דברים של מנכ"ל "צלול", מאיה יעקבס, בעצרת הסביבתית הגדולה להרחקת אסדת הגז

"מרגש להיות אתכם הערב, בהפגנה הסביבתית הגדולה אי פעם בישראל!

התכנסנו הערב בדרישה להרחקת האסדה מהחוף, ובמאמץ למנוע את הפקרת הים והחופים בקידוחי גז ונפט בלתי אחראיים. זהו מחדל, שנובע מכשלים בתכנון ובסדרי העדיפויות המעוותים של משרד האנרגיה, שמעדיף את טובת חברות הגז על טובת הציבור, בריאותו וזכותו לים נקי.

משרד האנרגיה מנהל את הקידוחים בים באופן אנטי-סביבתי בוטה ופושע, שמונע מהמשרד להגנת הסביבה למלא את תפקידו בלב ים, מונע מהציבור מידע על דליפות ומונע מהציבור לקחת חלק בהליכי התכנון, כנהוג ביבשה. כל זאת, בלי שישראל ערוכה לטיפול באירועי דליפה בים. חסרים צוותים מיומנים, ציוד חירום ותחנות חירום לאורך החופים.

לא כך מנהלים תעשייה כל כך מזהמת ומסוכנת!

כשלי תכנון דומים, מתוך אותו סדר עדיפות מעוות, הפעם בהובלת משרד האוצר, אנחנו מוצאים גם בתחום הבינוי המואץ, שמקודם באגרסיביות, תוך הרס הסביבה העירונית והבין-עירונית כאחד, באופן שיגרום לעליית טמפרטורות בערים, לזיהום אוויר, בזבוז מים, זיהום הים והנחלים, לפקקי תנועה שרק ילכו ויתארו, ולפגיעה חמורה באיכות החיים במדינת ישראל. איחוד הכוחות בין "שומרי הבית" ל"בינוי שפוי", ולמאבק תושבי חיפה כנגד התעשייה המזהמת, מחבר בין עשרות אלפי אזרחים מכל הארץ, שנלחמים במאבקים דומים במהותם.

עד היום, נהגו בכם כ"הפרד ומשול", כל מקום כסיפור בפני עצמו, ביטלו מאבקים, כ"אינטרסנטים".

לא עוד!

האינטרס היחיד שלנו הוא הגנה על הארץ, על הסביבה ועל הבריאות שלנו.

כל המחאות נובעות מאותו כשל תכנון וממשל, שמזניח את קשר הבריאות והסביבה.

במדינה קטנה כמו ישראל, שתוך כעשור צפויה לעבור את ה-16 מיליון תושבים, כל אחד נמצא ליד מפגע סביבתי כלשהו.

לכן, חובה על המדינה לנהל את הפיתוח בתחומי האנרגיה, הבינוי והתעשייה מתוך הקפדה יתרה על הגנת הסביבה, כטיפול מנע נגד שורת מחלות, מסרטן, דרך מחלות לב וריאה, ועד עכברת וקדחת הנילוס – כולן מחלות הקשורות בסביבה, שאפשר למנוע.

במקום זאת, המשרד להגנת הסביבה מוחלש, חסרים לו סמכויות, תקציבים ומאות אנשי מקצוע, הדרושים ליצירת הרתעה ראויה.

ישראל נמצאת בצומת דרכים היסטורי, הארץ משנה פניה ותכניות הפיתוח הגרועות שמקודמות היום בים וביבשה ישפיעו על חיינו מהיום ואילך.

עוד לא מאוחר לעצור את האסון.

יחד, הציבור וארגוני הסביבה, יכולים להוביל לשינוי.

החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין אמנם במחלוקת אתנו בשאלת מיקום האסדה, אבל הם המובילים את הגנת האינטרס הציבורי והסביבתי ברוב המכריע של ועדות התכנון ובחקיקה.

בלי ארגוני הסביבה המצב יכול היה להיות כבר הרבה יותר גרוע.

חשוב שנפעל יחד, בחזית אחידה, ולמקד את הזעם והאנרגיות במשרדי הממשלה הרלוונטיים, בראשי הערים ובבעלי ההון שמתנהלים בציניות ובשקרים.

סביבה נקייה כמפתח לחיים בריאים צריכה להיות משימה של כל נבחרי הציבור מימין ומשמאל, בשלטון הארצי והמקומי כאחד.

בקרוב בחירות לרשויות המקומיות. לכו להצביע! העדיפו מועמדים שמדברים על בינוי שפוי ועל פיתוח ששם את הציבור והסביבה בראש סדר העדיפויות.

הבטיחו איכות חיים טובה לנו, לילדינו ולדורות הבאים".

חוות דעת מומחים לעניין הצורך להרחיק את אסדת הגז.

תקשורת:

https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-659402

https://www.haaretz.co.il/news/education/1.6434477

https://www.kan.org.il/item/?itemId=37583