ארגוני הסביבה לסמוטריץ': השב את המס על החד פעמי

מכתב ארגוני הסביבה לשר סמוטריץ' ולכל חברי הכנסת בבקשה שלא לאשר את המשך הצו המבטל את המיסוי על פלסטיק חד פעמי שיפוג בסוף 2023 - למען הסביבה, הבריאות והכלכלה

ארגוני סביבה ובריאות מבקשים מכבוד שר האוצר ומחברי הכנסת מכל סיעות הבית, להשיב את החקיקה שתמכה בהפחתת הצריכה של פלסטיק חד פעמי, ולא לאשר את המשך הצו שביטל את המיסוי על מוצרים חד פעמיים העומד לפוג בסוף שנת 2023. בקשה זו מסתמכת על מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, לפיהם הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, לא רק שגורמים לזיהום הסביבה, ועוברים על העיקרון החשוב "בל תשחית", אלא אף מזיקים ומסכנים את בריאותנו ובריאות ילדינו ונכדינו.

פלסטיק הפך לחלק מחיינו במוצרים רבים שמשמשים אותנו ביומיום. הוא אמנם נוח לשימוש, אך המחיר הבריאותי שהוא גובה עלול להיות קטלני. בתהליך הייצור של מוצרי הפלסטיק השונים, משתמשים בתוספים רבים שמזרזים את תהליך הייצור, ומעניקים לפלסטיק תכונות כגון גמישות, צבע, עמידות לקור, חום, אש, קרינת השמש וכו'. מחקרים חדשים מעריכים שישנם 10,000 חומרים הקשורים לייצור פלסטיק, שרק לגבי חלקם הקטן קיים מידע למידת השפעתם על גוף האדם. חלק מהתוספים הינם פלסטוהורמונים, שיכולים לשבש את המערכת ההורמונית של הגוף ועל כן משפיעים על התפתחות מערכת הגדילה וההתבגרות המינית של ילדים וילדות ומערכת הפוריות[1]. בנוסף, ישנן עדויות שחלק מהתוספים קשורים למשקל לידה נמוך וסיכון להשמנה וסוכרת. תוספים נוספים וכן תוצרי לוואי של ייצור הפלסטיק ידועים כמסרטנים[2]. יש לציין שנכון להיום אין שום סימון על מוצרי פלסטיק המציין את רשימת התוספים שהוספו בתהליך הייצור, ובמקרים רבים משתמשים בכלי מזון מפלסטיק (בעיקר חד-פעמי) בצורה שעלולה להגביר את החשיפה לחומרים הללו (למשל בעת חימום).

כמו כן, הפלסטיק עמיד לפירוק באמצעות תהליכים סביבתיים. לכן, בעקבות השלכתו לסביבה הוא מתפרק לחלקיקים קטנים – "מיקרו-פלסטיק שגודלם יכול להיות כל כך קטן (ננו-פלסטיק) שמסוגל להיכנס לרקמות גוף האדם. חלקיקי מיקרו-פלסטיק נמצאו בחלב אם, שליית נשים הרות ואיברים פנימיים רבים כולל ריאות, לב, מחזור הדם ומערכת העיכול. על מנת להפחית סיכונים אלה, חיוני, בראש ובראשונה, להפחית את השימוש בפלסטיק ואת השלכתו בסביבה. לציין כי החלת המס בשנת 2022 הובילה להפחתת צריכה של 39% בצריכת כלים חד פעמיים[3]. אנו משוכנעים עם הסברה טובה והצגת חלופות למוצרים חד פעמיים ניתן להגיע אף לאחוזי הפחתה גבוהים יותר. לעומת זאת, ההערכה היא כי מאז ביטול המס בינואר 2023, חלה עלייה של עשרות אחוזים ברכישת כלי פלסטיק חד פעמיים.

מחקרים שנערכו בארץ ובעולם מראים שפלסטיק חד פעמי, כגון שקיות נשיאה, מכלי משקה וכלי אוכל חד פעמיים מהווים את רוב הפלסטיק בסביבה, ועל כן החקיקה בישראל בשנים האחרונות מנסה להקטין את השימוש במוצרים אלה, או לפחות להגביר את כמויות המיחזור שלהם, ובכך להפחית את הגעתם לסביבה ולגוף האדם.

עתה, כשתוקף הצו שהוטל בתחילת שנת 2023 עומד לפוג, אנו קוראים לממשלת ישראל להשיב את המיסוי על הכלים החד פעמיים כצעד חיוני להגנת בריאות התושבים והסביבה ובכך למזער את הפגיעה בסביבה ובבריאות הציבור בשל החשיפה הגבוהה לפלסטיק. הכספים שיאספו כתוצאה מהטלת המס יוכלו לשמש מקור תקציבי חשוב לפערים התקציביים האדירים שנוצרו כתוצאה ממלחמת "חרבות ברזל" ונזקיה העצומים, ויוכלו לתמוך בנפגעים ובמפונים הרבים.

אנחנו קוראים לך אדוני שר האוצר, ולכם חברי הכנסת להמשיך בפעילות שהכנסת החלה לפני כשנה והופסקה – לקחת חלק פעיל במגמה העולמית של דאגה לבריאות ולעתיד הדורות הבאים. כמו שמדינת ישראל ידעה להפסיק את השימוש באסבסט, שגם הוא חומר זול, נוח ויעיל, לאחר שהתבררה מסוכנותו הרבה לבריאות, כך הגיעה העת לצמצם את השימוש בפלסטיק ובעיקר בפלסטיק החד פעמי – לפני שיהיה מאוחר מדי.

אנו מבקשים להדגיש שמטרת המס המוטל על רכישת פלסטיק חד פעמי היא בראש ובראשונה למנוע פגיעה בריאותית וסביבתית קשה. עלינו להמשיך במגמת צמצום השימוש בפלסטיק החד פעמי, למען הבריאות של כולנו ושל הדורות הבאים, כדי שנוכל להסתכל בעיני ילדינו ונכדינו, ולומר שעשינו הכל כדי לשמור על בריאותם, ועל בריאות הסביבה בה יחיו בעתיד.

שר אוצר, לאור האמור לעיל, ובשל הצורך לצמצם את הגרעון בקופת המדינה שהתעצם מאוד בשל  מלחמת "חרבות ברזל", אנו מבקשים ממך, אל תאריך את הצו שביטל את המיסוי על מוצרים חד פעמיים העומד לפוג בסוף שנת 2023. 

[1] J.S. Siracusa et al.
Effects of bisphenol A and its analogs on reproductive health: a mini review

Reprod. Toxicol.(2018)

[2] Prins GS, Hu WY, Xie L, Shi GB, Hu DP, Birch L, Bosland MC. Evaluation of Bisphenol A (BPA) Exposures on Prostate Stem Cell Homeostasis and Prostate Cancer Risk in the NCTR-Sprague-Dawley Rat: An NIEHS/FDA CLARITY-BPA Consortium Study. Environ Health Perspect. 2018 Nov;126(11):117001. doi: 10.1289/EHP3953. PMID: 30387366; PMCID: PMC6371765.

[3] על פי ניתוח נתוני רכישה של חברת StorNext