יום האוקיינוסים 2022 – "אוקיינוס אחד, אקלים אחד, עתיד אחד – לכולם"

  • יום האוקיינוסים הבינלאומי ה-30 יצוין השבוע ברחבי העולם בסיסמא "אוקיינוס אחד, אקלים אחד, עתיד אחד – יחד", המבטאת את ההבנה שלאוקיינוסים והימים אין גבולות, ובדרישה להכריז עוד השנה על 30% משטחי כדור הארץ היבשתיים והימים כמוגנים, שיבטיחו אוקיינוסים ואקלים בריאים – 30X30.
  • יום האוקיינוסים הראשון צוין ב-1992 לאחר שקנדה הציעה לציין יום זה במסגרת ועידת ריו של האו"ם. האו"ם הכיר ביום הזה 10 שנים אחר-כך, ומאז הוא צובר תאוצה ותומכים. ב-2003 צוין היום ב-15 מדינות, ב- 2017 בכ-100 מדינות, ב-2018 ב-140 מדינות וב-2022 לקחו בו חלק  150 מדינות – באירועים, פסטיבלים והרצאות, בבתי ספר, אקווריומים, מוזיאונים ומרכזי ספורט. ילדים, בני נוער ומבוגרים, שדרשו להשפיע על מנהיגי העולם לתמוך בהגנת האוקיאנוסים והימים בוועדת האוקיינוסים שתתקים בסוף יוני בליסבון, ובוועידת המגוון הביולוגי שתתקים השנה בקומינג, סין.

האוקיינוסים מייצרים מעל ל-50% מצריכת החמצן העולמית ומאחסנים פי 50 יותר פחמן דו חמצני מהאטמוספירה. הם מכסים 70% מפני כדור הארץ ומעבירים חום מקו המשווה עד לקטבים, בכך הם תורמים לאיזון מזג האויר ולבקרת אקלים שמאפשרת את החיים על פני הכדור.
ההשפעות השליליות של משבר האקלים על האוקיינוסים מסכנות את חיינו ועתידנו: עלייה בחומציות ובטמפרטורת המים, זיהומי פלסטיק, דליפות נפט ודלק, דיג קטלני, פגיעה אנושה במגוון הביולוגי והכחדת מינים פרועה הם חלק מהגורמים והתופעות הקשות שאנחנו רואים.
כדי למנוע נזק בלתי הפיך, יש להפסיק את קידוחי הגז והנפט ולעבור לאנרגיה בת קיימא, לעצור פרויקטים מסוכנים כמו הסכם שינוע הנפט של קצא"א, לאשר שמורות ימיות המספקות את ההגנה הטובה ביותר לחי והצומח הימי ולאשר חוק ארצי המונע הכנסת פלסטיק חד פעמי לחופי הרחצה ועוד.

בתמונה: ניקוי חוף פלמחים לכבוד יום האוקיינוסים.