"צלול" מתנגדת לתוכנית הבינוי בסמוך לנחל גליל ים

צילום: מאיה ראם

עמותת צלול מבקשת מראש עיריית הרצלייה, יריב פישר, לפעול לביטול התוכנית לבנות בית ספר בתחום פשט ההצפה של נחל גליל ים –  בניגוד גמור לכל היגיון תכנוני, לשכל הישר, ובניגוד להוראותיה של תוכנית המתאר הארצית (תמ"א) 1.

נחל גליל ים זורם משכונת נווה ישראל וממשיך לשכונת גליל ים. הנחל, שיש לו פוטנציאל רב להפוך לפנינת טבע, סובל מהזנחה רבת שנים. לפי סקר שערכה רשות ניקוז ונחלים "ירקון", הנחל, שמוגדר כנחל ראשי, עשיר בממצאים בוטניים והוא בית חשוב לזולחים, דו חיים ועופות. רשות הניקוז ממליצה לשקם את הנחל.

אך לא רק זאת. בנייה בשטח ההצפה של נחל לא רק שפוגעת בנחל ובשירותי המערכת שהוא מספק, אלא שהיא טעות תכנונית קשה שעלולות להיות לה השלכות רחבות, תוך סיכון הסביבה וחיי התושבים. בעולם ובארץ לא חסרות דוגמאות שבהן מתכננים ומהנדסים החליטו להסיט מסלולם נחלים, או להכניס את מימיהם לצינור. התוצאה הייתה שטפונות ואסונות – ראה מקרה נהרייה, שבו העירייה אישרה בניית קניון בפשט ההצפה של נחל הגעתון. התוצאה היא הצפות חוזרות ונשנות, נזק אדיר לרכוש ופגיעה בחיי אדם. גם בהרצלייה נבנתה תחנת הרכבת באזור הסובל מבעיות ניקוז קשות. התוצאה הצפות חוזרות ונשנות.

עוד כתבה "צלול": "בעידן של משבר אקלים לנחלים ולערוציהם יש תפקיד חשוב במיתון שטפונות, זאת בנוסף לתפקידם האקולוגי החשוב. ואכן תמ"א 1 סעיף 1.4.5 קובעת 'הנחל יישמר בתוואי הטבעי שלו ותימנע ככל האפשר הסטת נחל מן התוואי הטבעי, קירויו או העברתו במובל. במקרים חריגים ראשי מוסד תכנון לאשר תוכנית הכוללת הסטת נחל, קירוי או מעבר במובל בתנאים הבאים: מוסד התכנון שוכנע בצורך בהסטה, קירוי או העברה במובל לאחר שנבחנו חלופות. ההסטה, הקירוי או ההעברה במובל יהיו בהיקף מזערי ככל שנית, ההסטה תתבצע במופע טבעי, ככל הניתן. התקבל אישור בוועדה המחוזית'". מכאן, שלא רק שאין לחסום את הנחל, אלא שיש להשאיר רצועת מגן של חמישה מטרים מצדי האפיק, ועל רצועת השפעה של 100 מ', ובכל מקרה אין להכניסו למובל.

עמותת "צלול" מציעה לעיריית הרצלייה ללמוד מנסיונן של רשויות אחרות ומנסיונה שלה, לשקם את סביבת הנחל, להפוך אותו לאתר טבע עירוני לטובת התושבים ותלמידי בית הספר, ולא ללכת שבי אחר אמונות שווא לפיהן ההנדסה יכולה לנצח את הטבע. בניית בניין ציבורי, ובעיקר בית ספר, על אפיק הנחל היא מעשה חלם שיהפוך לבכייה לדורות.