סכנה בצלחת: איך להפסיק לאכול פלסטיק – כתבה וטיפים מאת "צלול"

איך להפחית את סיכוני הפלסטיק? טיפים בסיוע "צלול", ד"ר חגית אולינובסקי, מכון התקנים וה"קונסומר ריפרוט"

1. הרגלי שימוש סקרו את הרגלי השימוש שלכם. כמה פלסטיק אתם צורכים ובמה (כולל הפריטים הקטנים והלא צפויים), כמה אתם זורקים ביום ואיפה אתם יכולים לצמצם. התחילו באופציות הקלות יותר. כלי אחסון איכותיים מפלסטיק מציינים את סוג השימוש שלו הם מיועדים. השתמשו בהתאם. אל תכניסו מזון חם לכלי המיועד להקפאה, אל תהפכו את קופסת הגלידה לכלי אחסון, בוודאי לא למזון חם או חומצתי. במיקרו חממו אוכל בכלי זכוכית, פיירקס או קורנינג, אלא אם כן מדובר בכלי פלסטיק המיועד לחימום במיקרוגל. אם משתמשים בכלי אוכל מפלסטיק, קחו חברות ידועות עם הגדרות שימוש. היזהרו מחיתוך הכלי בסכין, מגירוד השאריות במזלג. כל פלסטיק מתפרק.
2. בדים – העדיפו טבעיים, כותנה, צמר. מסנני מכונות הכביסה לא עוצרים את המיקרופלסטיק שמתפרק בכביסה. צורכים בדים סינתטיים? (קראו את תכולת הבד) תקצבו את מספר הכביסות, השתדלו לעבור לכביסות ביד או במכונה בתוכניות עדינות ב־30 מעלות (פלסטיק מתפרק יותר בטמפרטורה גבוהה), פחות שפשוף – פחות נשירת חלקיקים.
3. מים – עברו למי ברז ולבקבוקים אישיים מנירוסטה או ממתכת. הפחיתו בצריכת משקאות בבקבוקי פלסטיק, כולל מכלי הפלסטיק בברי מים.
4. מראה יש סדקים בכלי? השליכו אותו. הפלסטיק של כלים המיועדים להקפאה רגיש ונסדק יותר. משתמשים בבקבוק פלסטיק למים לילד או לעצמכם? החליפו אותו אחת לשנה.
5. חילופים בעייתייםלאחרונה נרשם גידול בשימוש בקשיות נייר במקום פלסטיק, כלים חד־פעמיים מבמבוק ומנייר הנתפסים כידידותיים יותר לסביבה. זה נכון, אבל בריאותית כדאי לזכור שכולם מכילים דבקים עם רכיבים זהים לרכיבי הפלסטיק הבעייתיים. עברו לכלים רב־פעמיים, ועדיף שלא מפלסטיק.
6. ימי הולדת בגנים ובבתי הספר – הפכו לספקי פלסטיק אדירים עם הכלים החד־פעמיים והמתנות הקטנטנות שחלקן הגדול נזרק לפח. צרו קשר עם הגננת/המורה/ההורים. הציעו סכום קבוע לכל הורה למתנה משותפת משמחת. והחותם האישי? בברכה אישית של כל ילד/ה על נייר.
7. מסעדות ובתי קפה – אכלו בבית, הפחיתו בטייק אוויי. אוכלים במקום? קחו אריזות פלסטיק מהבית לשאריות. מומלץ גם לקניית סופר של מזון מוכן וגם במשקל.
8. ניקיון – שאבו ונקו לעיתים קרובות את ביתכם והסביבה שבה אתם מרבים לשהות. חלקיקי האבק עלולים להיות עמוסים בחלקיקי פלסטיק וכימיקלים הנמצאים בכלי פלסטיק כמו פתלטים. שאיבות תכופות עשויות להפחית את כמות חלקיקי הפלסטיק שאתם נושמים.
9. שקיות, אריזה ואשפה – גם באחסון ביתי עברו לשקיות נייר או שקיות סיליקון רב־פעמיות. החליפו את פח האשפה (ושקיות הפלסטיק בו) בטוחן אשפה. תלכו לסופר עם שקיות רב־פעמיות מהבית.
10. קרוב לגוף – עברו למוצרים היגייניים ולחיתולים רב־פעמיים.