"צלול" מברכת על ניקוי קרקעות תעשיות אלקטרוכימיות ודורשת לוחות זמנים ושיתוף ציבור

לאחר שנים של דחיות, בעקבות תביעה יצוגית של "צלול" ועמותת אזרחים למען הסביבה, ומכירת המתחם לחברת "תדהר" ו"הראל", יחל ניקוי קרקע מפעל "תעשיות אלקטרוכימיות" לשעבר, בסמוך לחוף הים של עכו, שמוגדר כאחד האזורים המזוהמים לאורך הים התיכון.

מפעל תעשיות אלקטרוכימיות ליצור פוליאתילן, המשתרע על פני 250 דונם, פעל על שפת ימה של עכו משנות ה-50. במהלך פעילותו "קברו" עובדי המפעל בקרקע כמויות גדולות של כספית וחומרים אורגנים מוכלרים, שעם השנים זלגו לים וגרמו לזיהום קשה. כספית והחומרים האורגנים מוכרים כמסרטנים וכמסוכנים לאדם ולחי, ואכן במהלך השנים חלו ומתו רבים מעובדי המפעל.

ב-2003 רכשה חברת "דלק ים מעגן", בבעלות יצחק תשובה, את קרקע המפעל מיידי כונס הנכסים הרשמי, לאחר שבעלי המפעל הכריזו על פשיטת רגל,  בתקווה להקים במקום מתקן לקליטת גז. בעקבות התנגדות עיריית עכו ו"רפא"ל", התוכנית לא יצאה אל הפועל. למרות ש"דלק" היתה הבעלים של הקרקע, היא לא טרחה לנקותה מהחומרים המזהמים ונקטה בטקטיקה של גרירת רגליים שסיכנה את הסביבה ואת בריאות הציבור. בתגובה פנו "צלול" ואל"ס לבית המשפט בדרישה לפצות את הציבור שנפגע מהזיהום ולחייב את "דלק" לנקות את שטח המפעל.

בעקבות מכירת הקרקע ל"תדהר" ו"הראל" הואץ תהליך חקר הקרקע, החברה ביצעה מבחני פילוט לחלופות טכנולוגיות שבאמצעותן אפשר יהיה לשקם את האתר לבנייה של תעשייה ומגורים. לטענת המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ורשות המים, תוצאות הבדיקות והמבחנים שנעשו הראו היתכנות לשיקום הקרקע ומי התהום, תוך הגעה לערכי סף מחמירים שקבע הצוות בסיוע חברת יעוץ מחו"ל. כך למשל, כחלק מהטיפול במי התהום יוקם קיר חציצה בין השטח המזוהם לחוף הים, ומי התהום יישאבו ויטופלו שנים רבות עד לניקוי מלא. לדעת הצוות מלווה של הפרויקט, טיפול זה יפחית משמעותית את זליגת מי התהום המזוהמים לים. 

על-פי התוכנית, העבודות באתר יחלו כבר בחודשים הקרובים ויכללו הקמה של מתקני טיפול במים ובקרקע באתר עצמו, מתקן תרמי ומתקן לטיפול ביולוגי. העבודות ימשכו מספר שנים.

בתגובה הודיעה עמותת צלול שהיא שמחה על התקדמות הפרויקט לאחר שנים של גרירת רגליים מצד חברת דלק ים מעגן, אך במקביל הביעה חשש ממספר נושאים: השימוש בטכנולוגיות שטרם נוסו בארץ, במיוחד לאור העובדה שייעוד חלק מהשטח הוא למגורים, החשש לזיהום אוויר והיעדר שקיפות ואי שיתוף הציבור בפרויקט.

"צלול" מבקשת שהנהלת הפרויקט תפרסם לוחות זמנים ותשתף נציגי ציבור במעקב קבוע אחר הפרויקט במטרה להשלימו מבלי לפגוע בסביבה ובבריאות הציבור.

מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, אמרה שהיא מקווה שההסכמות הן לא פרק נוסף במחדל המתמשך משנת 2005, אז נסגר המפעל שזכה לכינוי המפורסם "מפעל המוות", בעקבות מאבק שהובילו ארגוני הסביבה ובראשם אזרחים למען הסביבה. 

לדברי היועצת המשפטית של עמותת צלול, עו"ד חיה ארז, הזמן הקצר שבו גובשו השלמות לחקירת הזיהום ונקבע הסכם העקרונות לטיפול בזיהום, מצביע בבירור על נכונות טענת המומחית מטעם צלול, רוני בריל, שאפשר היה להשלים את הבדיקות ולהתחיל לטפל בקרקע בקצב מהיר בהרבה מכפי שנעשה ולמנוע בכך את הנזקים הסביבתיים הקשים: זיהום מי התהום, הצטברות כספית בדגים, ומניעת השימוש של הציבור בחוף הים הסמוך למתחם.

לדברי סמנכ"ל "צלול", ד"ר יובל ארבל, "צלול תלמד לעומק את התוכנית המוצעת, ותמשיך לעקוב אחר ביצועה. בנוסף התקנות לאיסור דיג באזור מזוהם, אותן דחפה "צלול", אושרו והן מבטיחות הפסקת הדיג במקרה של זיהום. תקנות אלה קודמו בעקבות ריכוזי הכספית הגבוהים בצפון מפרץ חיפה, שמקורם בתעשיות אלקטרוכימיות.