"צלול" לאלקין ולליצמן: פרסמו לציבור את מידת הסיכון מהרצת אסדת לוויתן

עמותת צלול פנתה לשר הבריאות, יעקב ליצמן, ולשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, בדרישה לקבל מידע אמין לגבי הסיכון הבריאותי הצפוי לציבור בעקבות הפעלת אסדת לוויתן. במכתב כתבה "צלול": "מקריאת הודעת דובר המשרד להגנת הסביבה, ומתוך עיון בהיתר הפליטה לאסדת לוויתן,
אנו למדים שבאמצע  דצמבר, כחלק מתהליך הפעלת האסדה להפקת הגז משדה לוויתן, יפלטו לאוויר במשך שני לילות כ-49 טון גזים אורגנים נדיפים ללא מתאן (NMVOC). זהו
ערך כפול מסך הפליטות של אותם מזהמים בשנה שלמה מאותה אסדה. עוד יפלטו בנזן וחומרים מסרטנים או חשודים
כמסרטנים אחרים".

עוד כתבה "צלול", כי
מכיוון שמידע זה פורסם באמצעים שונים, אך לא בצורה שלמה ומסבירה, "צלול" מבקשת שהמשרד להגנת
הסביבה ומשרד הבריאות יפרסמו ויסבירו בהקדם האפשרי את מידת הסיכון לבריאות הציבור מפליטות אלה.
"הסברה כזו צריכה לכלול תוצאות מודלים של פיזור מזהמים  ואת והערכת הריכוז שלהם בישובים הסמוכים אסדה.
עוד כתבה "צלול": "אנו מבינים, שיש בעיה בשרפת הגזים בלפיד בשלב ההרצה, כל עוד ריכוז החנקן שהיה בצנרת יורד
מתחת לערך מסום. אין אנו רוצים שמניעה של מזהם אחד תגרום לפליטה ולזיהום גבוה של מזהם אחר.
עם זאת, באם אין כל חלופה אחרת לצמצום הפליטות ומכיוון שהמידע על פליטות אלו כבר פורסם ברשתות החברתיות ונוצר חשש גדול ואי בהירות בקרב הציבור, "צלול" סבורה כי זוהי אחריות המשרדים וחובתכם להנחות את הציבור כיצד לנהוג.
האם אתם ממליצים או מנחים את התושבים הנמצאים בישובים הקרובים לחוף דור להתפנות מביתם בתאריכים מסוימים (יש אומרים ב- 8-12.11.2019)? האם סגירת חלונות, אי הפעלת מזגנים והפחתת פעילות גופנית בחוץ מספיקה, או שיש צורך באמצעי מיגון נוספים?

עוד כתבה "צלול": "מעבר לכך, אנו מבינים שהפליטות בחודשים הראשונים להפעלת האסדה עלולות גם הן להיות גבוהות יותר, לכן חשוב שההסברה תתייחס גם לכל החודשים הראשונים של הפעלת האסדה: האם קיים סיכון בריאותי לציבור בבחינת ריכוזי זיהום האוויר? והאם יש כללי התנהגות שיאפשרו את צמצום החשיפה לזיהום?"