ארגוני הסביבה לחברי הכנסת: "המשיכו לתמוך בחקיקה לצמצום הצריכה של פלסטיק חד פעמי"

שורה ארוכה של ארגוני הסביבה, ובראשם "צלול", שלחו מכתב לחברי הכנסת, מכל סיעות הבית, שבו בקשה להמשיך ולתמוך בחקיקה להפחתת השימוש בפלסטיק חד פעמי, ולא לתמוך בתוכניתה המסתמנת של הממשלה החדשה לבטל את המיסוי על מוצרים אלה.
לדברי הארגונים בקשה זו מסתמכת על מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, לפיהם הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, לא רק שגורם לזיהום הסביבה, ועובר על העיקרון היהודי החשוב של "בל תשחית", אלא שהוא מזיק לבריאותנו ולבריאות ילדינו ונכדינו בצורה קשה ומסוכנת. "הפלסטיק אמנם נוח לשימוש, אך המחיר הבריאותי שהוא גובה מאיתנו עלול להיות קטלני", כתבו הארגונים – "מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו מיקרו-פלסטיק בשליות של נשים הרות ובדמם של עוברים – עובדה המצביעה על כך שקיים פוטנציאל למעבר של מיקרופלסטיק מהאם לרקמות העובר, שמתבצע גם באמצעות חלב האם. הפלסטיק הגיע לגופן של הנשים באמצעות שאיפה ובליעה, והוא מצטבר בשליה, בכבד, בריאות, בלב, בכליות ובמוח. מחקרים נוספים הוכיחו שמיקרו-פלסטיק, חוצה את רירית מערכת העיכול ונכנס למערכת הדם של הגוף. לא רק זאת, המיקרו-פלסטיק בשל תכונותיו המיוחדת סופח אליו חיידקים ומתכות כבדות הנספגים בו. המדאיגים ביותר הם החומרים שמצטברים בשרשרת המזון המוכרים כמשבשים פעילות של בלוטות, פוגעים בפוריות ואף מסרטנים. פלסטיק המושלך לסביבה ומגיע לנחלים ולמי הים מתפורר למיקרו-פלסטיק שאוכלים הדגים, ואף הוא מגיע בסוף למזונינו. "זאת ועוד, בעלי חיים שונים נפגעים באופן ישיר מפלסטיק. הם מזהים חלקי פלסטיק בטעות כמזון. זה גורם לחסימות במערכת העיכול לסבל ומוות אכזרי שלהם. בעלי חיים אחרים נלכדים או מפזרים פסולת פלסטיק, וכך הדבר מכער מאוד את המרחב הציבורי ואתרי טבע רבים.

לארגוני הסביבה והבריאות, כמו לכל אזרחי העולם, ידוע שהשימוש בפלסטיק חד פעמי מקל על החיים. הוא נוח לשימוש, הוא חוסך בשטיפת כלים מתישה, ולכן הוא מוצר מבוקש מאוד, וביקשה להדגיש שמטרת המס המוטל על רכישת פלסטיק חד פעמי, כמו גם על משקאות ממותקים, היא בראש ובראשונה למנוע פגיעה בריאותית וסביבתית קשה ולא להקשות, חלילה, על משפחות ברוכות ילדים בחברה הערבית והיהודית. הארגונים ימליצו להפנות את תקבולי המס המוטל על מוצרים אלה לטובת קרן מיוחדת שתסייע ברכישת מדיחי כלים למוסדות ולגופים הזקוקים לכך, ולפיתוח חלופות לפלסטיק חד פעמי.

"בהתייחס למשקאות ממותקים נמצא כי צריכת משקאות אלו קשורה לעודף משקל גוף אשר מהווה גורם סיכון לתחלואה ותמותה ולהתגברות מחלת הסכרת, שהפכה להיות "מגפה" עולמית של ממש"", כתבו הארגונים, "שיעור התמותה בישראל מסוכרת הוא מהגבוהים ביותר במדינות המפותחות. אל הנזק הבריאותי המוכח, מצטרף גם נזק סביבתי".

"אנו קוראים לכם שלא לתמוך בהחלטות חסרות אחריות, אלא להמשיך ולקחת חלק פעיל במגמה העולמית של דאגה לבריאות ולעתיד הדורות הבאים", כתבו הארגונים, "כמו שמדינת ישראל ידעה להפסיק את השימוש באסבסט, שגם הוא חומר זול, נוח ויעיל, לאחר שהתבררה מסוכנותו הרבה לבריאות, כך הגיעה העת לצמצם את השימוש בפלסטיק ובעיקר בפלסטיק חד פעמי – לפני שיהיה מאוחר מדי".

לדברי הארגונים, "עלינו להמשיך במגמת צמצום השימוש בפלסטיק החד פעמי, למען הבריאות של כולנו ושל הדורות הבאים, כדי שנוכל להסתכל בעיני ילדינו ונכדינו, ולומר שעשינו הכל כדי לשמור על בריאותם ועל בריאות הסביבה בה יחיו".