"צלול" לרשות המים: תשטיפי מטמנת תאנים מאיימים על הכינרת – אך הצו לתיקון מעוות טרם פורסם

עמותת צלול, יחד עם תושבי הגליל המזרחי, שלחו מכתב למנהל רשות המים, גיורא שחם, ובו התריעו על  שבעקבות הגשמים האחרונים, ושהצפויים בהמשך החורף, בריכות התשטיפים של אתר ההטמנה "תאנים", בסמוך לחצור הגלילית, הולכות ומתמלאות עד כדי סכנה לקריסת דפנותיהן ופריצה של כמויות אדירות של מזהמים לנחל חצור ומשם לכינרת. עובדה המחייבת בדיקה והתייחסות מיידית.

במכתבם ביקשו "צלול" ותושבי האזור מרשות המים להוציא ללא דיחוי נוסף את הצו לתיקון מעוות על-פי חוק המים תשי"ט 1959 סעיף 20ז', את פרסומו ביקשה "צלול" עוד ב-14 לאוקטובר 2021, והרשות הודיעה בתשובתה ב-4 בנובמבר 2021 שהיא שוקלת  ברצינות את הוצאתו. לדברי הרשות: "מאחר וקצב ההתקדמות במציאת הפתרון אינו לשביעות רצון רשות המים נוכח הנסיבות, רשות המים החלה בהיערכות ובחינת הממצאים המונחים בפניה, לקראת הליכי אכיפה מול הגורמים האחראיים, לרבות בחינת האפשרות להוצאת צו לתיקון מעוות לפי סעיף 20ז, לחוק המים, תשי"ט-1959".

ל"צלול" ידוע שרשות המים, יחד עם המשרד להגנת הסביבה ואיגוד הערים, סיימו בהצלחה פיילוט לטיפול בתשטיפים, מכאן שאין שום סיבה שלא לפרסם את הצו ולהתחיל בעבודות השיקום ללא דיחוי נוסף.

עוד כתבו, שאתר הפסולת תאנים נפתח בסוף שנות ה-70 בתחום המועצה האזורית "מבואות חרמון" כמטמנה אזורית ופתרון זמני לפינוי פסולת לתקופה של 10 שנים בלבד בעבור 14 רשויות מקומיות בגליל ובגולן, ובתפעול של "איגוד ערים לפסולת גליל מזרחי". למרות שהאתר הוגדר כ"פתרון זמני" הוא פעל במשך שנים מבלי שעוגן בתוכניות, בניגוד לתמ"א 4/16 ובשימוש חורג מהוועדה המחוזית. במהלך השנים הוטמנו באתר כ-500 טון פסולת ביום, ובנוסף לפסולת ביתית, גם פסולת תעשייתית החשודה כמסוכנת שהובאה למקום. כך למשל, ב-2006 קלט האתר קרקע מזוהמת בדלקים, באישור המשרד להגנת הסביבה. ב-2016 אירעה שריפה באתר והיא כובתה באמצעות הזרמת תשטיפים וחומרים נוספים החשודים כמסוכנים.

בעקבות תלונות רבות של תושבים על זיהום ומטרדי ריח, האתר נסגר ב-24 לפברואר 2019, מבלי שהטיפול בו הושלם כמקובל. התוצאה היא גלישות חמורות של תשטיפי פסולת משש ברכות תשטיפים בנפח כולל של כ-130,000 מ"ק. על-פי הידוע לעמותת צלול, כל ברכות התשטיפים מלאות כבר כיום כמעט עד לרום הסוללות, עובדה  שגרמה לגלישת תשטיפים בעונת החורף 2019-2018 ו- 2019-2020 ועלול לקרות גם השנה.

"מאחר וקופת איגוד הפסולת ריקה – בשל התנהלות בעיתית, ובשל העובדה שלא דאג לשמור על תקציב לשיקום האתר כמוטל עליו, פרסום צו לתיקון מעוות הוא הפתרון הנכון וטוב שייעשה במהרה ולפני שייגרם אסון", כתבו "צלול" והארגונים.