"צלול" ביום כדור הארץ – עשרות ק"ג פסולת הוצאו מהחופים והים באילת ופלמחים

עמותת צלול, שמפעילה ימי ניקיון לאורך כל ימות השנה בהם משתתפים אלפים,קיימה ביום כדור הארץ 2023 שני נקיונות חוף וים – בפלמחים ובמפרץ אילת, במטרה להעלות את המודעות לצורך לשמור על הים שלנו מפני זיהום פלסטיק ונפט. במהלך ימי הניקיון נאספו מהחופים והים מאות קילוגרמים של פסולת, פסולת פלסטיק וגם שלושה קורקינטים שהוצאו ממפרץ אילת.
יום הניקיון בפלמחים כלל הסברה לציבור על הצורך לשמור על הניקיון ועל החשיבות העצומה שיש בניקיונות החוף שמארגנים בתי ספר, חברות ויחידים לשמירה על חופי ארצנו.
באילת האירוע שבשיתוף עם "עמותת הסביבה מדבר וים" – נערכה צלילת ניקיון לאיסוף פסולת שפוגעת בחי הימי ובשונית האלמוגים וכן מיצג אמנותי "הסכם קצא"א – פצצה מתקתקת", של האומנית, עינת שטקלר. מטרת המיצג להתריע כנגד הרחבת שינוע הנפט ע"י חברת קצא"א דרך אשקלון הרי הנגב ומפרץ אילת, זאת תוך איום חמור בגרימת נזק אדיר לשונית האלמוגים היחודית של מפרץ אילת. אלמוגי מפרץ אילת, בשל המבנה הגנטי היחודי שלהם, עמידים יותר בפני משבר האקלים שמשמיד שוניות אלמוגים בכל רחבי העולם. המיצג כלל שולחן ערוך ענק, עליו מפה וכלי אוכל, עליו הוגשו שלושה לווייתנים טבולים בנפט. סביב השולחן ישבו סועדים לבושים בשחור.

מדוע חשוב לנקות חופים?

הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, הוא מאויבי הסביבה הגדולים ביותר שגורמים לנזקים עצומים לסביבה ולבריאות. ממחקרים שבוצעו ברחבי העולם עולה שכבר יום משייטים באוקיינוסים כ-2.3 מיליון טון פסולת פלסטיק, וכ-400 טריליון חלקיקי פלסטיק צפים באוקיינוסים. כמות שרק הולכת וגדלה עם השנים. הים התיכון שהוא ים סגור מוכה בפלסטיק על פי הערכות 10% מכלל פסולת הפלסטיק בעולם משייטת לחופיו.
בהשפעת קרני השמש והגלים פסולת הפלסטיק מתפוררת למיקרופלסטיק אותו אוכלים הדגים ושאר היצורים, ומגיע גם לשולחנינו וגופינו. הפסולת מסיעה איתה גם יצורים ימיים שהופכים למינים פולשים שפוגעים פגיעה קשה במגוון האקולוגי הימי. על פי מחקרים ב-2050 יהיו במי הים יותר פיסות פלסטיק מיצורים חיים.
בניגוד למדינות אחרות בעולם שמבינות את נזקי הפלסטיק ועושות צעדים לצמצום השימוש, אצלנו הולכים אחורה. רק לאחרונה ביטל משרד האוצר את ההיטל על הפלסטיק החד פעמי שהביא לצמצום השימוש, והמשרד להגנת הסביבה אינו משפר את נגישות הציבור להשבת בקבוקי פיקדון. רוב הפסולת בארץ, כולל פסולת הפלסטיק, נשלחת להטמנה, גוזלת שטחים פתוחים ומחריפה את זיהום האוויר.

מה צריך לעשות?

כדי לצמצם את השפעתו המזיקה והקטלנית של הפלסטיק, ובעיקר הפלסטיק החד פעמי, על הממשלה להחזיר את ההיטל על פלסטיק חד פעמי, לשפר את נגישות הציבור להשבת מכלי המשקה לפקדון ולהרחיב את חוק השקיות לכלל המשק, בנוסף, לחוקק חוק ארצי האוסר על הכנסת כלים חד פעמיים לחופים (כיום חלק מהרשויות חוקקו חקי עזר מקומיים), להגדיל את הסיוע לנקיון החופים לרשויות המקומיות ולהטיל על רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וצה"ל לנקות את החופים שבאחריותם. ממערכת החינוך דורשת "צלול" להעמיק את ההסברה על נזקי הפלסטיק בגני הילדים ובבתי הספר מתוך תקווה שהתלמידים ישפיעו על הוריהם. לולא מהלכים אלה נזקי הפלסטיק על הימים רק יגדלו.