"צלול": דוח מבקר המדינה דורש לבחון את המשך פעילות קצא"א ומותח ביקורת על התנהלותה

דו"ח מבקר המדינה בעניין חברת "קו צינור אירופה אסיה" (קצא"א) מציע לבחון מחדש את פעילות שינוע הנפט של החברה לאור מגמות במשק האנרגייה של ישראל שמתבסס יותר על ייבוא תזקיקי נפט וצורך פחות דלקים לתחבורה. אמירה זו יש בה משום לחזק את טענת "צלול" וארגוני המטה לעצירת אסון הנפט שאסור, בשום תרחיש, להגדיל את היקף שינוע הנפט של קצא"א באילת ובאשקלון.

מבקר המדינה מצביע על הסיכונים בעסקאות שינוע הנפט אך נראה כי הוטעה לחשוב כי מדיניות "אפס תוספת סיכון באילת" הובילה לפגיעה בביטחון האנרגטי של מדינת ישראל בזמן המלחמה. נזכיר שהנפט שמשונע בשנים האחרונות במפרץ אילת, רובו ככולו מועמס אל מכליות שמגיעות ריקות למפרץ ועושה דרכו משם למזרח אסיה. הנפט שמשונע באילת אינו מיועד למשק הישראלי.
עובדה זו עומדת בניגוד מוחלט להצהרותיה הלא מבוססות של קצא"א הקושרות את שינוע הנפט באילת לביטחון האנרגטי של ישראל.

תמוה מאד שמבקר המדינה אינו מתייחס כלל לאיומים הביטחוניים הרבים שיש להגדלת שינוע הנפט של קצא"א על אילת ואשקלון ותמוהה עוד יותר העלמת העין מהתעלמותו של הצוות במשרד ראש הממשלה שהמליץ על הגדלת שינוע הנפט, בעת מלחמת "חרבות ברזל", ללא התייחסות להשלכות הביטחוניות של מהלך זה.

בנוסף, הטענות לפיהן יש הכרח במסוף תזקיקים במפרץ אילת מתעלמות לחלוטין מהסיכונים הסביבתיים ומהסיכונים הבטחוניים ומכך שגם ללא מסוף תזקיקים יש אפשרות לפריקת תזקיקים בשעת חירום.

בנוסף, המבקר מוצא לנכון לציין את מה שארגוני הסביבה מתריעים כבר זמן רב: קצא"א ממשיכה בהפקרות מוחלטת בכל הקשור לתחזוקת המתקנים והצנרת תוך התעלמות מהחלטות לביצוע תחזוקה חיונית שיש בה כדי למנוע אסונות נוספים מעבר לאלו שהחברה כבר גרמה בעבר.