"צלול" למשרד להגנת הסביבה: "מנעו בצו מיידי את שינוע הנפט למכלית ה-11 במסוף קצא"א באילת"

ארגוני הסביבה, ובראשם "צלול" מבקשות ממנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, למנוע בצו מיידי את שינוע הנפט למכלית ה-11 במסוף קצא"א באילת לשנת 2022, ולמנוע את כניסתה לנמל אילת. לדברי העמותות: "קצא"א הגיעה להגבלה החלה עליה בהיתר הרעלים העומדת על כמות משוערת של שני מיליון טון בשנה, ולכן יש לאסור עליה להכניס כמות גדולה מזו. "אנו קוראים לך ולצוות המקצועי, העובד לילות כימים בשמירת הטבע והסביבה ובהגנה על בריאות הציבור – אל תאפשרו לחברת קצא"א לדרוס ברגל גסה את הנחיות המשרד להגנת הסביבה, ולהתעלם ללא בושה משומר הסף האחרון שנותר לשמור על הים והטבע הימי היקר כל כך".

במכתבן כתבו העמותות: "חשיבות הסביבה הימית לישראל בכלל ולאילת בפרט היא רבה וברורה. על כן קבע המשרד להגנת הסביבה מדיניות של "אפס סיכונים נוספים למפרץ אילת". עמדה זו אומצה ע"י צוות בין משרדי בראשות משרד רוה"מ[1], וע"י פרקליטות המדינה בתשובתה לעתירות השונות בנושא (של ארגוני הסביבה מצד אחד ושל קצא"א מצד שני). הרווח הפעוט הצפוי מעסקאות אלו למדינת ישראל אינו מצדיק סיכונים עצומים[2] הנובעים מהגדלת שינוע הנפט. על פי עמדת המדינה, כפי שהוצהרה בפני בית המשפט העליון בדצמבר 2021, אפס תוספת סיכון נאכפת באמצעות היתר הרעלים והתנאים ברישיון העסק. רק בעקבות תשובה זו התרצו ארגוני הסביבה והרשויות אילת ואשקלון, ומשכו את עתירתן. 

אולם, שינוע הנפט של קצא"א, דרך מפרץ אילת, נמצא במגמת עלייה. כפי שניסיון העבר מוכיח, כולל תאונה רק מהחודש שחלף. ככל ששינוע הנפט בים גדל, כך גדל הסיכון לזיהום מפרץ אילת והים התיכון. כבר עתה הגיעה חברת קצא”א לשינוע הדלקים באילת להגבלה בהיתר הרעלים. בהיתר זה מדובר בכמות שנתית (משוערת) של שני מיליון טון, שמטרתה להגביל את היקף פעילותה לרמת סיכון נסבלת – ואכן קצא"א הגיעה אליו. אולם, בעוד מספר ימים תכנס למסוף קצא״א באילת מיכלית נפט עצומה: מס'  ה-11 לשנת 2022. על-פי הנתונים המפורסמים באתר אינטרנט הפתוח לציבור, הנפט שיועמס על מכלית זו יחרוג באופן בוטה מהמצוין בהיתר הרעלים ואין כל דרך להכליל אותו ב"כמות המשוערת". בנוסף, ברישיון העסק של חברת קצא"א באילת מצוין שקצא"א ערוכה לטפל בכשש מכליות בשנה ולא 11 מכליות.  כפי שראינו בתאונה האחרונה שהתרחשה, לפני כשבועיים, אכן קצא"א לא הייתה ערוכה לטפל בה באופן נאות ומהיר.

שינוע 300 אלף טון נפט נוספים בשנת 2022 הם בגדר התעלמות בוטה, ברורה ומכוונת מהנחיות המשרד להגנת הסביבה, מעמדת הפרקליטות ובית המשפט העליון בישראל.  

אנו קוראים לך ולצוות המקצועי, העובד לילות כימים בשמירת הטבע והסביבה ובהגנה על בריאות הציבור – אל תאפשרו לחברת קצא"א לדרוס ברגל גסה את הנחיות המשרד להגנת הסביבה, ולהתעלם ללא בושה משומר הסף האחרון שנותר לשמור על הים והטבע הימי היקר כל כך.

אנו מזכירים כי בעשור האחרון התרחשו יותר מ- 20 דליפות בסדרי גודל שונים בים, ביבשה ובאוויר, במתקני חברת קצא”א. חלקן גרמו לנזקים של עשרות מיליוני שקלים.

בשנת 2022 אירעו שלוש "תקלות" דלקים באילת, ביבשה ובים. האחרונה שבהם רק בחודש נובמבר 2022 בים. באירועים אלה קצא"א הוכיחה שוב את אזלת ידה וכשלה ביישום אותם ״אמצעים משוכללים״ לשאיבת דלק שהיו אמורים לפעול.  

חשוב לזכור שבנפט, שמן ודלקים ישנן תרכובות רעילות רבות, שהן מסיסות במים ומתפשטות למי הים. למרות "החוסם", הזיהום חודר לעומק ומתפשט לשונית האלמוגים הסמוכה. תרכובות אלה גורמות לפגיעה בגידול שלד בבעלי חיים ימיים ולפגיעה ברבייה. אין כיום דרך לטפל באופן מלא ויעיל בדליפות דלק בים כך שלא ייגרם נזק סביבתי בלתי הפיך. חברת קצא”א מוכיחה שהיא אינה מסוגלת להתמודד עם אירועי דליפה קטנים. מה יקרה כאשר כמות המיכליות תגדל ונפח השינוע ימשיך לעלות?

אנו מפצירים בכם למנוע בצו מידי את שינוע הנפט למכלית ה-11 במסוף קצא"א באילת לשנת 2022 ולמנוע את כניסתה לנמל אילת".