קצא"א ביקשה לדחות את הדיון בעתירה עד אחרי הבחירות. "צלול" מתנגדת

עמותת צלול יוצאת נגד בקשת חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) לדחות את הדיון בעתירה לשינוי היתר הרעלים שקבע המשרד להגנת הסביבה, ומכנה את הבקשה – תמוהה. 
עמותת צלול מבקשת להזכיר מספר עובדות חשובות שקצא"א ומשרד האוצר שכחו לציין:
1.  בין השנים 2018-2020 קצא"א שנעה דרך מסופיה באילת ואשקלון כ-12 מיליון טון נפט, הכמות שנקבעה בהיתרי הרעלים שנגדו היא עותרת.
2.  עתירת קצא"א מוכיחה מעבר לכל צל של ספק, שבכוונת החברה להגדיל את כמות הנפט המשונעת, עובדה שעומדת בסתירה למדיניות המשרד להגנת הסביבה – "אפס תוספת סיכון למפרץ אילת".
3.  כ- 40% מהנפט שהעבירה קצא"א לזיקוק, מיועד לייצוא, כלומר הוא אינו חיוני או הכרחי למשק האנרגייה של ישראל.
4.  עובדה זו ידועה למנכ"ל משרד האוצר שטוען דברים הפוכים, בעוד שממשלתו החליטה על צמצום הזיקוק בישראל ואף על סגירת בז"ן תוך כעשור.
5.  ככל שיותר ישראלים יעברו לתחבורה ציבורית ולרכבים חשמליים, צריכת הדלקים המזוקקים מנפט תפחת עוד ועוד.
6.  כמות הדלקים לשעת חרום, תלויה בכמות התזקיקים והנפט בחוות המיכלים בישראל שמסופקת ממקורות שונים מלבד קצא"א, ואינה תלויה באופן ישיר בכמות המותרת לשינוע בקצא"א.
7.  אפילו שרי האנרגיה לשעבר, קרין אלהרר ויובל שטייניץ ומנכ"ל משרד האנרגיה הקודם, אודי אדירי, הצהירו שאין צורך בהסכם "רד-מד" לצרכי האנרגייה של ישראל.
8.  עשרות מליוני הטון שישונעו דרך מפרץ אילת, כפי שפירסמה בזמנו קצא"א, אינם מיועדים למשק הישראלי אך יוצרים סיכון אדיר לשוניות האלומגים היחודיות של המפרץ.
9.  השינוע מסכן את מתקני ההתפלה בארץ שמספקים 75% ממי השתייה.
10. זיהום נפט במפרץ אילת יפגע אנושות בתיירות ובפרנסתן של אלפי משפחות.
11. כבר כיום קצא"א אחראית לעשרות אירועי זיהום, מטרדי ריח וזיהום אויר, שפוגעים בתושבי אילת ואשקלון.

אסון הכלור שאירע בנמל עקבה ביוני 2022, מוכיח שתקלות קורות כל הזמן, ולכן צודק המשרד להגנת הסביבה שמבקש להגביל את שינוע הנפט לכמות המותרת כיום ולא מעבר לכך.
נפט הוא חומר מזיק ורעיל לסביבה הימית. בזמן אסון שפך קשה לאסוף או לפרק אותו לחומרים שאינם מזיקים. תאונת שפך של נפט ממכלית תגרום להרס ומוות של בתי גידול ובעלי חיים ימיים ותוביל בנוסף לפגיעה קשה בכלכלה. לדעת "צלול", משבר האקלים מחייב אותנו לצמצם עד למינימום ההכרחי את התלות בדלקים פוסיליים. הדברים אמורים פי כמה במציאות שבה אין הכרח לשנע כמויות כה גדולות נפט.