"צלול" בוועדת פנים והגנת הסביבה: חיבורים בין מערכות הנגר והביוב גורמים להזרמת חיידקים מסוכנים לנחלים ולים

עמותת צלול יזמה דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בנושא הכאוב של הזרמה לנחלים ולים של ביוב, קולחים ונגר, המכילים בנוסף לחיידקים מסוכנים גם שאריות של תרופות המסכנות את הציבור. חברי הכנסת שנכחו בדיון הזדעזעו מהממצאים והבטיחו שלא להרפות מהנושא.

מהלך הדיון אמר נציג "צלול", ד"ר יובל ארבל, שבכל עונת גשמים, אנו עדים להזרמות אלה הפוגעות בטבע ובציבור. כך למשל, בראשית דצמבר 2021 סגר משרד הבריאות לרחצה את החופים מבתי ים ועד להרצלייה בשל חשש מזיהום. אזהרת הזיהום חלה גם על החופים הלא מוכרזים. אלא שהבעיה קיימת לא רק בגוש דן, אלאב כל ערי החוף וכמעט כל הנחלים הזורמים לים התיכון –  מנחל הבשור בדרום ועד לנחל הנעמן בצפון, המתאפיינים בהזרמות שפכים וקולחים מטופלים באיכות ירודה ובנגר עירוני מווהם, בעיקר אחרי הגשם הראשון. 

עוד אמרה "צלול": "אנו פוגעים באיכות החים והבריאות של התושבים החים בסמוך לנחלים, ושל השחיינים וגולשים שממשיכים לעסוק בספורט מקצועי ועממי גם בימי החורף.

בשנים האחרונות מספר הימים שבהם החופים סגורים בשל זיהום או חשש לזיהום עולה ומגיע לכדי עשרות ימים בשנה.  הזיהום  פוגע גם במערכות הטבעיות בבעלי החים והדגים ומזהם את החופים. 

עמותת צלול התריעה מספר פעמים בעבר על הבעיה, שלחה מכתבים לראשי הערים לתאגידי המים והרשויות והציעה פתרונות ופרסמה דו"חות אך ללא הועיל.

נציג נוסף של "צלול", נדב דסברג, אמר בדיון שגושלים רבים מדווחים על מחלות ופגיעות בריאותיות קשות כתוצאה מגלישה במים המזוהמים.

מה צריך לעשות?.

  •  על הרשויות המקומיות ותאגידי המים להפריד בין מערכות הביוב והניקוז ולבטל את חיבורי הכילאיים.
  • על רשות המים והמשרד להגנת הסביבה לאכוף את התקנות האוסרות חיבורים אלה.
  • על הרשויות המקומיות לנקות את קולטני הגשמים ותעלות ניקוז לפני בא הגשמים ולהציב בפתחי תעלות הניקוז בחופים רשתות (ולתחזק אותן על מנת שלא יגרמו להצפות)
  • במקומות מסוימים רגישים ומועדים לפורענות אפשר להציב משאבות המסיטות את גלישות השפכים והנגר המזוהם מתעלות הניקוז למערכות הטיפול בשפכים.
  • על הרשויות הארציות והעירוניות להקפיד על תכנון הרואה בנגר משאב, להחדירו לקרקע ולמנוע את זיהומו.
  •  בדרך זו אפשר להפחית את כמויות הנגר העירוני המזהם את הנחלים והים, וגם להעשיר את מי התהום המדלדלים בשל שינוי האקלים, באזור שכבר עני במקורות מים טבעיים.

 

לצפייה במצגת

כתבה בערוץ 11 - איך הפך הים לבית מרקחת?