועצה אזורית גליל עליון, מועצה אזורית חוף הכרמל ומועצה אזורית חוף אשקלון – אך אין ספק שדרך המלך היא איסור כולל על הכנסה ושימוש במוצרים חד פעמיים בחופי הים ברמה הארצית, בכל חופי הארץ.

לדברי "צלול", איסור מסוג זה יכול להיקבע בצו מכוח חוק הסדרה מקומות רחצה, תשכ"ד-1964 הקובע בסעיף 4(א)(1) ששר הפנים יקבע בצו, בין היתר, הוראות בדבר אמצעים לשמירת התברואה במקום רחצה, והגדרת העבירה של הכנסה ושימוש במוצרים חד פעמיים בחופים כעבירת קנס. בהתאם לסעיף 5 לחוק. צו כזה יחייב את כלל רשויות החוף וייתר חקיקת חוקי עזר פרטניים בכל רשות בנפרד.  

עוד כתבה "צלול": "הסדרה ארצית אחידה תתרום לוודאות, ותעביר מסר ברור לכלל הציבור לגבי הצורך הדחוף בהגנה על הים מפני זיהום בפלסטיק. 

עמותת צלול בטוחה שלקביעת נורמה ברורה של איסור שימוש במוצרים חד פעמיים בחופים, יש חשיבות ציבורית רבה, במיוחד בעידן של משבר אקלים, וביכולתה למנוע את המשך הפגיעה הקשה בסביבה הימית ובציבור".