מחקר קובע: עלויות עתק במקרה זיהום נפט באילת: 11 מיליארד שקל, (לא כולל נזק לאלמוגים). בים התיכון: 35 – 122 מיליארד שקל

מחקר שיזם ה"מטה לעצירת אסון הנפט", בהובלת "צלול", קובע: הנזקים הכלכלים שעלולים להיגרם לים התיכון או למפרץ אילת כתוצאה מאירוע שפך נפט בינוני בכמות של כ-5,000 מ"ק (4,500 טון) המתרחש בעולם כמעט בכל שנה, כ- 8 –  11 מיליארד שקל במפרץ אילת. שפך נפט בים התיכון יגרום לנזק הנאמד בין 37 – 126 מיליארד שקל.

המחקר לא כימת את הנזק האקולוגי לשונית האלמוגים בשל הקושי הרב לקבוע תג מחיר לערכי טבע נעדרי מחיר שוק כגון שונית האלמוגים הנדירה שבמפרץ. מומחי המטה לעצירת אסון הנפט מעריכים שבשל הייחודיות של שונית האלמוגים במפרץ אילת ועמידותה להתחממות מי הים, הנזק האקולוגי כתוצאה מאסון נפט יעמוד על מיליארדי שקלים. הנזק כולל פוטנציאל של פגיעה קשה במדינות השכנות לנו, הנסמכות על שוניות האלמוגים לפרנסתן.

במפרץ אילת הנזק הגדול ביותר הוא לתירות 84.6% מהסכום, בעוד שבים התיכון הנזק הגדול ביותר צפוי משיתוק מתקני האנרגייה שלאורך החופים – 97.02% מהסכום.

המחקר שביצעה חברת DHV הוזמן על רקע הערכות לפיהן בשל הגדלת שינוע הנפט שמקדם משרד ראש הממשלה, תאונה באחד המקשרים באילת או בים התיכון היא שאלה של זמן בלבד. המחקר כלל ערכי שוק מדידים בלבד – אנרגייה, תירות, הצורך לנקות את הים והחוף, פגיעה בנמלים בהתפלה ובדיג. עורכי המחקר ציינו שנקטו בגישה שמרנית בשעה שהפגיעה יכולה להיות גבוהה הרבה יותר.

אנרגייה

שפך נפט עלול לגרום להשבתה של תחנות כוח גדולות ובכך לגרום לפגיעה משמעותית באספקת החשמל שעלולה להימשך למעלה מחודש.עלות הנזק נעה בין 35 -122 מיליארד שקל. עלות אי אספת החשמל היא החלק המשמעותי ביותר באומדן הנזק בים התיכון והיא גדולה בסדרי גודל מיתר העלויות הצפויות.

תירות 

חופי הים הציכון – 880 אלף שקל – 2.1 מיליון שקל.

אילת – 6.6 – 9.3 מיליארד שקל.

עלות ניקוי חוף ווים

ים התיכון 410 – 608 מיליון שקל.

מפרץ אילת – 410 – 608 מיליון שקל

השבתת נמלים

הים התיכון – 190 – 380 מיליארד שקל.

נמל אילת – 862 מיליון שקל.

הפגיעה במתקני ההתפלה

ערי החוף 82 – 123 מיליון שקל.

אילת – 55 – 86 מיליארד שקל.

הנזק לדיג 

ים תיכון –  34 מיליון שקל.

אילת – קטן.

לדברי אנשי המטה, לא יעלה על הדעת שדווקא בתקופה הקשה הזאת ולאור שורה עצומה של איומים בטחוניים על מפרץ אילת וחופי אשקלון, ימליץ משרד ראש הממשלה להגדיל את הסיכון הסביבתי, הבריאותי, הכלכלי ואת האיום הבטחוני על מאות אלפי תושבים. מדובר בצעד מקומם, תמוה ומריח משיקולים זרים שחובה לחקור. 
נראה שממשלת ישראל לא למדה כלום וממשיכה לעצום עיניים ולהפקיר את הציבור ואת הסביבה, הכלכלה, הבריאות ובטחונם של תושבי אילת ואשקלון.
המחקר מראה, מעל כל צל ספק, שהרווחים הצפויים מהרחבת שינוע הנפט של קצא"א, בטלים בשישים אל מול האיומים הכלכליים למשק הישראלי.
"צלול"  יחד עם מטה המאבק לעצירת אסון הנפט, מתחייבת  להיאבק, בכל האמצעים כדי לעצור את התוכנית להגדלת שינוע הנפט של קצא"א למען מפרץ אילת, הים התיכון, הסביבה, הביטחון והעתיד של כולנו.