"עיר ללא פלסטיק" פרויקט פורץ דרך של צלול ועיריית הרצליה

בכנס ערי חוף שהתקיים  ב-29 בינואר 2018, הכריזו ראש העיר הרצליה, משה פדלון, מנכ"ל עמותת צלול, מאיה יעקבס, ויו"ר החברה העירונית לפיתוח תיירות בהרצליה, עו"ד יונתן יעקובוביץ, על השקת "עיר ללא פלסטיק", פילוט  סביבתי ראשון מסוגו בישראל ובעולם, במסגרתו תפסיק עיר (עיריית הרצליה) בהדרגה להשתמש בכלים חד פעמיים מפלסטיק.

הפרויקט הוא פרי יוזמה של עמותת צלול ויופעל כשיתוף פעולה של העמותה, עיריית הרצליה והחברה העירונית לפיתוח תיירות וזאת במאמץ להתמודד ולפתור את מכת זיהום הפלסטיק. הפילוט יתחיל בלשכת ראש העיר ובניין העירייה, ומשם ימשיך בהדרגה למוסדות העיר השונים: גני ילדים, בתי ספר, אירועים פומביים גדולים בחסות העירייה, עסקים לעורך החופים, שכונות בעיר, מסודות ציבור ותרבות ועוד.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון אמר: "העיר הרצליה היא מהמובילות בארץ בנושא הקיימות והסביבה. השימוש הנרחב בפלסטיק חד פעמי והזיהום שנגרם עקב-כך מחייבים פעולה נמרצת ועיריית הרצליה שמחה להיות הראשונה שלוקחת על עצמה להפעיל את פרויקט "עיר ללא פלסטיק" מדובר בגישה מהפכנית שתתרום לצמצום הפסולת ומתוך כך לשמירה על הסביבה הימית והחופית ומשאבי הטבע שלנו".

מנכ"ל עמותת צלול מאיה יעקבס אמרה: "הרצליה היא עיר שחיה את הים שהוא חלק בלתי נפרד מחיי התושבים. זיהום הפלסטיק בים הוא אסון אקולוגי גדול, המוביל למותם של מאות אלפי בעלי חיים בכל העולם מדי שנה. מומחים קובעים כי עד שנת 2050 יהיה יותר פלסטיק בים מאשר בעלי חיים. 'עיר ללא פלסטיק' הינו פרויקט חשוב שמהווה נדבך בפעילות הכוללת של 'צלול' למיגור אסון הטבע הסביבתי הנגרם מפלסטיק. אלה מצטרפים לחוק השקיות, לדרישה להחלת חוק הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים וייזום הצעת חוק עתידית נוספת לצמצום שימוש בכלים חד פעמיים וסימונם בהנחיות אזהרה כפי שמסמנים על חפיסות סיגריות".

יו״ר החברה העירונית לפיתוח התיירות בהרצליה, עו"ד יונתן יעקבוביץ אמר: ״יוזמה זו היא עוד מדרגה במסגרת החזון שמיושם בהרצליה בשנים האחרונות בהובלתי, במטרה לצמצם את השפעת האדם על הים. זאת כחלק מהמטרה ששמתי לעצמי להבטיח שהעיר הרצליה תדאג לשמר את הנכסים הכי חשובים שלה, החוף והים. המהלך הנוכחי הוא המשך ישיר לפעולות אחרות שכבר מיושמות בשטח, כגון: הפסקת הזרמת הביוב לחופי הים, טיפול במערכת הניקוז לפני הגשם הראשון, מבצעי ניקיון קרקעית הים, הרחבת חופים באמצעות שינוע חול במקום שוברי גלים ועוד. אני מודה לראש העיר על הגיבוי ולעמותת צלול על שיתוף הפעולה הפורה. המהלך שאנו מובילים יתבצע באופן הדרגתי ומושכל ובהתאם לחזון שלנו ויכלול בסופו את כלל הפעילות בעיר הרצליה בתקווה שגם גורמים פרטיים ורשויות אחרות יאמצו יוזמות דומות".

הפיילוט מתוכנן להימשך כשנתיים, במהלכם  כל מוסדות העיר יפסיקו להשתמש בכלים חד פעמיים, עם דגש על כוסות, צלחות וסכו"ם. התהליך יתקיים בליווי מקצועי של עמותת צלול ובשיתוף צמוד עם החברה לפיתוח תיירות בהרצליה.

ברחבי העולם ישנן מדינות המפחיתות שימוש בכלים מפלסטיק, אנגליה הודיעה, כי תאסור מכירת מוצרים שיש בהם מיקרו-פלסטיק. זאת לצד, דרישת תשלום היטל בגובה של 25 פני על כוס קפה חד פעמית, איסור על שימוש בקשיות שתייה בברים, גבייה של חמיC פני לשקיות פלסטיק. בצרפת איסור שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק יחל משנת 2020. בגרמניה חל כבר כיום איסור על שימוש בכלים חד פעמיים באירועים עירוניים ועוד.

אולם בשום מקום לא חוברו הדברים יחדיו לכדי מדיניות עירונית כוללת. בכך, העיר הרצליה, אשר אימצה את פרויקט "עיר ללא פלסטיק" של עמותת צלול, הופכת למובילה עולמית.

האנושות מייצרת כ-300 מיליון טון אשפה מדי שנה, מתוכם כשמונה מיליון טון פסולת פלסטיק המגיעה לים ולאוקיינוסים.  למאבק העולמי להתמודדות עם נגע הזיהום מפלסטיק שותפים ארגונים רבים ברחבי העולם וכן אישים בולטים דוגמת יורש העצר הבריטי, הנסיך צ'ארלס, מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר ג'ון קרי, איש העסקים המיליארדר סר ריצ'רד ברוסנן ואחרים. אלה פועלים להפחתת השימוש במקור, למציאת פתרונות לאיסוף פסולת הפלסטיק ולמחזור פלסטיק. בהקשר זה, חשוב לשים לב להקשרים בינלאומיים גדולים העתידים להשפיע רבות על נושא הפלסטיק והטיפול בו. כך למשל,   סין הכריזה כי החל מ-1 בינואר 2018 היא תפסיק לקלוט פסולת פלסטיק, נייר ומתכת מהעולם.  באותה עת ממש, חברות הנפט הגדולות בעולם הכריזו כי לאור הגידול העולמי בשימוש ברכבים היברידיים, תשקיע כשני מיליארד דולר בשנים הקרובות על מנת לפתח שימושים נוספים בפלסטיק.

כתבה ב – yent