"צלול" בתגובה על הארכת חיסיון קצא"א: "הלחצים הכבדים מנעו החלטה שהיתה משרתת את האינטרס הציבורי"

ועדת המשנה לחוץ וביטחון החליטה להאריך את החיסיון של חברת קו צינור אירופה אסיה (קצא"א) למשך שנה, ולא לחמש שנים, כפי שדרש האוצר. בתגובה להחלטה אמרה "צלול", שהוועדה אומנם הכירה בבעייתיות של המשך חיסיון קצא"א ללא צורך, אך למרבה הצער, הלחצים הכבדים שהופעלו מצד משרד האוצר ובכירי קצא"א מנעו החלטה שהייתה משרתת את האינטרס הציבורי. קצא"א היא חברה ממשלתית בעלת רקורד שחור של זיהומים קשים לסביבה ובימים אלו ממש מעמידה בסכנה מוחשית את חופי הים התיכון ואילת כתוצאה משינוע נפט בכמויות אדירות שאינו משמש כלל את משק האנרגיה הישראלי. אנו מעריכים את ניסיונות יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, להביא לצמצום סעיפי החיסיון ואת קיצור הארכתו לשנה. עם זאת, המשך החיסיון, כפי שאושר בסופו של דבר, יאפשר לחברה להמשיך לפעול באין מפריע תוך איום מוחשי של אובדן ערכי טבע נדירים, ענף התיירות באילת ובריאות הציבור. יש להחריג את היקפי השינוע של הנפט והחומרים המסוכנים מצו החיסיון ולאפשר דיון ציבורי על הסיכונים והנזקים, לסביבה ולבריאות הציבור, אל מול הרווחים השוליים יחסית בעסקאות קצצא לשינוע נפט.

קדם לדיון בוועדת המשנה, דיון בוועדת החוץ והביטחון בהמשך החיסיון. במהלכו אמר נציג "צלול", שממסמך משרד האנרגייה עולה, שהנזקים של דליפת נפט של 1% ממכלית נפט יכול להגיע ל-11 מיליארד שקל. "מה אנחנו מרוויחים מהרווחים של חברה כמו קצא״א, לעומת נזק שיכול להיות במצב של שפך נפט?״, שאל.

קצא"א היא חברה ממשלתית באחריות משרד האוצר, והיחידה שעל פעולתה מוטל חיסיון. ארגוני הסביבה טוענים שיש להסיר את החיסיון מעל פעילות החברה ללא דיחוי וכי אין סיבה שחברה ממשלתית לא תהיה שקופה לביקורת ציבורית. במיוחד חברה מזהמת כקצא"א שיש לה היסטוריה ארוכה של זיהום הסביבה והים.