עמותת "צלול" מבקשת מוועדת הפנים והגנת הסביבה לדרוש ממשרד הפנים, רשות המים, הרשויות המקומיות ותאגידי המים והביוב להיערך למניעת הצפות ושיטפונות שפוגעים ברכוש ציבורי ופרטי, לפגיעות בנפש, לנזקים כלכליים קשים ולאובדן שעות עבודה בעקבות עומסי תנועה. וגם למנוע את זיהום הים והנחלים בעקבות הגשם הראשון שפוגע בסביבה, בטבע ובציבור. הבקשה מקבלת משנה תוקף על רקע משבר האקלים שמתאפיין באירועי גשם קצרים וחזקים שמעלים את החשש מפני שיטפונות וזיהום.
להלן שורה של צעדים שיש לנקוט בטווח המיידי ובטווח הבינוני והארוך כדי לצמצם את השפעתן המזיקה של תופעות אלה:
בטווח המיידי
ניקוי רחובות הערים לפני הגשם הראשון
הגשם הראשון שוטף את הזיהום שהצטבר ברחובות ובתעלות הניקוז ומזרים אותו לנחלים ולים. תופעה שחוזרת על עצמה כמה פעמים בכל חורף בעקבות המרווחים הגדולים בין אירועי הגשם, תופעה שתלך ותתעצם בעקבות משבר האקלים שמתאפיין באירועי גשם חזקים ועוצמתיים ובהפסקות ארוכות בין אירוע למשנהו. בנוסף, הצטברות פסולת ברחובות גורמת לסתימות במערכות הניקוז ולהצפות.
אמצעים שיש לנקוט:
- ניקוי תעלות הניקוז, כבישיםומדרכות מפלסטיק חד פעמי, אבק, בדלי סיגריות והפרשות בעל חיים.
- הקמת קולטני פסולתעל פתחי צינורות הניקוז ודאגה לתחזוקתם וריקונם כמה פעמים בעונה.
- הגברת האכיפה על משליכי פסולת בערוצי נחלים ובמרחב הציבורי.
בטווח הבינוני והארוך
תכנון
אחת הסיבות המרכזיות להצפות בערים היא תכנון של שכונות מגורים וכבישים שאינו לוקח בחשבון את נושא הגשם והנגר. התוצאה היא:
- בינוי צפוף שגורם לאיטום הקרקע שמונע חלחול מי הגשם.
- אי תכנון של גנים ושטחים פתוחים מונע אזורי חלחול.
- גדיעת עצים ואי נטיעת עצים חדשים מונעים אמצעי חלחול.
- תכנון שאינו מתחשב בסוג הקרקע ובנוף גורם לעיתים לכך ששכונות המגורים נבנות דווקא בשטח הנמוך או על קרקע מחלחת ואילו השטחים הפתוחים מתוכננים באזורים שאינם מתאימים לכך.
הקפדה על העקרונות הבאים תאפשר לצמצם את היקף ההצפות והשיטפונות ותדירותם ותאפשר להעשיר את מי התהום:
- הקפדה על תכנון שלוקח בחשבון את נושא הנגר – בהסתמך על נתוני אמת בנושא הידרולוגיה, מבנה הקרקע, כמויות הגשם ועוד.
- הקמת מתקנים לצמצום כמותו ושיפור איכותו של הנגר– ביופילטרים, גינות קולטות נגר, מדרכות, כבישים וכיכרות מחלחלים ועוד.
- הקפדה על השהיית נגר והחדרתו לתת הקרקע – אי הקפדה מחייב הקמת מערכות ניקוז גדולות, ויקרות שמעבירות את השיטפונות וההצפות ממעלה האגן למורד. (ל"צלול" ידוע על מקרים שבהם נפסלו תוכניות מקומיות תוך העדפת תוכניות ניקוז גדולות ויקרות שגורמות לבזבוז כספי ציבור ואינן פותרות את הבעיה).
הטיית הנגר המזוהם למט"ש
יש לבחון הקמת תחנות שאיבה או הטיה של הנגר במטרה להזרימו מתעלות הניקוז למתקן לטיפול בשפכים (מט"ש). ההזרמה תתבצע רק בשעות הראשונות של הגשם הראשון תוך פיקוח הדוק שלא תציף את מערכות ההולכה והטיפול ותפגע בהם. באמצעות תכנון נכון המערכות יכולות להסיט חלק ניכר מהזיהום אל מתקני הטיפול בשפכים ללא פגיעה בהם ולמנוע את זיהום הים והנחלים.
ניתוק חיבורים צולבים אסורים בין מערכת הניקוז למערכת הביוב
ברוב הערים בארץ, ובעיקר באלה שבהן שכונות ישנות, קיימים חיבורים צולבים בין מערכות הנגר והביוב שגורמים לחדירת הביוב לצינורות הנגר ולהזרמתו לים. הביוב מכיל ריכוזי חיידקים צואתיים המסוכנים לבריאות הציבור והסביבה הימית. מנתונים שאספה "צלול" באמצעות דגימות שהיא מבצעת במוצאי הנקזים העירוניים עולה שהביוב מכיל חיידקים שחורגים באלפי אחוזים מתקן משרד הבריאות למי רחצה בים ומתקנות ההזרמה לנחלים.
כשהנגר נכנס לצינורות הביוב הוא מגיע למט"ש ומחבל בתהליך הטיפול. התוצאה היא הזרמת הביוב לים שמחייבת את משרד הבריאות לסגור את החופים לרחצה.
חיבורים צולבים אסורים על-פי תקנות המים (מניעת זיהום מים) (מערכת להולכת שפכים), שמחייבות את הרשויות המקומיות לנתקם. חוק תאגידי מים וביוב, תשס"א-2001, כללי רשות המים לתאגידי המים והביוב – אמות מידה הנדסיות (2017) מחייב את הרשויות לבדוק חיבורים צולבים ולנתקם הן בתשתית העירונית ובהן בחצרות פרטיות.
"לצלול" ידוע שמדובר בתופעה כלל ארצית ובמהלך שיש לו עלות כלכלית לא מבוטלת, וכי חלק מהרשויות יתקשו להרים את הנטל בעצמן. לכן הפנייה היא גם למשרדי הממשלה – האוצר, המשרד להגנת הסביבה ורשות המים, בבקשה לסייע לרשויות ותאגידי המים לעשות את המוטל עליהם במטרה לשים קץ אחת ולתמיד לתופעה מבישה ומזיקה זו.
הצעדים הנדרשים:
- לבצע סקרים לאיתור חיבורים בלתי חוקיים בין מערכות ביוב ומערכות הניקוז.
- לאכוף ניתוק מרזבים וחיבורים פיראטיים בין מערכות הביוב והניקוז כפי שמחייב החוק.
- לחייב את הקבלנים לעמוד בעקרונות תמ"א 1, הנחיות רשות המים ומשרד השיכון לצמצום כמות הנגר.
"צלול" בטוחה שאם הצעדים שהוצעו יינקטו אפשר יהיה למנוע את הפגיעה הקשה בסביבה ובציבור והיא מציעה לוועדה את עזרתה להוביל את השינוי הנדרש.