"צלול" בדיון בכנסת: יש לאשר את חוק התלמ"ת ולהוסיף תקנים באופן מיידי

מנכ"ל "צלול", מור גלבוע, אמר בדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שיש לאשר את חוק התלמ"ת באופן מיידי ולמנוע בכך את הסיכון הנורא לים החשוף לאסונות של שפך נפט בים מתאונת מכלית, או מאסון קידוח. יצוין, שהגרסה  האחרונה של הצעת החוק בבדיקה של נשרד האוצר ומשרד המשפטים משרד האוצר מוכנה לדון על תוספת תקנים ליחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, במסגרת תקציב 2023. משרד האוצר אמנם טען שהוסיף שמונה תקנים ליחידה הארצית, אך לא ציין שבשנים האחרונות המשרד נאלץ לקצץ 30 תקנים בשעה שמספר המשימות רק הולך וגדל.

בדף העמדה שהציגה בוועדה כתבה "צלול": "התלמ"ת הוא חוק שמטרתו ליישם את החלטת ממשלה 3542 להערכות ומוכנות לתגובה מהירה וטיפול יעיל בארועי שפך נפט ודלקים לים. בשתי החלטות ממשלה מהשנים 2014 -2015 נקבע כי ישנה חשיבות אסטרטגית ליישם את החלטה 3542 ולהשלים את ההיערכות של המשרד להגנת הסביבה לכך.

עמותת צלול מברכת על כך שסוף סוף המשרד להגנת הסביבה והממשלה מקדמים את הטיפול בהיערכות לחירום בזיהום ים ובקידום חוק התלמ"ת אשר מתעכב משנת 1998, ומצרה על כך שנדרש אסון זיהום נפט/זפת בסדר הגודל שפקד את חופי ישראל בפברואר 2021 על מנת לעורר את הממשלה מהתעלמותה.

הגנת הים והחופים מזיהום נפט ושמן הוא דחוף היום מאי פעם, לאור תכניות הממשלה להרחיב את קידוחי הגז והנפט בכל המרחב הימי של ישראל ולהקים אסדות טיפול נוספות לאורך החופים ולאור הסכם קצא"א אשר צפוי להוביל מכליות נפט ענקיות למפרץ אילת ולאשקלון, תוך סיכון הסביבה הימית והחופית  כולה למרחק של קילומטרים רבים סביב. חוק התלמ"ת הוא הבסיס הנדרש להגנת הים ולמוכנות חירום לים. יש להתייחס אליו בחשיבות עליונה, להקצות את כל המשאבים הנדרשים למילוי מלוא הצרכים ולקדם את יישומו בדחיפות. יש להבטיח עצמאות מקסימלית של המשרד להגנת הסביבה מול גורמים אינטרסנטים אחרים, דוגמת משרדי האנרגיה והאוצר, חברות האנרגיה ובעלי עניין אחרים, הבוחנים את הנושא דרך הפריזמה הכלכלית בלבד וכושלים חמורות ביחס לפגיעה בים, באלפי בעלי החיים שבו ובאלפי בעלי העסקים שנסמכים לפרנסתם על ים צלול ונקי".