תגובת "צלול" לדוח המכון הבין-אוניברסטיאי למפרץ אילת

המשרד להגנת הסביבה והמכון הבינאוניברסטאי פרסמו דוח המפרט את הסכנות העורבות למפרץ אילת מהגדלת שינוע הנפט, הגדלת כמות החנקות המוזרמת למפרץ ועליית טמפרטורת מי הים. "צלול" בתגובה לדוח – "הוא צריך להדיר שיינה מעיניו של כל מי שהמפרץ יקר ללבו".

תוצאות דוח הניטור הלאומי של מפרץ אילת צריכות להדיר שינה מעיניו של כל מי שגורל השונית של אילת חשוב לו. מהדוח עולה שריכוז החנקות בעומק הים עלה במידה חריגה. ה"ערבוב העמוק" שהיה בשנת 2022 היה קצר וחלש מידי ולכן ריכוזי חומרי ההזנה (נוטריאנטים) בעומק הים נותרו גבוהים.
ריכוז זה מעורר חשש כבד שבחורף קר יותר (כפי שעלול לקרות בשל השכיחות הגוברת של מופעי מזג אויר קיצוני בעקבות משבר האקלים), ערבוב עמוק יגרום לעלייה חדה בריכוז החנקות שעלול לגרום לפריחת אצות מסיבית שיחשיכו את המים ויפגעו אנושות בשוניות האלמוגים ובחווית הרחצה והתיירות באילת.
דוח הניטור מראה שמגמת התחממות מי הים במפרץ גוברת בקצב גבוה מעל הממוצע העולמי.
אמנם שוניות האלמוגים של מפרץ אילת אמידות להתחממות מי הים בשל המבנה הגנטי המיוחד שלהן, אלא שעמידות זו נחלשת מאוד כאשר עליית הטמפרטורה מתרחשת יחד עם ריכוז נוטריינטים גבוה או שפך נפט שהוא אויב מר של הסביבה הימית ובמיוחד של שוניות האלמוגים.
גורם מדאיג נוסף המצוין בדו"ח הוא היעלמותם של קיפודי הים במפרץ בשל מחלה ויראלית שמקורה לא ברור. לקיפודי הים יש תפקיד חשוב בשמירה על השונית משום שהם ניזונים מהאצות המתחרות באלמוגים על אתרי התיישבות בשונית. בינתיים השונית לא נפגעת מהעלמות קיפודי הים, אולם קיים חשש רב לפגיעה עתידית.
מצב זה מדגיש את תפקידם החיוני של בעלי החיים הימיים שניזונים מאצות ומחזק את הצורך לאסור דיג במפרץ אילת.

הדוח מדגיש את החובה להתנגד בכל תוקף להגדלת כמויות שינוע הנפט של קצא"א ולהגדלת כמות החנקות המוזרמות למפרץ.
דו"ח הניטור הוא קריאת השכמה אחרונה לשרי הממשלה להתנגד להצעת ההחלטה המסוכנת לביטול מדיניות 'אפס תוספת סיכון למפרץ אילת' שתאפשר לחברת קצא"א הגדלה, ללא הגבלה, של שינוע הנפט במפרץ הנדיר והרגיש.
מפרץ אילת הוא משאב טבע לאומי ועולמי בעל ייחודיות אקולוגית וחשיבות עצומה לכלכלת העיר אילת והאיזור כולו.
דו"ח הניטור מוכיח מעל לכל צל של ספק שלאור האיומים הרבים על המפרץ, תהיה זו 'בכיה לדורות' לאשר תכנית כל כך מסוכנת להמשכיות קיומה של פנינת טבע זו שתורמת כה רבות לכלכלת אילת והמשק כולו.
חשוב לזכור – שוניות האלמוגים של המפרץ הן מקלט ובסיס לשיקום אקולוגי לאלמוגי העולם שנהרסים כתוצאה מהתחממות הגלובלית ועליית טמפרטורת מי הים. על כתפי מדינת ישראל מונחת אחריות היסטורית להגן ולשמור עליהן.