עצומה: שרי הממשלה – אל תפקירו את בטחונם של תושבי אילת, אשקלון והנגב

בקרוב תובא לדיון בממשלה הצעת החלטה להגדיל את כמויות שינוע הנפט של חברת קצא"א במפרץ אילת, תוך סיכון סביבתי, כלכלי, חברתי ובטחוני למפרץ אילת, לים התיכון ולתושבי אילת ואשקלון. אנו קוראים לכם, שרי הממשלה, לבצע את המוטל עליכם ולפעול למען תושבי אילת, אשקלון ומדינת ישראל ולעצור את המחדל הזה. כיום, מותר לחברת קצא"א לשנע כשני מיליון טון נפט בשנה דרך מפרץ אילת. עד עתה, מדיניות המשרד להגנת הסביבה הייתה מדיניות של אפס תוספת סיכון במפרץ אילת – כלומר, לא לאפשר הגדלה של שינוע הנפט מחשש לפגיעה בבריאות התושבים, בכלכלת העיר ובשונית האלמוגים הנדירה.
החלטת הממשלה, אם תצביעו בעדה, תבטל מדיניות זו ותאפשר הגדלה, ללא הגבלה, של העברת נפט באילת, דרך צינור הנפט בכל רחבי הנגב, ובאשקלון.
הגדלת שינוע ואחסון הנפט יובילו לאיום בטחוני וסביבתי אדיר, ולפגיעה מאסיבית בערים אילת ואשקלון, זאת בזמן שתושבי הערים הללו מתמודדים עם סכנות חיים, איומים ביטחוניים ובעיות כלכליות חמורות. לפני שאתם מצביעים, זכרו: הפקרת גורל הערים הללו בידי קצא"א- חברה בעלת רקורד של זיהומי סביבה אדירים, היא אות כניעה של מדינת ישראל לאינטרסים כלכליים עלומים. אל תשכחו כי ראשי הרשויות, מדענים, רופאי בריאות הציבור וגורמים מקצועיים נוספים, מתנגדים להגדלת הסיכונים.
עבודה כלכלית שפורסמה ביוני 2024 ובחנה את הנזקים המצטברים מאירוע שפך נפט במפרץ אילת או באשקלון מראה, כי התוכנית המסוכנת להרחבת שינוע הנפט במפרץ אילת ובים התיכון, עלולות לגרום לנזק של כ-11 מיליארד שקל ולפגיעה אנושה בכלכלה ובפרנסתם של תושבי העיר אילת, המתפרנסים רובם מתיירות.
פגיעה בצידו השני של הצינור, כלומר באזור אשקלון, או ארוע שפך נפט בסדר גודל דומה, עלול לזהם לחודשים רבים את כל החופים עד חיפה, לגרום להשבתת מתקני התפלה ולגרום לנזקים כלכליים של עשרות מיליארדי ש"ח – רובם בשל החשש להשבתת תחנות כוח בייצור החשמל.
במקרה כזה עלות הנזק למשק מאי הספקת חשמל סדירה נאמדת בסכום הנע בין 35 ל-122 מיליארדי ש"ח, עם השלכות קשות על הציבור בארץ ועל החוסן הלאומי.
כ-300 מדענים חתמו על נייר עמדה, המתנגד להגדלת כמויות הנפט במפרץ אילת, זאת בשל חשש ממשי לפגיעה בשונית האלמוגים- אחת המיוחדות והחשובות בעולם.
בנוסף, ההחלטה מסרסת את תפקיד המשרד להגנת הסביבה, כשומר הסף על משאבי הטבע ובריאות הציבור בישראל וחושפת את תושבי הערים, לסכנת חיים של ממש.
 
שרי הממשלה, אל תפקירו את בטחונם וחייהם של תושבי אשקלון ואילת. זהו תפקידכם ההיסטורי להצביע למענם ולא למען נפט ולמען קצא"א. ביום ראשון הקרוב הצביעו נגד הצעת ההחלטה להפוך את אשקלון ואילת למחסני הנפט של קצא"א!