ארגוני הסביבה לראש הממשלה בנט ולשרים: בטלו את פרויקט קצא"א

 ארגוני הסביבה פנו לראש הממשלה, נפתלי בנט ולשרים בדרישה לבטל באופן מידי את הסכם קצא"א עם חברות נפט  מהמפרץ הפרסי, לשינוע נפט דרך מפרץ אילת ואשקלון – עד לבירור ממשלתי של השלכותיו.
לדבריהם, ההסכם מסכן את אחד מפלאי הטבע הייחודיים ביותר בישראל – שמורת האלמוגים באילת. ההסכם כבר נכנס לתוקף, וחברת קצא"א, שהיא חברה ממשלתית לכל דבר ועניין, כבר פועלת על פיו. זאת, על אף שמעולם לא התקיים דיון בממשלה בעניין ההסכם המסוכן הזה, ובטח שלא ניתן אישור ממשלתי שיאפשר את כניסתו לתוקף, כנדרש על פי סעיף 11 (9א) לחוק החברות הממשלתיות, תשל"ה-1975.
לדברי העמותות, מיותר לציין, שהסכם זה חושף את כל מפרץ אילת ועקבה, את חופי סיני והאלמוגים בהם, לסכנה אדירה כתוצאה מדליפה, תקלה או חבלה, שהן אך עניין של זמן. על אף שפרטי ההסכם חסויים, ומדובר בהסכם שעתיד להגביר את תנועת מיכליות הנפט, שהן מיכליות ענק, הנושאות מאות אלפי טונות של נפט ותזקיקיו ממכלית אחת עד שלוש מכליות בשנה ל-100 מכליות בשנה. בשל הקרבה הגדולה, בין נמל קצא"א באילת ושונית האלמוגים – פחות מ-1 קילומטר. "מספיקה תקלה, או חבלה אחת "קטנה" של %1 באחת המיכליות הללו, כדי לגרום לאסון סביבתי גדול, שמסכן באופן בלתי הפיך, את השונית והמערכת האקולוגית הייחודית, הנסמכת עליה. נזכיר, ששוניות האלמוגים באילת, שהן בעלות חשיבות בינלאומית, בזכות חסינותן יוצאת הדופן, לתופעת של התחממות ושינויי אקלים, כמעט נכחדו בשנות ה- 70 ,עקב פעילותו האינטנסיבית של מסוף מיכליות הנפט של קצא"א דאז, והשתקמו אך בקושי, במשך כ-40 שנה. השונית וייחודיותה, הינם גם מקור משיכה גדול לתיירות פנים וחוץ, כשהתיירות האילתית, שספגה מכה אנושה בתקופת הקורונה, מבוססת מאוד על בריאות הסביבה הימית", כתבו הארגונים. "בנוסף, לא ברורות ההשפעות של הולכת כמויות הענק הללו, לאורך צינור קצא"א הישן והמתאכל וההשלכות של
כמויות נפט אלה, על חוות המיכלים באשקלון ועל האוכלוסייה הסמוכה להן. הכפלת כמות המיכליות הנפט במסוף
קצא"א באשקלון, תגדיל מאוד את הסיכון להשבתת מתקני ההתפלה המספקים כ-75 אחוז ממי השתייה בישראל.
כמו כן, כפי שצויין בחוות הדעת של המשרד להגנת הסביבה, זיהום האוויר לתושבי אילת, אשקלון והסביבה, יגדל באופן משעמותי, עם הגידול בשינוע הנפט דרך חוות המיכלים של קצא"א".
עוד כתבו הארגונים: "בעוד מספר ימים, תדרש המדינה להשיב לבג"ץ שהגישו ארגוני הסביבה כנגד הסכם זה. במסגרת העתירה, ביקשו הארגונים מבית המשפט להורות על בטלות ההסכם, עד לאישורו  בממשלה, כנדרש על פי חוק. אנו פונים אליכם על מנת שתפעלו כדי שדיון ממשלתי כזה יתקיים, לא לפני שיתקבלו הערכות סיכון סביבתיות,תיירותיות וכלכליות, שיבחנו את השפעות ההסכם הנוכחי על ישראל בכלל, ועל מפרץ אילת ואשקלון בפרט. רק לאחר שאלה יתקבלו, תהיה בפניכם תשתית עובדתית מספקת, על מנת להכריע בתועלת של ההסכם, אל מול הנזק הפוטנציאלי שלו. מאחר וחברת קצא"א כבר פועלת במסגרת ההסכם, אנו דרושים מהממשלה להורות על ביטולו.
רק לפני מספר חודשים, היינו כולנו עדים לאסון דליפת הנפט מן המיכלית בים התיכון, שמילא את חופינו בזפת רעילה. זה עלול להיות רק קדימון פעוט וזניח, לעומת הנזק הפוטנציאלי מההסכם הנוכחי. אנו קוראים לכם לפעול למניעת אסון, שעשוי להיות בלתי הפיך".

עצרו את הסכם קצא"א, באופן מיידי!