עמותת "צלול" שלחה את תגובתה לוועדה המחוזית חיפה לתוכנית תשתית לאומית (תת"ל) 118 להקמת נמל דלקים ומסוף תזקיקים במפרץ חיפה.
בתגובתה ביקשה "צלול" מעורכי התוכנית להתייחס לשלושה נושאים קריטיים: נחל סעדיה, הגשר התפעולי שמתכננת חנ"י מעל הקישון וחומרים מסוכנים במורד הקישון
נחל סעדיה
נחל סעדיה בתחום תת"ל 118 זורם באפיק פתוח ובמקטעו האחרון בתוך מובל סגור – מתחת לשטח התפעול של הנמל עד לנחל הקישון. לנחל חשיבות נופית, אקולוגית וציבורית רבה, יש לו פוטנציאל רב לשמש כפנינת טבע בלב אזור אורבני צפוף ולכן יש לשמור עליו מכל משמר.
התסקיר אינו כולל חלופות לשיקום הנחל – על פי הנחיות התסקיר יש להציג חלופות לטיפול ושיקום הנחל. הדרישה לא בוצעה בטענה שלמקטע אין פוטנציאל שיקום, עובדה הסותרת סקרים שביצעה עיריית חיפה. היעדר בחינת חלופות היא פגם מהותי בהליך קבלת ההחלטות בתוכנית.
תוואי חדש לנחל – תוואי הנחל מושפע מהזרימות במעלה הנחל (כמות ואיכות). "צלול" תומכת בהצעת רשות הנחל להוסיף תוואי חדש למוצא הנחל לצורך הפרדת מזהמים וניצול מירבי של השטח עבור בתי הגידול השונים. החלוקה תאפשר לנחל אורך זרימה, תוסיף בית גידול ברכתי בחלקו הצפוני של פארק המלחה וכן תסייע למנוע הצפות גם בשטח התת"ל (בזכות תוספת תעלות/אפיקי מוצא לנחל).
שמירת הנתיב הקיים – מוצע שנתיב הזרימה הישן ישמר לאירועי גשם גדולים במיוחד (Over-flow) בספיקות של 1:10 שנים ומעלה. התעלה המתוכננת להפרדת תשטיפים וגלישות ביוב במעלה הנחל תחובר אל התעלה בנתיב זה.
הרחבת הקו הכחול – על מנת שהתוכנית לתוואי חדש נוסף לנחל הסעדיה מחוץ לשטח התת"ל תתממש, יש להרחיב את הקו הכחול של התת"ל לשטח שייועד לתוואי חלופי לנחל כפי שפורט בהצעת רשות נחל הקישון או להוסיף להוראות התת"ל את התכנון הנ"ל, כתנאי מקדים להיתרי בניה מתוקף התת"ל.
הצעת "צלול" לטיפול בתשטיפים וגלישות ביוב – "צלול" מציעה להקים על התוואי הישן תחנת מי קיץ עם מכלי השהייה לטיפול בגלישות ביוב ותשטיפים (נגר) בגשם ראשון, כאשר אין זרימות חזקות בנחל. התשטיפים, שבמידת הצורך יאגרו במכלים תת קרקעיים, יופנו לקו הביוב באמצעות תחנת שאיבה שתוקם במקום. הקמת המכלים ואגירת התשטיפים והמזהמים יצמצמו את זיהום הקישון, המעגנה, הנמל והים מגלישות ביוב ותשטיפים מזוהמים בגשם הראשון. עובדה שיש לה חשיבות רבה באזור רגיש כמו מורד הקישון. מומלץ שהוראות התוכנית ינחו לבצע זאת.
באמצעות פעולות מקבילות אלה ירוויחו כולם:
א. הזרימה בתעלה בשטחי התת"ל תקטן וחנ"י תוכל לפתח שטחים נוספים שהיום אינם מנוצלים בשל סמיכותם לתוואי הקיים. התכנון בשטחים אלה צריך להתחשב בכך שערוץ זה עדיין ישמש כתעלת עודפים של הנחל באירועי שיא, לכן יש לבחון משמעויות של חלוקת הזרימות בין התוואי הקיים לתוואי החדש.
ב. הערוץ החדש של הסעדיה יתמוך בבתי גידול שונים המתוכננים לאורך הנחל ופארק המלחה עד הקישון.
גשר תפעולי מעל נחל הקישון
התוכנית כוללת הקמת גשר תפעולי נפתח (חמישי) מעל נחל הקישון שיאפשר מעבר כלי רכב בין מסוף קישון מערב למסוף קישון מזרח. הגשר אמנם אינו מייצר מחסום הידראולי בנחל אך אין ספק שחמישה גשרים באזור כל כך קטן וצפוף יוצרים מפגעים נופיים קשים. ואכן, התסקיר בחן ארבע חלופות למיקום הגשר אך לא בחן נושאים חשובים כגון זיהום רעש, זיהום אור וזיהום אוויר, שיש להם השפעה מכרעת על בתי הגידול הנדירים במלחמת הקישון. לכן אין מנוס מדרישה לבחון נושאים חשובים אלה לפני קבלת החלטה בנושא זה ולשקול בכובד ראש את השאלה האם יש צורך במספר כה גבוה של גשרים בשטח מצומצם כל כך. יש לציין שהוועדה המחוזית ולשכת התכנון הביעו בעבר את התנגדותם לגשר זה ולמרות זאת הוא מופיע בתוכנית.
השפעת מסוף התזקיקים על הנחל
יש להוסיף לתוכנית הוראה שתבטיח שכל סוגי החומרים המסוכנים במסוף התזקיקים לא יפגעו בפארק מורד הקישון ולא יגבילו שימושים מושכי קהל ובהם אירועים ומופעים. בנוסף, יש להורות על יישום אמצעי ניטור קבוע של מי הנחל והאוויר למקרה של אירוע זיהום דלקים וחומרים מסוכנים.