ZALUL - LOGO WIDE - BLUE -TRANSPARENT - לוגו צלול שקוף כחול
  • אודות
    • אודות “צלול”
    • הצוות שלנו
    • ההישגים שלנו
    • תקנון אתר ומדיניות פרטיות
  • מאבקים ומיזמים
    הים התיכון
    • קידוחי הגז והנפט – מתכון לאסון
    • חוק התלמ”ת
    • שוברי גלים
    • אסון הזפת
    • מפרץ חיפה
    • חופים
    • דוגמים “צלול”
    • התפלה
    • זיהום קרקע תעשיות אלקטרוכימיות
    • מרינות
    • איים מלאכותיים
    • דוחות
    • קידוחי הגז והנפט – מתכון לאסון
    • חוק התלמ”ת
    • שוברי גלים
    • אסון הזפת
    • מפרץ חיפה
    • חופים
    • דוגמים “צלול”
    • התפלה
    • זיהום קרקע תעשיות אלקטרוכימיות
    • מרינות
    • איים מלאכותיים
    • דוחות
    מפרץ אילת
    • תוכנית הטיילת – מצילים את החלק הדרומי
    • קצא"א העתיד השחור של אשקלון ואילת
    • השונית של אילת – גרעין הרבייה לשוניות העולם
    • עוצרים את חוות הדגים
    • דוחות
    • תוכנית הטיילת – מצילים את החלק הדרומי
    • קצא"א העתיד השחור של אשקלון ואילת
    • השונית של אילת – גרעין הרבייה לשוניות העולם
    • עוצרים את חוות הדגים
    • דוחות
    נחלים
    • נחלים הזורמים לים התיכון
    • נחלי הצפון
    • נחלי הדרום
    • נחלים חוצי גבולות
    • רפורמה בבתי הבד
    • הרפורמה בענף המדגה
    • שאלת הקולחים
    • דוחות
    • נחלים הזורמים לים התיכון
    • נחלי הצפון
    • נחלי הדרום
    • נחלים חוצי גבולות
    • רפורמה בבתי הבד
    • הרפורמה בענף המדגה
    • שאלת הקולחים
    • דוחות
    משבר האקלים
    • הסיבות למשבר
    • נגר עירוני ושטפונות
    • משק המים
    • בארות הפקת המים
    • תוכנית השפעה מקומית
    • הסיבות למשבר
    • נגר עירוני ושטפונות
    • משק המים
    • בארות הפקת המים
    • תוכנית השפעה מקומית
    פלסטיק ופסולת
    • הפלסטיק חד פעמי – הורג!
    • חד פעמי – סכנה בריאותית
    • עיר ללא פלסטיק
    • חוק הפיקדון
    • חוק השקיות
    • מתנגדים למשרפות פסולת
    • דוחות
    • הפלסטיק חד פעמי – הורג!
    • חד פעמי – סכנה בריאותית
    • עיר ללא פלסטיק
    • חוק הפיקדון
    • חוק השקיות
    • מתנגדים למשרפות פסולת
    • דוחות
  • חדשות ומאמרים
    • דמוקרטיה וסביבה
    • האג’נדה הכחולה – ירוקה של צלול
    • דפי עמדה ועבודות
    • עתירות ותביעות משפטיות
    • ניוזלטרים
    • כל הפוסטים
    • וידאו ויוטיוב
  • צלול ברשויות
  • צלול בעסקים
להתנדב
תמיכה
ניקיון חופים
ZALUL - LOGO WIDE - BLUE -TRANSPARENT - לוגו צלול שקוף כחול
  • אודות
  • חדשות ומאמרים
  • מאבקים ומיזמים
    • הים התיכון
      • קידוחי הגז והנפט – מתכון לאסון
      • חוק התלמ”ת
      • שוברי גלים
      • אסון הזפת
      • מפרץ חיפה
      • חופים
      • דוגמים “צלול”
      • התפלה
      • זיהום קרקע תעשיות אלקטרוכימיות
      • מרינות
      • איים מלאכותיים
      • דוחות
    • מפרץ אילת
      • תוכנית הטיילת – מצילים את החלק הדרומי
      • קצא"א העתיד השחור של אשקלון ואילת
      • השונית של אילת – גרעין הרבייה לשוניות העולם
      • עוצרים את חוות הדגים
      • דוחות
    • נחלים
    • משבר האקלים
    • פלסטיק ופסולת
    zalul_Logo_web.png
  • צלול בעסקים
  • צרו קשר
  • תמיכה
  • להתנדב
  • ניקיונות חופים ונחלים
  • "צלול ברשויות" – קידום מצוינות סביבתית ברשויות המקומיות
לוגו צלול

ערר "צלול" על החלטת הולחו"ף לאשר שוברי הגלים בחופי קריית חיים

5 ביולי 2025

עמותת "צלול", באמצעות מתכננת הערים והמשפטנית אורלי אריאב, הגישה ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה (ועדת משנה לעררים) על החלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף) לאשר להפקדה את התוכנית להקמת שוברי גלים בחופי קריית חיים.

התוכנית שאושרה כוללת שבעה שוברי גלים באורך 150 מטר כל אחד, באורך מצטבר של 1.7 ק"מ, שיבלטו לגובה של שני מטר מעל לפני הים, במרחק של 200 מטר מהחוף.

לדעת "צלול" שוברי גלים המתוכננים ייפגעו בנוף הפתוח לים, בגולשי  גלים ורוח, יהיו מפגע בטיחותי לרוחצים ועלולים להגביר את הזיהום בחופים בעת זרימת נגר עירוני מזוהם בשפכים ופסולת. עוד טוענת "צלול" שההחלטה התקבלה על בסיס תשתית עובדתית חסרה ופגומה, תוך התעלמות מחלופות סביבתיות בנות-קיימא ומתקדמות יותר ותוך התעלמות מהשלכותיה מרחיקות הלכת של "התוכנית הארצית לשיקום אזור מפרץ חיפה למרחב החופי" (תמ"א 75). ההחלטה, אם תמומש, תגרום לנזק נופי, אקולוגי ובטיחותי בלתי הפיך ותנציח פתרון הנדסי מיושן שאינו מתאים לניהול חופים במאה ה-21.

עוד נכתב בערר שההליך התכנוני ובחינת החלופות בתסקיר שהוגש לוועדה לוקים בכשלים וכי ההחלטה מבוססת על תשתית עובדתית חסרה ולקויה.

עיקרי הערר:

  1. כשלים בהליך התכנוני ובחינת החלופות:
  • אי קיום החלטת הוועדה המחוזית: נבחנו שלוש חלופות בלבד – שתי חלופות "קשיחות" ואחת "מטובעת" (תת-ימית) עם דורבנות (שוברים ניצבים לחוף) בקצוות. לא נבחנו חלופות רכות ולא נבחנה חלופה של שוברים מטובעים ללא דורבנות.
  • בחינה מגמתית של חלופות: נבחנה חלופת שוברי גלים מטובעים (כשכותרת שוברי הגלים היא  1.5 מטר מתחת לפני הים) וחלופה C2 (המשלבת שני שוברי גלים בולטים ושניים מטובעים)  – לא נבחנו באופן יסודי ומפורט בהשוואה לחלופת שוברי גלים הבולטים מעל הים. לא נבחנו שוברי גלים רחבים כנדרש מחלופה זו ולא נבחנו מיקומים וצורות הנדסיות שונות כפי שבוצע לגבי שוברים בולטים. בנוסף חלופת השוברים המטובעים והחלופה המשולבת לא עברו אופטימיזציה של תוספת הזנת חול.
  • שינוי גובה החלופה שנבחרה ללא בחינה:  שוברי הגלים בחלופה 2a גבוהים בין -1.5 מטר עד ל-2.3 מטר מעל פני הים. לא נערכה בחינה חוזרת של השפעות השינוי על המודלים.
  • התעלמות מתמ"א 75: תמ"א 75 "שער המפרץ", שאושרה בינואר 2024, לא נדונה באופן מקיף ומעמיק בהקשר של התוכנית הנדונה. פינוי חוות המיכלים ופירוק חומת הים של ה"חווה" ישפיעו קריטית על מצב החופים, יכולים לצמצם את גריעת החול ולייתר את הצורך בשוברי גלים.
  • הסתמכות על נתונים בעלי מגבלות: הנתונים עליהם התבססו המודלים (מודל GenCade ו-MIKE 21) אינם מתאימים לאזור דרום המפרץ ואינם משקפים נכונה את תנאיו. לדוגמה מיקום המצוף המרכזי מרוחק מאוד מהמפרץ. בנוסף, לא נערכו מדידות רציפות של זרמי החוף הרדוד בקריית חיים.
  1. החלופה שנבחרה יוצרת מפגעים והאיזון שנעשה בעת בחינתה לקוי:

אמנם החלופה שנבחרה ואושרה עומדת באמת המידה של רוחב רצועת החוף שנקבעה כמטרתה המרכזית של התכנית, אולם היא בעלת מספר השלכות סביבתיות ואקולוגיות שליליות, בעיקר בהשוואה לפתרונות מודרניים יותר כגון שוברי גלים מטובעים או ריף מלאכותי שלא ניתן להם משקל הראוי.

  1. שוברי גלים בגובה זה מעל פני הים פוגעים בנוף והאופק הפתוח לים.
  2. שוברי הגלים ייפגעו מאוד בגלישת גלים וגלישת רוח במרחב גדול זה, והם יהפכו למפגע בטיחותי לרוחצים ולגולשים שיסתכנו לגלוש בקרבתם.
  3. השוברים עלולים להגביר חדירת מינים פולשים מזיקים ואת זיהום חופי הרחצה בעת זרימת נגר עירוני מזוהם בשפכים ופסולת

3. התוכנית נעדרת ראייה תכנונית כוללת:

התוכנית פותרת בעיה נקודתית של חוף קריית חיים, ללא ראייה כוללת של נושא ההגנות החופיות בישראל בכלל ותוך פיצול והתעלמות מחופי קריית ים. זאת למרות החלטות קודמות שדרשו לכלול אותם בתוכנית השיקום לחוף.

  1. הסעדים המבוקשים:
  • לבטל את החלטת הולחו"ף מיום 21.5.2025 ולא לאשר את התוכנית במתכונתה הנוכחית.
  • להורות על הזנת חול מיידית בכמות מינימאלית של 200,000 מ"ק, להזיז את חומת חוות המיכלים מזרחה ולפרק את הרחבה והמבנים הבולטים מהטיילת לים.
  • להורות על ביצוע בחינה מחודשת ומקיפה של חלופות ההגנה החופית, שתכלול:
    • בחינה מעמיקה של חלופות "רכות" ומבוססות טבע, כגון ריפים מלאכותיים וגיאוטיובים, תוך התאמה למאפיינים הספציפיים של חופי קריית חיים ושימוש במודלים מדויקים המותאמים לסוגי מבנים אלה.
    • לבחון חלופות של שוברי גלים מוטבעים (תת-ימיים), ברוחב ובפוזיציות שונות תוך התחשבות בהשפעה הנופית והבטיחותית; בחינה של השפעות אקולוגיות ופוטנציאל להעשרה ביולוגית בכל חלופה.
    • בחינת החלופות לאור תמ"א 75 והשינויים הצפויים בעקבותיה.
  • להרחיב את תחום התוכנית ולכלול בה פעולות מתקנות ופתרונות מקיפים גם עבור חופי קריית ים, תוך שיתוף פעולה מלא עם העירייה.
  • להתנות את המשך קידום התוכנית בהצגת מקורות חול ודאיים ואופרטיביים, תוך בדיקה מקיפה של איכות החול וכמותו וציון מקורות חלופיים (כולל מחוץ למפרץ חיפה).
  • להשלים את הבחינה של השפעות עליית מפלס פני הים על התוכנית בכל התרחישים האפשריים, ולקבוע הנחיות ברורות להתאמת המבנים העתידיים.
  • לקבוע מנגנון לניטור שוטף וברור של השפעות התוכנית על קו החוף ועל הסביבה הימית, כולל מנגנון לפעולות מתקנות במידה ויתגלו חריגות.

לסיכום

אפשר בוודאות להרחיב את החוף באמצעים פוגעניים פחות מאלה שמציעה תוכנית זו.

על הוועדה המחוזית והולחו"ף היה להתייחס למטרות נוספות בעת תיכנונו של הפרויקט שהוא בעל השלכות כה משמעותיות.

לאור השינויים הדרמטיים שמתוכננים במפרץ חיפה – בין נחל הקישון המשוקם לחוף הים, (תמ"א 75), שעתידים להפוך את החוף התעשייתי לחזית ים במרקם עירוני שכוללת חופי רחצה אטרקטיביים עבור תושבי חיפה והצפון ותיירים, מצופה היה שהתוכנית תגדיר במטרותיה גם שמירה על נוף פתוח, תמצא פתרונות שלא יחסמו פעילות ספורט ופנאי ותיתן עדיפות לפתרונות "ידידותיים" לסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »
פוסטים אחרונים
חזון לירקון – שוחים בנחל ב-2035?

חזון לירקון – שוחים בנחל ב-2035?

ערר "צלול" על החלטת הולחו"ף לאשר שוברי הגלים בחופי קריית חיים

ערר "צלול" על החלטת הולחו"ף לאשר שוברי הגלים בחופי קריית חיים

דף עמדה: האם ובאיזה מחיר אפשר לשקם (לייצב) את מפלס ים המלח?

דף עמדה: האם ובאיזה מחיר אפשר לשקם (לייצב) את מפלס ים המלח?

פוסטים אחרונים
  • חזון לירקון – שוחים בנחל ב-2035?
  • ערר "צלול" על החלטת הולחו"ף לאשר שוברי הגלים בחופי קריית חיים
  • דף עמדה: האם ובאיזה מחיר אפשר לשקם (לייצב) את מפלס ים המלח?
  • "צלול" לרשות המים: " יש להדגיש בתוכנית הקולחים של רשות המים את עלות אי ביצועה ואת הסכנות מכך לסביבה ולמשק המים"
בואו להיות חברים שלנו בפייסבוק
‏צלול | Zalul Environmental Association‏

עקבו אחרינו

Facebook Instagram Youtube Envelope
צלול תו מידות לאפקטיביות Zalul Midot Seal of Effectiveness

צרו קשר

  • office@zalul.org.il
  • 03-5762666
  • 03-5762632
  • אבא הילל סילבר 16, רמת גן 52506

הישארו מעודכנים

הירשמו כדי לקבל דיווחים על מה עושה העמותה ומה אתם יכולים לעשות כדי לעזור:

* בהרשמה זאת יש אישור לקבלת דיוור.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס