מחאה: הקרקע המזוהמת של תשובה הורגת אותנו. "צלול" פשטה על פסטיבל עכו בדרישה לנקות את הקרקעות המזוהמות של מפעל תעשיות אלקטרוכימיות. גם אתם מוזמנים לחתום על העצומה

פעילי עמותת צלול פשטו היום (ב')  על פסטיבל עכו למבצע החתמה נרחב על עצומה הקוראת ליצחק תשובה לנקות  מייד וללא דיחוי את קרקעות מפעל תעשיות אלקטרוכימיות, במפרץ עכו.  בקרקע המפעל הנטוש כמויות עצמות של כספית ושאר חומרים רעילים, הזורמים לים ומרעילים את הדגים ושאר יצורים ימיים. הכספית מסוכנת גם לבריאות של כולנו.

ציבור המבקרים בפסטיבל, שהגיע מכל הארץ, נענה בהתלהות וחתם בהמוניו, תוך שהוא מביע כעס על המשך הזיהום, סירובו של תשובה לנקות את הקרקע ואוזלת היד שמפגינה המדינה.

על העצומה נכתב:

הקרקע המזוהמת של תשובה הורגת אותנו

מפעל תעשיות אלקטרוכימיות הטמין בקרקע אזור התעשייה עכו חומרים מסוכנים ומסרטנים. יצחק תשובה קנה את הקרקע והוא מסרב לנקות אותה! הזיהום זורם לים התיכון ומרעיל אותנו. אנחנו דורשים מתשובה ומהמדינה לנקות את הקרקע עכשיו! 

רקע

  • במי מפרץ חיפה, בדגים ובקרקעות האזור, נמדדו אחוזי כספית וחומרים מסוכנים אחרים ברמות שהן הרבה מעבר לתקן. מקור הזיהום הוא במפעל תעשיות אלקטרוכימיות באזור התעשייה עכו, בשטח 440 דונם שפעל במקום בין 1956 ועד 2003.
  • המפעל נסגר בעקבות שריפה ולאחר שהבעלים הכריזו על פשיטת רגל, והועבר לאחריות כונס נכסים מטעם המדינה.
  • ב-2011 רכשה חברת "דלק ים מעגן", בבעלות יצחק תשובה, את קרקע המפעל בכוונה להקים מתקן לקליטת גז. התוכנית לא יצאה אל הפועל בעקבות התנגדות משרד הביטחון ותושבי עכו.
  • תשובה אמנם לא זיהם את הקרקע, אך כבעלים הוא אחראי לנקותה ולמנוע את המשך זרימת החומרים המסוכנים לים!!!
  • תוכנית המתאר של עכו מ-2015 מייעדת את קרקעות המתחם למגורים ולמלונאות, אך מועד שינוי היעוד מקרקע המיועדת לתעשייה לקרקע למגורים, אינו ידוע. מכאן, שלמרות שברור שהכספית וייתר החומרים ממשיכים לזרום לים, אין מועד לתחילת הניקוי.
  • חברות דלק ים מעגן וגב ים מנסות ליצור מצג בפני העירייה ומחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, לפיו הן מתכוונות לקדם תוכנית בנייה, כאשר בפועל הדבר לא קורה. מכאן, שקיים חשש שמדובר במצג שווא.

מה "צלול" רוצה להשיג?

לגרום למשרד להגנת הסביבה ולרשות המים לדרוש מחברת דלק לנקות את הקרקע ואת מי התהום במפעל ובסביבתו עכשיו! ולמנוע את המשך זליגת הכספית לים.

כספית היא חומר מסרטן. אנחנו לא מוכנים לחלות רק כי תשובה מתחמק מאחריות ורוצה לחסוך כסף!

מה עושה "צלול"?

  1. דורשות מהממשלה לפעול לניקוי הקרקע.
  2. דורשות מתשובה לנקות את הקרקע.
  3. מתכננות פנייה לבית המשפט.
  4. מגיסות את הציבור למאבק.