בלי פלסטיק בעזרת השם – פעילות במגזר הדתי להפסקת השימוש בחד פעמי

קואליציית ארגונים ופעילים שיזמה "צלול" מעודדת יוזמות ושיתופי פעולה בקרב הציבור הדתי להפחתת השימוש בפלסטיק חד פעמי. ההצלחה הראשונה היא מכתב הרבנים שיזמה הסטודנטית שיר שפרן, במסגרתו חתמו 30 רבנים, שנענו לקריאתו של הרב לוביץ' על מכתב הקורא להפחית את השימוש בכלים חד פעמיים במהלך החגים.

"אנו הרבנים החתומים מטה מרגישים חובה תורנית, דתית ומוסרית, להשמיע קול ולקרוא לציבור להפחית את השימוש בכלים החד-פעמיים בחגי תשרי הבאים עלינו לטובה", נכתב במכתב, "יש לזכור ולהזכיר את המצווה, ככתוב בתורה: 'בל תשחית', ונפסק להלכה ש'כל המשבֵר כלים, וקורע בגדים, וסותם מעיין, ומאבד מאכלות דרך השחתה – עובר בבל תשחית'. וכן אמר בורא עולם לאדם הראשון: 'תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי! שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך!' (מדרש קהלת רבה ז, א). בתקופת החגים מתרבה השימוש בכלי פלסטיק ובמוצרי ניילון, ואנו מבקשים מהציבור להיות מודע לנזקים הבריאותיים והסביבתיים של השימוש בכלים חד-פעמיים, ולהשתדל לצמצם את השימוש בהם כמידת היכולת, הן בחגי תשרי והן בכל ימות השנה".

לצד קואליציית הפלסטיק, בעקבות יוזמת המכתב הוקמה גם קואליציה קטנה יותר שפועלת לצמצום השימוש בפלסטיק בחברה הדתית והחרדית – "בלי פלסטיק בעזרת השם", שכוללת פעילים דתיים ולא דתיים, ויוזמת שיתופי פעולה עם בתי כנסת ותנועות נוער מהמגזר. "אנחנו רוצים לפעול בכל המגזרים, אבל אם אנחנו רוצים לפעול בחברה הדתית, אנחנו צריכים לגשת לזה אחרת", הסבירה שפרן, "היתרון בקואליציה הוא שכל אחד מביא את נקודת המבט שלו".

מטרת ההתארגנות היא להעלות את המודעות, ולא רק בנושא הכלים החד פעמיים", מסכם הרב לוביץ' עם מבט לעתיד, "יש הרבה מה לשפר – כמות הדפסת הספרים והחוברות במגזר היא עצומה, יש לצמצם גם את המדורות בל"ג בעומר ואת צריכת המזון מן החי, דבר שבציבור הדתי נחשב לחובה והידור בשבתות וחגים, וגם לקבורה יש השלכות אקולוגיות. ברגע שהנושא מחלחל אצל הנוער והצעירים, זה עובר גם הלאה למשפחות שלהם ונשאר לטווח הארוך".

במקביל, פועלת "צלול" להגברת השיח במגזר הדתי באמצעות שיתופי פעולה עם עיתונים המתפרסמים במגזר ובאמצעות פרסום מאמרים ומודעות לקהלים אלה.