"צלול" לרשות המים: עליך להודיע ל"תדהר" ו"הראל" על חובתן לנקות את מתחם תעשיות אלקטרוכימיות

עמותת צלול ביקשה מרשות המים ומהמשרד להגנת הסביבה  להודיע לחברות "תדהר" ו"הראל" על הצורך הדחוף לנקות את קרקעות מתחום תעשיות אלקטרוכימיות בעכו שבכוונתן לרכוש מחברת "דלק".

בקשה זו באה בעקבות הודעת חברת "דלק" מיום 14 בינואר 2021 לפיה חתמה על מזכר הבנות מחייב למכירת זכויותיה של חברת הבת שלה (דלק ים מעגן) במקרקעין בשטח 430 דונם בעכו בתמורה לסך של 200 מיליון שקל במצבם AS IS. על-פי מזכר ההבנות חוזה מפורט בין הצדדים ינוסח בתוך 30 יום.

במכתב כתבה "צלול": "מפעל תעשיות אלקטרוכימיות ליצור פוליוויניל כלוריד, PVC ומוצרים נוספים פעל במפרץ עכו בין השנים 1956 ועד 2004 והזרים לקרקע כספית וחומרים אורגניים מסוכנים אחרים שחלחלו למי התהום ועם השנים זרמו לים התיכון. ואכן, בדיקות וסקרי קרקע שבוצעו בקרקע המפעל במהלך השנים מצאו ריכוז גבוה של כספית, שמקורה בתהליך האלקטרוליזה וכן חומרים אורגנים מוכלרים, מתכות, דלקים וחומרי הדברה שמקורם בשפכים מאתרי הייצור השונים המפעל שלא טופלו והוזרמו לקרקע ולים. בדיקות שערכו המשרד להגנת הסביבה והמכון לחקר הימים והאגמים (חיא"ל) מצאו זיהום בכספית בדגים ובמי הים שמקורם במפעל. סקר קרקע שערכה חברת "גב ים" בקרקע הסמוכה מצא זיהום קרקע משמעותי בשטח הגובל. סקר שערך המשרד להגנת הסביבה ב-2009 דירג את זיהום המתחם כשלישי בחומרתו בארץ.

"ב-2004 לאחר שהבעלים הכריזו על פשיטת רגל, שטח המפעל נשרף ועבר לידי כונס הנכסים הרשמי. ב-2011 רכשה "דלק" באמצעות "קונטק מדיקל ויז'ן בע"מ" (כיום קונטק מדיקל) את הקרקע מכונס הנכסים מתוך כוונה להקים במתחם מתקן להנזלת גז. בעקבות התנגדות רפא"ל התוכנית לא יצאה אל הפועל ומאז שטח המפעל עומד נטוש.

"בעקבות דרישת המשרד להגנת הסביבה ובהנחיית רשות המים, שכרה "דלק" חברה אנגלית כדי שתבצע חקירה של  הקרקע ומי התהום המזוהמים. בעקבות גרירת הרגליים של "דלק" דרש ממנה המשרד להגנת הסביבה לשכור בנוסף שירותים של חברה מקומית (גיאופרוספקט) שתעבוד מול החברה האנגלית.המחקר לא הושלם עד עצם היום הזה.

"בעקבות דרישת "צלול" לזרז את הבדיקות הודיעה הרשות ש"במידה והרשויות ישתכנעו שאין בכוונת דלק מעגן לבצע את הנדרש ממנה, יישקלו המשרדים לבצע אכיפה בכלים הרגולטורים שיש בידם".

"ב-2020 הגישו עמותת צלול  יחד עם תושבים מהאזור ועם עמותת "אזרחים למען הסביבה" בקשה לאישור תביעה ייצוגית כנגד חברת דלק ים מעגן וסנה קונסלטינג בע"מ בשמם של תושבי ואזרחי מדינת ישראל שנהנים משירותי המערכת של הסביבה החופית והימית של עכו. הליך זה תלוי ועומד.

עוד כתבה עמותת צלול שלדעתה על הרוכשים לדעת כבר עתה על חובתם כבעלים לנקות את המתחם ללא שיהוי, בהתאם לסטנדרטים מחמירים וללא קשר למצב התכנוני של הקרקע ולקצב התקדמות ההליך התכנוני.

יצויין, שדלק החלה לקדם תוכנית לשינוי יעוד הקרקע מתעשייה למגורים מתוך כוונה להקים במתחם שכונות למגורים ובתי מלון. לדעת מומחים ספק אם אפשר לנקות את הקרקע לרמה שתפאשר מגורים במקום.