ארגוני הסביבה לבג"ץ: בטל את הסכם קצא"א לשינוע נפט מהאמירויות. מנכ"לית "צלול": "אין מוכנות לחירום. הים, החופים והאלמוגים מופקרים"

עמותת צלול בשיתוף החברה להגנת הטבע ואט"ד עתרו לבג"ץ נגד ההסכם בין חברת קו צינור אסיה- אירופה (קצא"א) עם חברה בבעלות חלקית של איחוד האמירויות ושל אזרחים ישראלים, לשינוע נפט ממדינות המפרץ, דרך מפרץ אילת, הרי הנגב ומשם לנמל אשקלון, באמצעות הצינור הרעוע של חברת קצא"א.

"צלול" והארגונים הנוספים מבקשים מבית המשפט להוציא צו המורה למדינה ולקצא"א להסביר מדוע לא הביאו את ההסכם לאישור הממשלה ומדוע לא נקבע שיש לתת לחברה הוראות שימנעו פגיעה בסביבה. עוד מבקשות העותרות מהמדינה הסבר מדוע לא יבוטל ההסכם בעקבות הסיכון הסביבתי שהוא עלול לגרום לאזור כולו. טענה נוספת היא שההסכם לא הוצג בפני משרדי הממשלה ובפני הציבור. ואכן, משרד האוצר, שקצא"א באחריותו, הודה בתשובה לעותרות שההסכם לא בידו. עוד מבקשות העותרות מבית המשפט לתת צו ביניים שימנע מקצא"א לממש את ההסכם ויאסור עליה להגדיל את תנועת המכליות במפרץ אילת עד לסיום ההליך המשפטי.

בעתירה מובאת גם התנגדות המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים (רט"ג) להסכם בשל מסוכנותו הרבה לסביבה וכן מכתב של למעלה מ-250 מדענים המתריעים מפני מסוכנות ההסכם למפרץ ולאלמוגים.

עוד עולה מהעתירה שב-12 ביוני 2021 התקיימה פגישה בין ארגוני הסביבה לקצא"א ונציגי אילת, שבה הבהירה קצא"א שמזכר ההבנות נחתם ובעקבותיו נחתם הסכם שגרם לעלייה בכמות המכליות המגיעות למפרץ וכי ההסכם לא נדון בממשלה שכן קצא"א סבורה שההסכם אינו חורג ממהלך העסקים הרגיל של החברה.

תגובת מנכ"לית "צלול" מאיה יעקבס, לדברי קצא"א

תגובת קצא"א מקוממת וממחישה שוב את הבעייתיות של עבודה מול מי שמורחים את הציבור ולא מספרים את האמת:
לדברי קצא"א: ״ההסכם, שפעילותו כבר החלה, מחזק את הכלכלה הישראלית ואת מעמדה הבין לאומי ומבטיח עצמאות וביטחון אנרגטי לישראל, תוך שמירה קפדנית ורציפה על הסביבה״.
האמת: "אין שמירה קפדנית על הסביבה. בקושי יש מוכנות חלקית לחירום. באילת ובאשקלון ולאורך תוואי הצינור לא נערך תסקיר השפעה על הסביבה ולא צפוי להיות כזה עד סוף השנה, אם לא אחרי. באילת ובאשקלון אין מוכנות לחירום, הים, האלמוגים והחופים מופקרים לסכנת זיהום ים בכמויות נפט עצומות, בלי יכולת ממשית לתת מענה.
– משרד האנרגיה אומר שאין צורך בהגדלת פעילות קצא"א ולמען הביטחון האנרגטי אפשר להמשיך את רמת הפעילות התפעולית שהיתה עד עכשיו.
ההסכם גם אינו כזה 'שוס' כלכלי, כי בסוף רוב הכסף הולך לבעלי הנפט וקצאא תקבל כמה עשרות מיליוני שקלים. יעלה הרבה יותר כסף לשקם את אילת אם תהיה דליפה מסיבית שם. החישובים שלהם מעוותים את המציאות ומתעלמים מהמון הוצאות נלוות במקרה אסון זיהום".

לדברי קצא"א:  "ההסכם הוא חלק ממהלך העסקים הרגיל של החברה, אין כל חידוש או שינוי בפעילות המתוכננת של החברה אל מול פעילותה השוטפת. מדובר בפעילות שגרתית, כפי שמבוצעת כבר עשרות שנים״.
האמת: "שקר וכזב! הפעילות צומחת משתיים עד חמש מכליות נפט בשנה לכ-120 מכליות בשנה! זה מגביר דרמטית את ההסתברות הסטטיסטית לאסון זיהום ים.

לדברי קצא"א:  היא מחויבת לערכים של הגנת הסביבה ולשמירה על האזור בו היא פועלת והיא משקיעה בכך משאבים ואמצעים רבים
האמת: לפני כמה חודשים ניסתה קצא"א לערער נגד פסיקת בית משפט נגדה על פגיעה באלמוגים בעבודות בתחומה, בטענה שלא ידעה שיש שם אלמוגים שעלולים להיפגע!!! אין בושה ואין מחויבות לערכי טבע!
לדברי קצא"א: ״החברה מחויבת לשמירה על בטיחות וביטחון תושבי האזור, הגנה על ערכי הטבע, הים ואיכות הסביבה״.
האמת: שיספרו על מחויבותם לתושבי שכונת שחמון 11 הנמצאת מעל חוות מכלי הנפט וסובלים מבעיה הולכת וגוברת של זיהום אויר כבד, ריחות נפט, כאבי ראש וצריבות בעיניים!

"כשאלה התגובות ובמקביל החברה פועלת בלי שקיפות וללא שהתקיים דיון ממשלתי הולם בהשלכות עבודתה, יש לבטל את ההסכם!".