סיירות הסברה בחופי הרצליה

סיירות הסברה של עמותת צלול החלו לסייר בסופי השבוע בחופי הרצלייה במטרה להעלות את המודעות של המתרחצים לנזקי הפלסטיק החד פעמי, שהוא אחד האויבים הגדולים של הסביבה והים.

מתנדבי סיירות ההסברה שוחחו עם קהל הרוחצים, הסבירו להם על נזקי הפלסטיק לסביבה הימית, לבעלי החיים ולבריאותנו, והדגימו חלופות לכלים החד פעמיים אותם יוכלו להביא איתם במקום להשתמש בכלים חד פעמיים מזהמים ומסוכנים לסביבה  הימית.

פעילות ההסברה בחופים היא חלק מפרויקט חלוץ "עיר ללא פלסטיק" של עמותת צלול, בשיתוף עם עיריית הרצליה, שמטרתו להעלות את מודעות הציבור לנזקי הפלסטיק החד פעמי. הפרויקט שהחל בקיץ 2018 כולל את עובדי עיריית הרצליה, מערכת החינוך הפורמלית והלא פורמלית, עסקים לאורך החופים, עסקים בעיר ואת כלל הציבור, הפועלים לצמצום השימוש בפלסטיק חד פעמי. 

במהלך קיץ 2018 ערכה עמותת צלול סקר פסולת בחופי הרצליה, במטרה ללמוד את הרגלי השימוש בפלסטיק חד פעמי בחופים. מהסקר עלה, כי פסולת הפלסטיק מהווה כ-70% מנפח הפסולת הכוללת שנאספה בחופים וכ- 30% ממשקלה. 75% מסך הפריטים שנאספו עשויים מפלסטיק, מתוכם 40% הם כלים חד פעמיים (השאר הן שקיות, בקבוקים ועטיפות חטיפים), כשהרוב המכריע הן כוסות חד פעמיות.

לדברי רכזת פרויקט "עיר ללא פלסטיק" של עמותת צלול, לימור גורליק, מתברר כי הציבור מביא איתו לחופי הרחצה כמויות אדירות של מוצרי פלסטיק, ובראשם כלים חד פעמיים, שחלקם נזרקים לאשפה ללא שימוש. הדבר ניכר במיוחד בשימוש בכוסות חד פעמיות. לדבריה: "לא אחת מצאנו שרוולים שלמים של כוסות שהושלכו לפח לאחר שנעשה שימוש בכוסות ספורות בלבד. הסיבה לכך היא מחירן הנמוך של הכוסות, אך גם חוסר מודעות לנזק שהן גורמות לסביבה. אנו בטוחים שאם הציבור ייחשף למידע ובעיקר לחלופות הקיימות, הוא יהיה מוכן לוותר על הכלים החד פעמיים".

עוד אמרה גורליק, כי עובדי הניקיון אמנם אוספים את הפסולת, אך לא אחת קורה שכלי הפלסטיק והשקיות מתעופפים לים עם הרוח ועם הגלים, ושם הם הופכים למלכודת מוות לבעלי החיים שטועים לחשוב שמדובר במזון, נחנקים ומתים. הפתרון היחיד לכך הוא פשוט. לא להביא כלים חד פעמיים לשטחים הפתוחים ובעיקר לחופי הרחצה. 

בעמותת "צלול" ובעיריית הרצליה משוכנעים כי פעולות ההסברה שיערכו בכל חודשי הקיץ, ישפיעו על הציבור להפחית את כמויות הפלסטיק החד פעמי שהוא מביא לחופים, וכי בסקר הפסולת הבא, שיערך בסוף יולי 2019, כמות הפלסטיק בחופים תרד באופן משמעותי. 

עבודת סיירות ההסברה תמשך במהלך כל הקיץ בתקווה לפגוש ציבור גדול כלל האפשר. הקמפיין ילווה בשלטי הסברה בצמתים המרכזיות של העיר.