"צלול": התוכנית המשפטית של השר לוין סכנה לסביבה ולבריאות

עמותת "צלול' יחד עם ארגוני סביבה נוספים החברים בארגון הגג "חיים וסביבה", יוצאים למאבק בתוכנית שר המשפטים, יריב לוין, וקוראים לממשלה ולכנסת לפעול באופן שקול ולהימנע מקידום שינויים משטריים דרמטיים באופן חפוז ודורסני, שייפגעו בשלל אינטרסים ציבוריים וסביבתיים חשובים, שנוגעים לכל אדם בישראל, מכל המחנות הפוליטיים.
את המכתב שכותרתו "השינויים במערכת המשפט – סכנה חמורה לשמירת בריאות הציבור, הטבע והסביבה בישראל", שלחו הארגונים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר המשפטים, לוין, יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט,  שמחה רוטמן וכן אל שאר חברי הממשלה וראשי מפלגות הקואליציה.

לדעת ארגוני הסביבה, המייצגים קשת רחבה של פעילים מכל קצוות הקשת הפוליטית בישראל, התוכנית פוגעת באזרחי ישראל והיא איום ממשי לסביבה ולבריאות הציבור.

לדברי ארגוני הסביבה, "הכלים המשפטיים בהם מוצע לפגוע, הינם האמצעים אשר מסייעים כיום לציבור במדינת ישראל לחיות בסביבה יותר בטוחה, לנשום אוויר פחות מזוהם ליהנות מזכות הגישה לחופי רחצה, לטבע ולפארקים, ומאפשרים פיקוח ובקרה על מפעלים מזהמים תוך הגנה על האינטרס הציבורי ושקיפות מידע סביבתי המבטיחים מים ראויים לשתייה, הגנה על משאבי הטבע, שמירתם לדורות הבאים והגנה על שכבות מוחלשות תוך שאיפה לצדק סביבתי- חברתי". ארגוני הסביבה מפרטים במכתב את הרכיבים השונים ברפורמה שמאיימים לפגוע אנושות בסביבה, בבריאות הציבור, בבטחון מפני סכנות ואיומים סביבתיים ובאיכות החיים של כל אחת ואחד מאיתנו.
מנכ"ל עמותת צלול, מור גלבוע, חבר הועד המנהל בחיים וסביבה:
"רפורמת לוין כוללת את ביטולם של אלמנטים משפטיים בעלי חשיבות בלתי נתפסת להגנת הסביבה ובריאות הציבור. הרפורמה מתעתדת לבטל את "עילת הסבירות", הקובעת שלבית המשפט יש את הסמכות להפעיל שיקול דעת בהכרעות דין, כפי שעשה כשדחה את עתירתה של חיפה כימיקלים כנגד ההחלטה לסגירת מכל האמוניה במפרץ חיפה שהיה סכנה בטחונית ובריאותית למאות אלפי תושבי חיפה והקריות". בנוסף, בזכות "עילת הסבירות" הורה בג"צ לממשלת ישראל לקדם תכנית לאומית למניעת זיהום אויר.
הרפורמה מתעתדת גם לצמצם את "זכות העמידה" שמקנה לארגוני הסביבה את הזכות לעתור לבג"צ כנגד עוולות סביבתיות, ולייצג את האינטרס הציבורי הרחב כמו שקרה בעתירות ארגוני הסביבה נגד מתווה הגז ונגד עסקת שינוע הנפט של קצא"א מהאמירויות.
ארגוני הסביבה טוענים: "הצעדים המוצעים כיום, צפויים להחליש את ההגנה על זכויות הסביבה ולשלול מהציבור את זכותו להעלות בפני בית המשפט טענות והשגות כנגד פעולות השלטון. הרפורמה תצמצם עד ללא היכר את יכולתם של ארגוני החברה האזרחית, להגן על זכות הציבור לסביבה בריאה ותמנע את יכולתם לתקן עוולות סביבתיות."

לדברי "צלול,  אין מדובר רק בשינויים משפטיים אלא בפגיעה ממשית בחופש הביטוי שהיא נשמת הפעילות של NGO's. למשל, הצעת החוק שפוגעת בזכות ההפגנה, או הדרת נשים שמסתמנת, שהן בד"כ הנפגעות הראשונות מאי צדק סביבתי יחד עם מיעוטים ותושבי פריפרייה שחשופים יותר לעוולות סביבתיות ולאי צדק סביבתי ואקלימי.
ארגוני הסביבה מזהירים מפני פגיעה בחברה האזרחית. "במדינות בלתי דמוקרטיות, או כאלו שיש בהן דמוקרטיה מוחלשת, נוהגת הממשלה להצר את צעדיה של החברה האזרחית ולהשתיק את קולה. מדינות אלו, לרוב, אינן משגשגות כלכלית, ואיכות החיים בהן נמוכה.
למרבה הצער, עיון בטיוטות החוק השונות שפורסמו לאחרונה, וביוזמות נוספות שאולי מתוכננות בהמשך הדרך, מגלה שהשינויים המדוברים במערכת המשפטית צפויים לפגוע פגיעה אנושה באינטרס הסביבתי, ובזכותו הבסיסית של הציבור לפעול כנגד מפגעים שעלולים לפגוע באיכות חייו, בסביבתו ובטבע ממנו הוא נהנה. פגיעה זו צפויה להיות חריפה במיוחד, בשל העובדה שמדובר בשורה של צעדים, אשר נזקם המצטבר גדול מסכום חלקיו."
את המכתב חותמים הארגונים בקריאה לממשלה ישראל שלא לקדם את החקיקה. "אנו קוראים לממשלת ישראל ולכנסת ישראל לפעול באופן שקול, ולהימנע מקידום שינויים משטריים כה דרמטיים באופן חפוז ודורסני, שיפגע בשלל אינטרסים ציבוריים חשובים, אשר נוגעים לכל אדם בישראל, מכל המחנות הפוליטיים".