"צלול" למשרד האוצר: מחלוקת על חמישה מיליון שקל מונעת פתרון למניעת הזרמת עקר לנחל אלכסנדר

עמותת "צלול", הפועלת שנים רבות למע נחל אלכסנדר, כתבה מכתב לשר האוצר, אביגדור ליברמן, בו היא מבקשת להסדיר את המחלוקת בין משרדו לבין הממשל האזרחי המונעת העברת כספים לצורך איסוף העקר – תוצר הלוואי של תהליך יצור שמן הזית – המוזרם לנחל שכם ולנחל אלכסנדר וגורם לפגיעה קשה בנחל ובחופי תל ברוך ובית ינאי. במכתבה כתבה "צלול": 

לעמותת צלול נודע שקיימת מחלוקת בין משרד האוצר לבין המינהל האזרחי בסוגיית מימון איסוף העקר (מוהל זיתים) מבתי הבד בתחום הרשות הפלשתינית, שמטרתו למנוע את הזרמתו לנחל שכם, נחל אלכסנדר וחופי מכמורת ובית ינאי. סכום המחלוקת עומד על כחמישה מיליון שקל בלבד! שבכוחם להציל את הנחל.

עמותת צלול מבקשת כי מחלוקת זו תיפתר במהירות האפשרית במטרה למנוע אסון סביבתי לנחל אלכסנדר ולחופי הרחצה של מכמורת ובית ינאי.

כידוע, בכל סתיו, בעונת המסיק, מוזרמת לנחל שכם, שהוא אחד מיובליו של נחל אלכסנדר, כמות הנעה בין 10,000 ל-20,000 מ"ק עקר (תלוי בכמות הפרי), שהוא תוצר לוואי של תהליך יצור השמן בכ-220 בתי בד הפועלים בתחום הרשות הפלשתינית, ובעיקר באזור שכם וטול כרם. העקר המוזרם לנחל באמצעות מערכת הביוב או בהזרמה ישירה ומכוונת לנחל, פוגע בתהליך הטיפול במתקן החירום ביד חנה, שמתקשה להתמודד עם השפכים המגיעים אליו ועל אחת וכמה וכמה עם העקר שחומציותו גבוהה, והורס לחלוטין את תהליך הטיפול. כתוצאה מכך מוזרמים לנחל  שפכים גולמיים שבהם כמות גדולה של עקר, שצובעים את הנחל בשחור, פוגעים בחי ובצומח בנחל, פוגעים בבריאות התושבים ופוגעים קשות בחופי בית ינאי ומכמורת.

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם  תופעה זו היא  איסוף העקר ישירות מבתי הבד בשטחי הרשות, כפי שעשה המינהל האזרחי בשנים האחרונות.  עלות האיסוף היא כ-200 שקל למ"ק, סה"כ כחמישה מיליון שקל – זאת בהנחה שהמינהל יצליח לייצר שיתוף פעולה חיובי עם בעלי בתי הבד בתחום הרשות.

עמותת צלול, שפועלת במשך שנים רבות למען הנחל, בין השאר בדרישה להקים מט"ש, שיבוא במקום מתקן החירום הפועל כיום, סבורה שעל משרד האוצר והמינהל האזרחי למצוא פתרון דחוף למחלוקת ביניהם ולממן פרויקט חשוב זה שבכוחו למנוע נזק של מיליונים רבים למט"ש, לנחל, לחופים, לים, לציבור ולבריאותו.