ארגוני הסביבה לריבלין: "תמוך במחאתם של ילדי ישראל כנגד משבר האקלים"

ארגוני הסביבה ("צלול", מרכז השל, החברה להגנת הטבע, הקשת הירוקה וחיים וסביבה), שלחו מכתב לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ובו בקשה לתמוך במחאתם של ילדי ישראל, כנגד משבר האקלים. עוד ביקשו, שיפעל בקרב ראשי משרד החינוך המתנגדים למחאה זו.

במכתבם כתבו ראשי הארגונים:  "אנו, מנכ"לי ארגוני הסביבה החתומים מטה, פונים אל כבוד נשיא המדינה בבקשה לתמוך במחאתם של ילדי ישראל כנגד אזלת ידן של ממשלת ישראל וממשלות העולם לנוכח משבר האקלים המואץ, ולבקש ממשרד החינוך להנחות את המורים לתמוך בזכות המחאה שלהם ולא למנוע הפגנות נוער מדי יום שישי, כפי שנעשה עד כה בחלק מבתי הספר.

"בקשה זו מופנית אליך, כבוד הנשיא, כמי שמזוהה עם אהבת הארץ, הטבע והאדם, וכמי שמיטיב לבטא את רחשי לבם של כלל אזרחי ישראל השואפים לעתיד בטוח במדינתנו.

"אנו סבורים כי על מערכת החינוך לתמוך ולחזק את רצונם של בני הנוער להבטיח את עתידם, על ידי הצטרפות למחאת הנוער העולמית אשר מקיימת שביתות מדי יום שישי, במקום להגיע לבית הספר. בעולם, תנועת Friday’s For the Future אשר ייסדה הנערה השבדית גרטה תונברג, הפכה לתופעה הסוחפת אחריה מיליוני אנשים. גרטה עצמה מועמדת לפרס נובל לשלום. במרץ 2019 הפגינו מאות אלפי ילדים באירופה, באפריקה, באסיה, באוסטרליה ובארה"ב כנגד אי-טיפול במשבר האקלים. בעקבות מחאה זו אמר מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, כי הוא משבח את המפגינים והבטיח לכנס פסגה מיוחדת בספטמבר 2019, בה ינסו מנהיגי העולם להתמודד עם מצב החירום שנוצר.

"דווקא בישראל, שנמצאת באזור המתמודד כבר כיום עם עליית טמפרטורות וירידה דרמטית בכמות המשקעים, לצד מלחמות אזוריות והגירת אוכלוסיות כתוצאה ממצוקת המים, ממשיכים להתעלם מהאיום.

"במקום לעודד אנרגיות חלופיות, משרד האנרגיה מקדם קידוחי גז ונפט ביבשה ובים, במקום לקדם תחבורה ציבורית המדינה סוללת עוד ועוד כבישים, תהליכי הפיתוח נעשים תוך הפקרת שטחים פתוחים ובעלי חיים, עשרות אלפי עצים הנדרשים להורדת טמפרטורות וזיהום אוויר נעקרים לטובת שכונות שאינן משכילות להשאיר את העצים כחלק מהן. מעל לכל, מורים מענישים תלמידים שמבקשים להשתתף בהפגנות הקוראות לשינוי סדרי עדיפויות אקלימי.

"רוב מכריע של מדענים בעולם קובע כי האנושות ניצבת בפני אסון חסר תקנה וכי ישנו חלון הזדמנויות של 11 שנים בלבד לעצירת ומניעת הרס מוחלט של החיים על פני כדור הארץ כפי שאנו מכירים אותם.

לאזרחי ישראל, לבנינו ולבנותינו, יש זכות מלאה לדרוש לעצמם חיים לפני שיהיה מאוחר מדי.

"כמייצגם של כלל אזרחי ישראל  ובראשם ילדי ישראל, אנו קוראים לך לתמוך בקריאתם של בני ובנות הנוער להציל את העולם, לעודד את הבנתם, התעניינותם ומעורבותם בסוגיית משבר האקלים, ולעזור להם להפוך לאזרחים מעורבים ואכפתיים. זהו שיעור האזרחות הפעילה הטוב ביותר שאפשר להעניק להם".