מדריך לרשויות המקומיות – איך לאמץ חוק עזר עירוני האוסר הכנסת מוצרים חד פעמיים לחופי הרחצה ומכירתם?

עמותת "צלול" מציעה מדריך לעידוד רשויות מקומיות לאמץ חוק עזר עירוני האוסר על הכנסת מוצרי פלסטיק חד פעמיים לחופי הרחצה העירוניים ועל מכירתם. מטרת החוק למנוע את זליגתם של הכלים החד פעמיים למי הים ואת הנזק שהם גורמים לסביבה, לבריאות ולחי והצומח הימי – תהליך מאתגר שיש בו תועלות סביבתיות, תודעתיות וכלכליות ושבטווח הארוך יחסוך כסף רב לבעלי העסקים הפועלים בחופים ולרשויות שמשקיעות כסף רב בטיפול בפסולת. 

"צלול" בטוחה שתושבי הרשות ובעלי העסקים לאורך חופיה, יענו לבקשה שלא להביא פלסטיק חד פעמי לחופים, ולא למכור או לקנות אותו, ויצטרפו בכך לתושבי ערים נוספות ברחבי הארץ שכבר אימצו חוק עזר כזה, ביניהן הרצלייה, תל אביב, ואילת. רשויות נוספות נמצאות בשלבים שונים של התהליך. 

ישראל, כמו גם ארצות הברית, סינגפור וסין, נמצאת בראש רשימת המדינות שצורכות את כמות הפלסטיק החד פעמי הגדולה ביותר לנפש שחלק ניכר ממנה מגיע לחופי הים ולמימיו. על פי מחקרים שנעשו בארץ כ- 90% מהפסולת בחופים היא פלסטיק (לעומת 22% בעולם). כ-38% ממנה הם כלים חד פעמיים, ש-60% מהם מוצאים את דרכה אל הים. סקר פלסטיק שערכה עמותת "צלול" בחופי הרצלייה מצא שהציבור מגיע לחופים עם כמויות עצומות של פלסטיק חד פעמי אותו הוא משאיר אחריו על החופים – בעיקר כוסות חד פעמיות. אין ספק שחוק עזר עירוני האוסר הכנסת פלסטיק לחופים ושמלווה בהסברה במערכת החינוך ובמוסדות הציבור יחולל מהפכה בתחום זה.

מדריך זה כולל: נוסח לחוק העזר, מידע לצוותי הסברה וחומר שיווקי לפרסום.

צוות "צלול" כאן לשאלות ועזרה. 

במקביל "צלול" פועלת מול גורמי ממשל לאישור חוקי עזר עירוניים ותוספת סמכויות אכיפה. 

נוסח חוק העזר האוסר הכנסת פלסטיק לחופים ומכירתו

חוק הסדרת מקומות רחצה קובע כי רשות מקומית, באישור שר הפנים, רשאית לקבוע בחוק עזר הוראות להסדרת רחצה בים, ובכלל זה הוראות בעניין הבטחת הניקיון בחופים (סעיף 6 לחוק). 

עד כה שילבו מספר רשויות את האיסור על מכירה ושימוש בחד פעמי בחוקי העזר הקיימים העוסקים בהסדרת מקומות רחצה מכוח חוק הסדרת מקומות רחצה:

אילת  – תיקון חוק עזר לאילת (רחצה על שפת הים), התש"ם-1980 תוקן ב 29.12.20.
הרצלייה – אוש חוק זהה לזה שבאילת.

בכל הנוגע לאכיפה ולהטלת קנסות, האיסור על חד-פעמי בחופים במסגרת חוקי העזר היא עבירת קנס.

סעיף 13 לחוק הסדרת מקומות רחצה קובע:

עבירות קנס – הוראות סעיף 99א לפקודת העיריות, 1934, יחולו על עבירה לפי חוק זה, או לפי צו או חוק עזר על פיו, כאילו היתה עבירה על חוק עזר של עירייה, ובתחומה של מועצה מקומית יהיו לענין זה סמכויותיו של פקיד עיריה לפי סעיף 99א האמור בידי עובד אותה המועצה המקומית שהורשה לענין סעיף 9(5) לפקודת המועצות המקומיות, 1941.

סעיף 265 לפקודת העיריות [נוסח חדש] (מספר הסעיף השתנה בפקודת העיריות החדשה) – קובע לגבי עבירת קנס:

(א)  השר, בהסכמת שר המשפטים, רשאי, בצו ברשומות, להודיע כי עבירה על הוראה פלונית בחוק עזר של עיריה היא עבירת קנס, דרך כלל או בתנאים או בסייגים שקבע.

(ב)  השר יקבע בצו ברשומות –

(1)     את שיעור הקנס לכל עבירת קנס, ובלבד שלא יעלה על 730 שקלים חדשים, ורשאי הוא לקבוע שיעורים שונים לעבירה בהתחשב בנסיבות ביצועה;

סמכות פקחי העירייה לחלק קנסות בעבירות סביבתיות קבועה בחוק הרשויות המקומיות (אכיפה סביבתית – סמכויות פקחים), תשס"ח-2008

סעיף  5 קובע: נקבע כי עבירה על חיקוק סביבה היא עבירת קנס לפי סעיף 221(א) לחוק סדר הדין הפלילי, לא יעשה ראש רשות מקומית שימוש בסמכותו להסמיך עובד רשות מקומית למסור הודעת תשלום קנס לפי סעיף 228(ב) לחוק האמור ביחס לאותה עבירה, אלא אם כן הוסמך אותו עובד כפקח לפי הוראות חוק זה.

סעיף 221(א) לחוק סדר הדין הפלילי

  1. (א)  שר המשפטים רשאי לקבוע שעבירה על הוראה פלונית, שאיננה פשע, היא עבירת קנס, דרך כלל או בתנאים או בסייגים שקבע; היתה העבירה קבועה בחוק, או על פי חוק, ששר אחר ממונה על ביצועו, תהיה קביעת שר המשפטים טעונה הסכמת אותו שר (להלן – השר הממונה).

          (ב)  קבע שר המשפטים שעבירה פלונית היא עבירת קנס, יקבע את שיעור הקנס, ורשאי הוא לקבוע שיעורים שונים לעבירה חוזרת או נוספת או לעבירה נמשכת שעבר אותו אדם או בהתחשב בנסיבות ביצוע העבירה, ובלבד ששיעור קנס לא יעלה על השיעור שנקבע לו בחיקוק הקובע את העבירה או על 730 שקלים חדשים לגבי עבירה ראשונה ועל 1,400 שקלים חדשים לגבי עבירה חוזרת או נוספת, לפי הסכום הנמוך יותר.

מועצה אזורית חוף כרמל היא הרשות הראשונה שקיבלה אישור לאכיפה.

ריכוז עבירות קנס לפי חוקי העזר של המועצה האזורית חוף הכרמל בתוקף מ-16.8.2022

הסעיפים 10 ב(ב) לעניין שימוש בלבד, ולעניין צלחות, כוסות קשיות שתייה וסכו"ם בלבד.

תוכן הסעיף:

(א)המועצה רשאית להכריז על אזורים בשפת הים כ"חוף בלא פלסטיק".

(ב) החליטה המועצה כאמור בסעיף קטן (א) לא יכניס אדם לאותו אזור כלי אוכל ושתייה לשימוש חד פעמי העשויים פלסטיק, ולא ישתמש באותו אזור בכלים כאמור.

(ג) החליט המועצה כאמור בסעיף קטן (א), תפרסם את החלטתה באתר האינטרנט של המועצה, ותציין במודעות ובשלטים את גבולות האזורים.

דרגת הקנס – ו

הקנס בשקלים – 105

הסברה בחופים

  • חומרי הדרכה לצוות הסברה בחופים – כל מה שעובדי צוותי הסברה צריכים לדעת. (הדף הופק תוך שיתוף פעולה בין עיריית הרצלייה ו"צלול").
  • עלות פעילות הסברה בחופים בחודשי הקיץ (הערכה): שעתיים בכל שישי ושבת. (ארבע שעות) במשך חמישה שבועות לשני מדריכים סה"כ 40 שעות = אלפי שקלים ספורים ("צלול" שילמה 60 ש"ח לשעה).
  • תכונות של מדריך בצוות ההסברה – יכולות הדרכה והסברה, נכונות לעבודה בסופי שבוע, יכולת הליכה פיזית בחופים בשעות החמות. אהבה לסביבה ולים.

דרכי הפעולה: 

  • הליכה על החוף: צוות הסברה מצויד במסגרת לצילום פונה ליושבים על החוף, מסביר להם את עקרונות החוק ומזמין אותם להצטלם ולהעלות את התמונה לרשתות החברתיות. 
  • דוכן הסברה – המדריך מזמין את המגיעים לחוף לשמוע הסבר באורך של כחמש דקות, להצטלם עם מסגרת ולהעלות את התמונה לרשתות החברתיות.
  • שימו לב: כדי להעלות לפייסבוק של המועצה תמונות של קטינים יש להחתים את ההורים על טופס הסכמה של ההורים.
  • אפשר לפנות למציל בחוף שיזכיר את נושא הפלסטיק החד פעמי פעם בשעה – נזקיו לבריאות ופגיעתו בסביבה ובבעלי החיים.

חומרים שיווקיים בנושא נזקי פלסטיק חד פעמי לבריאות, לסביבה ולבעלי החיים

  • מסגרת לצילום של מבקרים המגיעים לחוף.
  • רולאפ "עיר ללא פלסטיק".
  • פוסטר "10 טיפים לחיים בריאים ללא פלסטיק". 
  • מדריך לצוותי הסברה.

 כדי להוריד את הקבצים נא הרשמו בטופס:

שימו לב: 

בכל הפרסומים יש לתת קרדיט ל"צלול" מספקת המידע והחומרים. יש לכתוב: "בייעוץ ושיתוף פעולה עם עמותת צלול".
"צלול" מציעה סיוע של גרפיקאי להתאמת הגרפיקה לצורכי הרשות.