ניתוח נתוני "סטורנקסט": ירידה של 32% ברכישת כלים חד פעמיים

ניתוח נתונים חדשים של חברת StorNext מראה  ירידה של כ-32% ברכישת כלים חד פעמיים ברשתות השיווק, מאז הוחל המיסוי על כלים חד פעמיים. בחינת הנתונים נעשתה על ידי עמותת צלול ומלמדת על אפקטיביות עצומה של החוק ששר האוצר סמוטריץ' מורה כעת לבטלו. הנתונים מראים ירידה דרמטית בצריכת כלים חד פעמיים בחודשים אוקטובר 2021- ספטמבר 2022 לעומת אותם חודשים בשנה הקודמת.

בנוסף, מסקר שביצעו עמותות "צלול" ו"אדם טבע ודין" בשיתוף ד"ר גליה פסטרנק, עולה כי ישנה ירידה דרסטית בכמות פסולת הפלסטיק בחופים.
הסקר מראה על ירידה של 90% בכמות מיכלי המשקה הגדולים ובירידה של 42% במיכלי המשקה הקטנים ביחס לכמות היחסית שלהם בשנים עברו. בנוסף סקר הפסולת מראה כי גם בקטגוריית הכלים החד פעמיים נרשמה ירידה של 18%.

כמו כן, לאחר הרחבת חוק הפיקדון והחלתו גם על מכלי המשקה הגדולים, אנחנו עדים לגידול מרשים בנתוני החזרת מכלי המשקה הגדולים. שיעור החזרת המיכלים הגדולים עומד כיום על 37% לעומת שיעור החזרה של כ-20% באמצעות מתקני האיסוף שהיו פזורים ברחובות טרם הרחבת החוק (כלובי איסוף מכלי משקה).

מכל הנתונים לעיל אנו למדים באופן ברור וחד משמעי שהצמדת ערך כלכלי למוצרים שאנו צורכים מוכיחה שזוהי הדרך היעילה ביותר למנוע את הפגיעה הבריאותית שלהם בנו ואת זיהומם בים, במקורות המים ובשטחים הפתוחים.
מחקרים רבים מראים שהשימוש בכלי מזון העשויים מפלסטיק חד פעמי פוגע בבריאות שלנו ושל ילדינו כתוצאה משימוש מתמשך ומוגבר.

כל הנתונים מוכיחים באופן מובהק כי הציבור מסוגל לשנות הרגלים שפועלים בסופו של דבר לטובת הסביבה והבריאות של כולנו. המגמה, לא רק שמיטיבה עם הבריאות של כל אחת ואחד מאתנו, אלא מייצרת מהפך של ממש במרחבים הציבוריים, בחופים ובים שלנו.