"הפקרת הסביבה=הפקרת החיים": נאום מנכ"לית "צלול" בכיכר רבין 1.9.18

לפני שנה בדיוק, ערב תחילת שנת הלימודים, התקיימה ההפגנה הסביבתית הגדולה שהיתה אי פעם בישראל, בהשתתפות כ-20 אלף איש ומיטב האמנים, שקראו לממשלה להגן על עתידה של המדינה ולהבטיח לנו בריאות וחיים, ע"י הגנת הסביבה.

"צלול" גאה מאוד בתפקיד המרכזי שמילאה בחיבור בין מאבקים סביבתיים שונים, שבפעם הראשונה אי פעם התאחדו יחד, מתוך הבנה שכל הבעיות הסביבתיות בארץ נובעות ממדיניות של הממשלה, התעשיינים והיזמים האינטרסנטיים, שפועלים בניגוד לכל היגיון אקלימי, כשהדבר היחיד שמעניין אותם זה כסף, כבוד וכוח, עם דגש על רווחים כספיים מהירים, ותוך התעלמות מטובתה של הארץ בעוד 10 ו-20 שנה, וששמים פס על זכות הציבור לטבע נקי ולסביבה בריאה.

עד אז התייחסו אל מאבקי הסביבה השונים ב"הפרד ומשול", לא עוד.

בהפגנה לפני שנה הפגינו יחד שומרי הבית, עם מאבקם להרחקת אסדת לוויתן מהחוף, "צלול", שמובילה את הדרישה לנהל את הקידוחים הימיים תוך הגנה על הים והפנמת לקחי אסון מפרץ מקסיקו, מגמה ירוקה – Green Course, בשם המאבק להגנה על מפרץ חיפה ולעצירת משבר האקלים, בינוי שפוי שפועלים נגד תוכניות בינוי הרסניות שמנוגדות לכל היגיון אקלימי, מנקים את מפרץ חיפה וארגוני סביבה מחיפה שפועלים נגד התעשייה המזהמת שם, רוצים לחיות בלי מכרות, פעילי סביבה מערד שפועלים נגד מכרות פוספטים מזהמים, פעילים שפועלים נגד הקמת תחנות כוח על גז ברחבי המדינה, ואחרים.

בשנה שחלפה מאז, משבר האקלים מתדרדר בקצב מהיר מול עינינו ולצד איחוד של כל העמותות הסביבתיות בארץ למאבק במשבר האקלים קמו ארגונים חדשים, עם אלפי מתנדבי סביבה נוספים, שהם שלוחות של המחאות העולמיות הגדולות:

המרד בהכחדה ישראל Extinction Rebellion Israel, שהיא חלק מתנועה עולמית שמקדמת מחאה בדרכים לא אלימות, מסגנון מרטין לותר קינג ומהטמה גנדי, ותנועתStrike for Future Israel שהם חלק מתנועה עולמית של בני נוער, קטינים ברובם, שפועלים בהשראתה של גרטה תונברג, הנערה השבדית הנפלאה שמובילה את המהפכה בעולם.

מחר בבוקר (ה-1.9), יפגינו מאות בני הנוער בכיכר הבימה, במקום ללכת לבית הספר, מתוך אמירה מאוד מוצדקת – מה הטעם ללכת לבית הספר, אם לא יהיה להם עתיד?!

בשבוע שעבר, בפעם הראשונה בתולדות הבחירות בישראל, מפלגה הציגה תכנית סביבתית ברורה, מתוך הבנה שזאת הדרך להצעיד את ישראל לעתיד בטוח וחזק. אנו קוראים לכל המפלגות משמאל, ימין ומרכז להציג מצע סביבתי דומה עם מחויבויות לנושא הסביבה ומשבר האקלים.

הסביבה אינה מבדילה בין ימין ושמאל. על כל המפלגות לתת מענה למצביעים הסביבתיים הרבים שישנם, גם במחנה הימין.

עשרות אלפי אנשים בכל הארץ מתנדבים כיום למען הצלת המדינה ונגד תכניות הרסניות. אנשים מדהימים שמסיימים יום עבודה ושעות בפקקים, ובמקום להיות עם הילדים והמשפחות שלהם, הולכים להתנדב נגד תכניות פיתוח הרסניות.

ביחד, אנחנו יכולים לעשות שינוי. זאת האחריות שלנו יחד לגרום לפוליטיקאים להבין שיש פה מחנה סביבתי גדול, ועל הפוליטיקאים לחזר אחריהם.

תכתבו טוקבקים על כתבות. שתפו חומרי הסברה. דרשו מהמועמדים לשמור עלינו ועל עתידנו בישראל. תגרמו לפולטיקאים להבין שהגנת הסביבה היא הביטחון האסטרטגי האמיתי של מדינת ישראל ושהנושא חשוב לכם.